Tää on jo pari viikkoa vanha kuva, mutta unohdin silloin. No kukat eivät ole ainakaan vähentyneet tästä.

Eikös tuo ole pallohortensia?
Mitenkäs on, pitäsikö Pinky Winkyn kukat jotenkin jo alkuvaiheessa näyttää erivärisiltä tai muuten erilaisilta kuin tavallisen syyshortensian? Jotenkin alkoi tässä vaan epäilyttämään, että olenkohan kuitenkin saanut keväällä ihan perinteisen syyshortensian vaikka lappu muuta lupaa.
Limelight jaksaa sulostuttaa joka syksy suurilla kauniin vihertävillä kukinnoillaan.
‘‘Vanille Fraisen’’ kävin ostamassa Multasormesta, nyt on iskenyt heikkous tänä kesänä noihin hortensioihin
. K-raudasta löysin vielä -60% alesta ‘‘Pink Annabellen’’ sekä ‘‘Strong Annabellen’’, nehän oli nyt ihan sopivan hintaisia että raaskin ostaa.
‘‘Limelight’’ on jo värittynyt syksyyn. Hitaanpuoleista tuo kukkien avautuminen.
Osaako kukaan sanoa, koska kannattaa hortenssia vaihtaa isonpaa ruukkuun.

Myskimalva (Saapa muutkin pohjoisemman asukkaat kommentoida) Miten tuo syyshortensia on sinulla kestänyt tällä vyöhykkeellä?
Katselin itsekin akrissa toissapnä. noita ja olin vähällä ostaa taimen. Onko hyvin suojaisella paikalla? Onko paleltunut kovastikkin talvella?
Mun hortensiat oli talven kellarissa, kun ei ollut lopullista istutuspaikkaa noillekkaan. Nyt kesän ulkoilevat missä itse kukin. Varmaan lumen alla säilyisi hyvinkin vielä, pupuista en tiedä kelpaisko niille.
Mulla on V-vyöhykkeellä kuutamohortensia ollut jo 15 vuotta. Olen siitä pistokkaitakin istutelut. Kaikki ovat menestyneet aurinkoisessa kukkapenkissä. Alunperin taimi oli jostain Oulun eteläpuolelta, Rantsilasta, Limingasta, Tyrnävältä tms taimistolta.
Syyshortensia kukkii hieman myöhemmin, siksi varalta otin kuutamohortensian. Mutta näyttää hyvin ehtivän tuo Myskimalvan kuvan syyshortensiakin.
Early Sensation
Minulla on suunnitteilla ostaa 1-2 syyshortensiaa, mutta askarruttaa kovasti kasvaako niistä todella puita, vai jääkö ne pensaiksi? Ja kuinka isoja niistä kasvaa? Ihan normi Hydrangea paniculata grandiflora olisi hankinnassa.
EDIT: paikkana olisi aurinkoinen ja toiselle tulisi paikaksi enemmän puolivarjo.
Ei syyshortensiasta mitään puuta kasva, vaikka rungollisena sitä voikin kasvattaa, eikä se varmaan kasva juuri kolmea metriä korkeammaksi tai sitä leveämmäksikään. Se on helppo pitää matalana tai kapeana leikkaamalla.
Mitenkäs se leikkauspuoli sitten hoituu? Silmuja jätetään jokunen jne? Kehittääkö se kukan sitten sinne kärkeen vielä samana vuonna, jos keväällä leikkaa?
EDIT: voiko joka vuosi leikata samasta kohdasta, jolloin korkeus säilyy samana vuodesta toiseen, vai pitääkö aina jättää uutta edellisvuoden kasvua jäljelle? Tällöin ilmeisesti korkeuskin kasvaa?
Minä leikkaan aina joskus oksan tai kaksi…ja keväällä lumen taittamat.
Tätä limelightia leikkelen jonkin verran joka kevät, kukkii valtavasti isoilla kukkatertuilla. Ensi keväänä täytyy leikata vähän enemmän, kun alkaa oksat olemaan kukkapenkin tiellä. Nyt on riipallaan näiden jatkuvien sateiden takia.
Lipsahti hiukan.....nyt on sattumalta kolme eri syyshortensiaa,"Blombshell" ,"Little Lime" ja "Early Sensation",ajattelin ryhmäksi,vai tuleeko liian täysi ryhmä? Kaikilla taitaa olla samanlaiset kasvuvaatimukset.Vai ripottelenko ne sinne sun tänne.
Antakaa vinkkejä.
Tourangelle… minulla on kolmen kimppa
On tavis syys ja mustiala ja pallo. Niiden edessä Susan magnolian taimia kaks…
Hortenssiat on komeita kukkiessaan isossa ryhmässänsä ja Vanilla on viel erikseen havupenkissä.
Mullakin on kolme Lime lightia vierekkäin, mutta oli ajatus pitää ne aika matalina. Jos vaan pihassa on tilaa, niin kyllä niitä voi laittaa useampia ryhmään. Julkisten rakennusten istutuksissa on usein isojakin ryhmiä tai aidanteita.
Midi, minä leikkaan niin, että jää aina edellisvuoden kasvua hiukan.