Hortensia: Syyshortensia, Hydrangea paniculata grandiflora

Olen ollut ihan pääsemättömissä sen tiedon kanssa ettei pihallani kasva ainoatakaan syyshortenssiaa. Entiseltä pihaltani kaipaan juuri niitä vanhoja syyshortenssioita, niistä on kuva ensimmäisellä sivulla. Tänään sitten päätin lopultakin vaientaa tuon äänen korvien välissä, joka aina kuiskii tuosta pihan puutetilasta. Otin auton alleni ja ajoin läheiseen puutarhaliikkeeseen, jossa sitten tuli vastaan todellinen ongelma, ottaako tavallinen syyshortenssia, vaiko limenvärinen? Otin molemmat…

No voi ie, minä olen nyt niin ihastunut limeihin, että ihan pakko katsastaa lähiseudun tarjonta8]

Meidän pihassa on muutaman vuoden vanhat syyshortensian taimet. Ovat olleet varsin kitukasvuisia. Muutaman kerran on talvivahinkoja jouduttu napsimaan ja oksia karsimaan. Normaalit happaman maan lannoitukset on tehty ja paikan pitäisi olla lämmin ei kuitenkaan paahteinen. Miten syyshortensian saisi kukoistamaan. Katsoin keskustelupalstalta, että mm. Jyväskylän hautuumalla on ihan mieletön syyshortensia. Mitä poppakonsteja pitää tehdä, että hortensiasta saa noin puumaisen?

Tadi, löydät täältä syyshortensiaa koskeneen viestisi. Laitan sinulle lisäksi henkilökohtaisen viestin, katsopa postiasi :slight_smile:

Onkohan syyshortesialla miten isot juuret? Onnistuukohan siirto lapiopelissä? Meinasin siirtää 2 syyshortensiaa toiseen paikkaan. Ovat noin kahdeksan vuotta vanhoja, hyvin isoja ja kukkivat valtavasti.

En ymmärtänyt kun istutin ne aikoinaan, että kasvavat noin isoksi.

Keväällä meinasin siirtää, kun ovat lepotilassa.

Eiköhän sen voisi kuvitella, että juuret ovat ainakin kasvin lehvästön leveydellä ja varmasti syvyyttäkin on ainakin metriin asti.

Kiitos Kasuariina! Näinhän se varmaan on. Pitänee tyytyä vain leikkaamaan hortensiat pienemmiksi:)

Tälläisen kesän jälkeen suunnittelen jo ensi kevättä. Onko kellään kokemuksia Hortensioiden menestymisestä Kuoion korkeudella?

Viime syksynä ostettu ja istutettu syyshortensia talvehti hyvin täällä V-vyöhykkeellä. Isälläni on Kuopiossa ollut syyshortensia nyt vuoden ja hyvin menee.

Meillä syyshortensiasta paleltui viime talven aikana pohjoistuulen puoleisia versoja (ensimmäistä kertaa). Muuten on talvehtinut hyvin täällä eteläisellä viitosvyöhykkeellä.

Meillä paleltui kokonaan.

Mun täytyy kertoo teille, että munkin hortensiani (mustiala ja syys) paleltuivat viime talvena. No ei se mitään mää kaivoin ne ylös ja vippasin vaan pellolle. Kuinka ollakkaan muutaman viikon päästä huomasin, että heinikossa kasvaa jotakin, niin hortensiat siellä vihersivät. Minä kaivoin niile kuopan ja istutin takaisin. Täytyy joku päivä laittaa niistä kuva, ne on aika terhakoita!

Toissa kesänä hankittu mustilanhortensia paleltui meillä viime talvena, mutta annoin olla rauhassa ja lähti kuin lähtikin tyvestä kasvuun.

Edellisenä talvena paleltui korallikanukka.

Ainut mikä ei ole paleltunut (vielä) kertaakaan on lumipalloheisi.

Tässä on nää hortensiat, jotka keväälä heivasin, musta ne näyttää ihan terhakoilta.no-jaa

Ihan komeita. Syyshortensia nimensä mukaan tulee lehteen kovin myöhään keväällä ja kukkii sitten viimeisenä syksyllä. Joten pitää keväisin rauhassa odotella, ettei heitä elävää mutta hitaanpuoleista roskiin.

Tässä syyshortensia ''Limelight'' aloittelee kukintaansa.

Limelight kukkii...

onko mitään nopeaa tapaa saada syyshortensia lisääntymään, Ystäväni pihalla on sellainen ja nyt he aikoo muuttaa pois (ei tietoa tarkasta ajankohdasta mutta noin 2kk sisällä) taivukkaan juurruttaminen vie varmaan liikaa aikaa, voisko olla mahdollista saada juurtumaan esim. maljakossa tai tökkäämällä oksan pätkä multaan, haluaisin siitä itselleni

ja toinen kysymys kuuluu saako syyshortensiasta kasvatettua miten helposti rungollisen "puun". Tossa lähellä pankin pihassa on sellainen ja se on minusta älyttömä kaunis. mietin vain että onko siinä runkona joku muu kasvi, kuinka paljon se tekee haaroja itse kun yleensä niitä näkee pensasmaisina enemmän.

Kyllä kai syyshortensia juurtuu pistokkaista siinä kuin muutkin pensaat. Se oikea aika sille pistokasjuurrutukselle vain lienee mennyt ja ohi jo tältä vuodelta. Siis tuoreita keväisiä latvuksia olisi paljon varmempaa yrittää juurrutella.

mutta eikai siinä yrittämisessä mitään menetä…