Hortensia: Syyshortensia, Hydrangea paniculata grandiflora

Kivaa,asettelen niistä ryhmää ja jos joskus tulee hommattua lisää niin siihen sitten jatkoa,kun ensin näen niiden keston.On täälläpäin paljonkin syyshortensiaa menestyvinä.

Limelight

kuva

Kauheesti houkuttelis syyshortensiaa laittaa yhteen aurinkoiseen penkkiin. Mutta kestääkö se jos on koko päivän paahteessa? Toiseenkin paikkaan houkuttais, mutta se ois ihan varjossa koko päivän, hetken voi aamulla ja illalla paistaa, muttei sitä ääneen kannata mainita… Jättääkö kukkimatta varjossa?

Mulla tossa ylempänä oleva Limelight on lähestulkoon varjossa. Vähän ilta-aurinko ehtii paistaa siihen, muttei muuta. Ja hyvin kukkii.

Jöötillä komea Limelight,tuleekohan Litle Limestä noin iso,se oottaa istutusta ruukussa,kun nostin keväällä ylös,oli huono paikka ja nyt pitää keksiä uusi paikka.Early sensation pitää laittaa seuraksi,tytär vei sen Blomshellin itelleen,näin ne tahtoo aina jakautua.

Hei kertokaa te kokeneemmat ja viisaammat =) Ostin itselleni rungollisen syyshortensian. Pitääkö sen runko suojata talveksi? Ja pitäisikö kasvustoa leikata samalla tavalla, kun ihan pensas mallia. Kiitos valmiiksi. =)

Laitatko kasvuvyöhykkeen profiiliin, niin osataan paremmin vastata :) Täällä Satakunnassa ei ainakaan tarvitse runkoja suojailla, ja samaan tapaan kuin pensaita saa leikata.

Miksihän se ei näy, olen kyllä lisännyt sen. Eli 3 vyöhyke. Asun muuramessa.

Kotiuduin tänään Pinky Winkyn kanssa. Pari viikkoa sitä haaveilin kun näin paikallisessa -35%. Oli silloin jo vain yksi jäljellä ja olin varma, että joku olisi sen jo poiminut parempaan talteen. Mutta ei, siellä se odotti :slight_smile: Paikankin ehdin jo tässä parin viikon aikana päättämään, tulee sisäpihan puolelle paraatipaikalle :slight_smile:

Minullakin on pinkki - jotain … hortenssia havuryhmässä viime syksyn ostos ja mielikseni se kukkii :slight_smile: Normi syyshortenssia on niin täys kukkaa että sateen takia muutama katkesi ennen kuin laitoin perennatuen alle ja pallohortenssialle myös. Kuutamohortenssian kukat nyt jo ruskistuneet kun aloitti niin aikaisin kukintansa sanoisin liian aikaisin. Köynnöshortenssia aloitti kanssa todella aikaisin mut selja ryhtyi toistamiseen kukkimaan siin vieressä.

Osaisiko joku auttaa, mietin Pinky Winkyn leikkaamista täällä. Pensas lupaa kukkia tämän vuoden versoilla ja edelliskesäiset onkin ihan kuivia käppänöitä, ei eloa. Mutta mistäs mä sen pätkäisen, ihan maata myöden vai jätänkö jotain? Nouseekohan se siis ihan uusilla versoilla juurakosta vai tuolta vanhan tyvestä...

Edit. Virkistin muistiani ketjua selailemalla ja kaikkihan nämä kukkii saman vuoden versoilla, mutta tämä omani olikin sellainen jota voi kasvattaa "perennamaisesti", eli saan varmaan aika huoletta vetää matalaksi.

En leikkaisi vielä matalaksi.

Syyshortensia “herää” henkiin aika myöhään, eli voi olla versot vielä hengissä.

Hortensioista sanotaan yleensä, että jos leikkaa enemmän, kukkii isommin kukin, mutta vähemmän kukkia.

Jos taas leikkaa hillitymmin, kukat jää pienemmäksi ja niitä tulee enemmän.

Meidän limenvärinen kuoli viime vuonna melkein maata myöden ja ei kyllä kukkinut lainkaan viime vuonna kun jouduttiin vetämään kymmenestä sentistä matalaksi.

Makuasioita tietty, itse tykkään syyshortensiasta puumaisena, eli olen aina leikannut vain kuolleet pois ja antanut kasvaa kokoa, komeet on kukat olleet siltikin.

Tää mun oma on mun käsittääkseni jalostettu nimenomaan perennamaiseksi, kukkii vaikka kaikki maanpäälliset osat paleltuisi. En vaan muistanut tätä aamusta, mutta nyt olen parantunut dementiastani :wink:

Ostin tänään Syyshortensian. Hydrangea paniculata Prim White ‘Dolprim’ lukee lapussa. Lisäksi lukee sekä lapussa että netissä Tahvosten tiedoissa, että tämä kukkii edellisen vuoden versoilla. Tämän yhteisön sivuilta luin hortensioista yleistietoa, ja siellä sanottiin, ettei edellisen vuoden versoilla kukkivia hortensioita leikata ollenkaan, jottei kukintaa menetetä. Ymmärrän tuon.

Mutta sitten sanotaan tarkemmassa erittelyssä tämän kyseisen hortensian nimen kohdalla, että “voidaan leikata keväällä”.
Leikataanko siis keväällä ne versot, jotka edellisenä kesänä kukkivat? Ja tulossa olevana kesänä kukkivat sitten ne, jotka eivät nuoruudestaan / pienuudestaan johtuen kukkineet menneenä kesänä? 

Minua on aina kiinnostanut näissä edellisen kesän versoilla kukkivissa se ydinkysymys, että eivätkö ne tänä kesänä kukkineet versot kuki enää ensi kesänä / koskaan? Eli onko ne siis käytännössä ‘pakkokin’ leikata aina keväällä pois? Osoittaako ne kuolemisen merkkejä / kuoleeko ne itestäänkin? Yleensä kaikissa tällaisissa edelliskesän versoilla kukkivissa, ei vain tässä.

Mietin ehkä hölmöjä, mutta aina funtsin, että niitä “ei-koskaan-enää-kukkivia” versojahan kertyy ihan tolkuttomasti, jos kukkineita versoja ei aina saksi pois. Vai eikö taaskaan mun logiikka riitä ymmärtämään tätä juttua?

Elämäni ensimmäinen syyshortensia nyt on kauniina, eloisana puskana multavaan maahan istutettuna. En lisännyt mitään hapanta - ei ole kyllä kalkkiakaan koskaan lisätty tuohon maahan. Yleislannoitettu keväällä on.

-Tahvoset sanovat sivuillaan, että tämä pensas on n.1metriä korkea. Tämän yhteisön hortensia-sivulla sanotaan, että se on n.2metriä korkea. Mielenkiinnolla jään odottamaan, mihin yltää minun hoteissani; kumpikin korkeus passaa :slight_smile:

Jotenkin nyt yhtäkkiä innostuin hortensioista niin paljon, että piinallisen miettimisen jälkeen raaskin ostaa vielä toisenkin taimen. Tänään hain Limelight-puskan, huomenna pitää kaivella se maahan. Oli kyllä monenlaisia, ihania hortensioita taimikaupassa tyrkyllä :slight_smile:
Aina olen hortensioita pihoilla ihaillut, mutta olen ajatellut sen olevan liian vaikea kasvatettava itselleni. Ensi kesänä ehkä nähdään, miten on asia - jos ei talvi ja jänikset näytä sitä ennen, mitä he ajattelevat :slight_smile:

Hei, osaako joku neuvoa ja auttaa. Minulla on istutusaltaassa rungollinen syyshortensia.  Viime vuonna kukki ja kasvoi hienosti, mutta nyt ei ole kun yhdessä oksassa muutama hassu silmu. Onkohan tuo menetetty. Voiko sen oksat leikata haaroittumis kohdan yläpuolelta, kasvaako enään uudelleen. Maassa olevissa syyshortensioissa on silmuja. Samassa altaassa kasvava pallotuija on ilmeisesti myös kuollut talven aikana. 

Syyshortensia " Early sensation" 

Tämän pitäisi hyvin ehtiä kukkimaan pohjoisemmassakin , koska aloittaa jo aikaisin kukintansa.

Näin terhakkaksi on tullut tokmanni alepöydältä jokunen viikko sitten  talteen kaapattu syyshortensia.
Kaksi päivää kellutin vesiämpärissä ennen istutusta.

Pink diamond on lajike ja pitäisi muuttua aika tummanpunaiseksi syksymmällä.

Juu, ihmeesti ne piristyy kun saavat vettä ja pääsevät purkista maahan. :smiley:
Tuli muutama milli vettä tänään.
Tuohon olen kyllä anatanutkin vettä, on täällä muuten tosi kuivaa.

Eipä minulla paljoa muuta pensaita olekaan kuin näitä happamia, eli atsalea, alppiruusu, hortensia linjalla mennään.
Heisiangervoja on myös , ne tuntuvat myös aika hyvin menevän metsäisessä ympäristössä.

Meilläkin metsä vieressä ihan tontissa kiinni ja trimmerillä ja katteilla pidän rajaa…
Mulla on pieni kuusiryhmä joka ennen oli varmaan pieni kuusiaita…nykyisin täysiä kuusia…Syyshortenssiaa on kuusiaidan jatkeena ja ryhmässä alppiksia ja muutakin havua…eniten ihmettelen kolmen hortenssian ryhmää pihan aurinkosimmassa paikassa…hienosti kukkii kaikki kolme ja kun pallohortenssia on keskellä niin pysyy pystyssäkin.