Hortensia: Syyshortensia, Hydrangea paniculata grandiflora

MuuuMi kaikkea kannattaa aina yrittää… varsinkin kun ei ole mitään menetettävääkään. Onnea kokeiluusi!

Olen juurruttanut keväällä niitä edellisen kevään puutuneita tikkuja, syksyllä en ole koettanut juurruttaa. Kyllä ne runkohortenssiat ovat ihan omilla rungoilla, ei mitään vartettuja. Pohdin juuri itse, että tekisinkö omasta taimestani runkopuun, vai annanko kasvaa pensasmaisesti. Minulla oli aiemmassa kodissani ikivanhoja runkosyyshortenssioita.

Kaksi vuotta vanha syyshortessia ei kukkinut ollenkaan tänä syksynä. Miksi? Viime syksynä siinä oli parikymmentä kukkaterttua. Muuten näyttää suht terveeltä. Istutettu rodomullalla terästettyyn laihahkoon peltomultaan, puolivarjoon. En lannoittanut sitä. Syyspuolella laitoin pari kahvinsuodatinpussia poroja mullanpintaan ja elokuussa syyslannoitetta. Keväällä en leikannut, kun on aika pieni ja hyvin haaroittunut. Mikä meni pieleen?

Millä vyöhykkeellä Kellokukan syyshortensia on? Pohjoisessa kukkanuput ovat vasta ilmestyneet.

Lienee kuitenkin luonnollista että kukinnassa on välivuosia.

Hmmm, meillä täällä nelosen-viitosen vaiheilla on kyllä nuppuja, mutta eivät ole vielä auenneet. Saa nähdä edes ehtivätkö. Itse olen leikannut joka kevät syyshortensiaani.

Eipä ehtineet syyshortensiat kukkia täälläkään

Eikä meillä Urjalassa. Ei ole edes nuppuja.

Ostin elokuussaa nupuilla olevan, eikä niille nupuille ole tapahtunut mitään kehitystä sen koommin. Ihan pieniä ja vihreitä.

Tämänaamuinen tilanne sumuisessa Keski-Savossa; syyshortensia kukkii ja kärhössä valtavasti vielä uusia nuppuja kuten myös pelakuussa.

Utuinen syyskuva,kaunis! Kärhökin aivan freessi! Jatkuis vaan nämä poutasäät vielä kaun,niin syysruskaakin voisi sitten ihailla.

Tökin limen syyshortenssian oksanpätkiä pihalle ruukkuun multaan ja aivan kuin olisin näkevinäni oksanpätkissä hienoista pullistelua silmujen kohdilla :slight_smile:

Mitäs sanotte, menestyykö syyshortensia (FinE) talon seinustalla joka on etelään? Kyseiseen paikkaan paistaa aurinko aamusta ainakin kahteen saakka. Pohjoistuulilta olisi kyllä suojassa. Entäs maan kosteus? Mikä olisi ihanteelisin kasvupaikka? Happamuudesta jo olikin juttua. Lueskelin tämän ketjun läpi, mutta en sellaista tyhjentävää vastausta löytänyt.

Miten teillä toisilla täällä Oulun korkeudella tämä pensas on pärjännyt? Olisi kiva kuulla kokemuksia.

kukkuu Ja pitääkö syyshortensiaa leikata istutettaessa?

Jos istutat nyt keväällä niin voit leikata, ei ole pakko. Itse olen toistaiseksi leikannut keväisin, niin että oksiin on jäänyt kaksi-kolme uutta silmua. Pensas on menestynyt täällä eteläisellä viitosella neljä talvea. Edellisenä talvena pohjoispuoli paleltui. Viime talven saldoa en itse asissa tiedä, kun silmut eivät ole vielä puhjenneet.

Kiitos Kaisaliisa. Istutin kaksi pensasta, mutta pitää odotella silmujen puhkeamista ja leikata sitten. Leikkaamisella varmaan saadaan taimi haaroittumaan kauniiksi. Onko sillä muuta merkitystä? Vaikuttaako kukintaan mitenkään sitten kun pensas on vanhempi?

Jotkut sanovat että kukat kasvavat suuremmiksi kun pensaan leikkaa, mutta en nyt ihan vanno asiaa. Leikkaamalla kuitenkin saa pensaasta kauniimman ja tuuheamman, ei jää oksat niin harvaksi.

Neljä limenvärisen syyshortenssian oksatikkua on lähtenyt kasvuun ruukussa, saas nähdä kuinka jatkossa käy.

Voisin kinuta sellaista tikkua seuraavasta leikkauksesta.

Jos haluat ja saan pidettyä hengissä, niin saat Temskukan taimitapaamisessa yhden, sopiiko?

Jop;-)

Havula, syyshortensiasta sanotaan, että leikaamalla tulee suurempia kukkia (hieman vähemmän) ja leikkaamatta pienempiä enemmän.

Oksankärjet myös paleltuvat silloin tällöin, siksikin voi olla tarve leikata… Ja tietysti haaroittumisen vuoksi.