Vuohenkelloko se siellä kurkkii juurella? Tuohon penkkiin saakin levitä, en ole sille oikein käyttöä keksinyt enää. Ennen siinä oli peruna/kasvimaa, mutta se on niin varjoinen, että siirsin hyötymaan parempaan paikkaan kun tuli mahdolliseksi.
Täällä on jo sinertäviä nuppuja, mutta onkos tuo oikealla oleva pähkämö? En minä tuota tavallista poimulehteäkään hennonut nypätä, vaikka pitäisi. Jos huomenaamulla teeksi?
Ja vielä tämän päivän viimeinen: onkos tuo ylempi ukonhattu? Kurjenmiekkoja pilkistää ihan ylälaidassa, veikkaan niiden olevan sinisiä. Lisäksi luulen pelastaneeni päivänliljaa. Katsotaan tuonnempana
Tuon sivun kaksi kaunoangervon rikkaruohoa ehdotettiin tuolla toisaalla varsankelloksi ja kovin vaikuttaa siltä, että näin voisi olla. Perkasin nyt ne tupot ja yritin pelastaa myös sen varsankellon. Katsotaan kuinka kävi.
Ajattelin muutaman ilonaiheen (ja hämmästyksenkin, tunnustan ) jakaa kanssanne.
Tämä nyt ei niin hämmästytä, mutta ilahduttaa. Ihan tavallinen nurmitädyke, jonka siirsin kukkapenkkiini.
Tässä sitten sivun kaksi kaunoangervon kylkiäisenä tullut kurjenpolvi kukassa. Ei harmita yhtään, vaikken tätä tiennyt ostaneenikaan.
Ja tässä niitä ilahdushämmästyksiä:
Ensin viime vuonna suorakylvetty maarianverijuuri. Pussissa ei puhuttu kylmäkäsittelystä mitään, ja ajattelin että siemenet eivät vaan itäneet. Nyt on tällaisia noussut muutama. Ihania <3
Muistaakseni kerroin, että olen onneton taimikasvattaja. Nakkasin viime vuonna laventelipussin pohjalle jääneet siemenet kukkapenkkiin, siemenissäkin on tuoksua ja ajattelin, että saattavatpa vaikka vähän jotakin tihulaista karkotella. Ei niillä siemenillä muutakaan käyttöä ollut, itävät huonosti ja kuolevat homeeseen. Siis meillä. Löysin tuossa penkkejä kitkiessäni tällaisia ja koska nämä näyttivät aika epärikkaruohoilta niin hieraisin lehteä. Ihan selvä laventelin tuoksu irtosi!
Nyt yritän epätoivoisesti etsiä kuvaa maraljuuren pienen pienistä siementaimista. Vaikuttaa siltä, että vihdoin onnistuin senkin kanssa. Vaikka voi se olla jotain muutakin, mutta kitkeä en uskalla, kun en tiedä minkä näköinen pitäisi jättää.
Kaunis tummakurjenpolvihan se siinä =)
Toi tummakurjenpolvi lisääntyy ittekseen helposti siemenistä. Ei tosin haittaa, kun taimet on helppo nyhtää irti jos niitä tulee liikaa :). Tällä kurjenpolvella on kauniin kukan lisäksi kivan väriset lehdetkin.
Mun on vaikea nähdä tilannetta “liikaa kurjenpolvia” mutta ehkä sekin päivä koittaa vielä.
Mun pitäis vähän ryhdistäytyä noiden kurjenpolvien nimien suhteen, mutta kun kaikki kurjenpolvet käyttäytyvät mun näkökulmasta ihan samoin, niin olen slarvannut ja tuumannut vain että kurjenpolvi, Geranium sp. Mä olen ihan rakastunut noihin kurjenpolviinkin, rehtejä ja tomeria kasveja. Istutat sellaisen ja se alkaa heti viihtyä. Voiko enempää toivoa?
Ilahdushämmästys ja epärikkaruoho
Hankalin vakavamielistä puutarhanhoitoa ei yksinkertaisesti voi ajatellakaan ilman tiedeyhteisön yleisesti hyväksymiä eksakteja termejä.
Tänään ehdin vähän edistää tuota hyötykasviprojektia. Levittelin kivituhkaa ja sommittelin lavakauluksia. Nyt vaan jonkun pitäisi ajaa mullat noihin laatikoihin, jotta pääsen laittamaan seuraavat. Kuvakin paloi auringossa, mutta kai siitä sen verran saa selvää.
Ja siis. Mies neuvoi kyllä miten saan lankun ja vatupassin avulla vaateriin tuon hiekkapinnan, mutta hei oikeesti! Rutikuiva kivituhka pöllysi ja aurinko porotti ja mies oli epätasaisesti pudotellut hiekan jajajaja… Ei vaan, tuossa on melko epätasainen pohja ja mulle kävi rehellinen vahinko. Ja toisaalta mä kyllä kaipaankin vähän kaarevia linjoja noiden suorien linjojen tehostajaksi. Ei vaan, tässä on vielä hetki aikaa miettiä kuinka paljon tuo haittaa mun silmää. Vai haittaako se. Vähän luulen, ettei haittaa.
Hillittömät määrät lavakauluksia, upeaa sie unohdit pelastaa ne varjoliljat muuten…
kärhöhullu emmie kehdannu x) Aattelin että sulla on tilapäinen mielenhäiriö
Voih siun kans…
Noista lavakauluksista pitää sanoa sen verran, että mä epähuomiossa otin niitä ison läjän vastaan, kun tarjottiin. Kyllähän sulovileeni halvalla ostaa, mutta tiettekö miten käy, jos ilman annetaan?
Eihän tuosta määrästä haittaakaan ole, sain syvät kasvualustat helposti ja ilman nikkarointia. Kun ne jämälaudatkin loppu jo viime kesänä kesken tuon toisen projektin kanssa. Ja tuonne on hyvä upottaa pohjalle hevonpeetä, lämmittää kasvipolojen varpaita mukavasti. Eikä tarvitse niin koko ajan olla kastelemassa, tuonne kun vettä lorottelee tunteella yhtenä päivänä niin kosteus säilyy hyvin.
Kiirettä on pitänyt, paljon töitä ja vähän vapaa-aikaa. Projekti on edennyt kuitenkin pikku hiljaa.
Tässä kuva etualalta:
Taimitarha oli juhannuspäivänä auki. Sattuko kukaan näkemään mun mopoa? ;D Tuo kanna nyt ei sovi teemaan, mutta paikkasin noilla laatikossa olevilla kurjenpolvilla…
Eilen illan hämärtyessä otettu kuva kasvimaasta. Kuvitelkaa tohon etumaiseen laatikkoriviin se aiemmin nähty väärään paikkaan tökätty vadelma kavereineen ja vähän vaikka raparperia ja lipstikkaa ja sellaista. Ja tohon laatikkorivin eteen kuvitellaan mursketta kans.