Hulluruoho, Datura

Perustan nyt myös Daturalle palstan valmiiksi, että on helpompi pitää se omalla palstallaan. Malliksi kuva viime kesältä.

Tarviiko Daturan siemenet jonkin vippaskonstin itääkseen. Viimekeväänä taimia oli vaikka kuinka mutta nyt ei ensimmäistäkään vaikka kylvin omia valkoisia ja siemenketjukirjeen värillisiä muutama viikko sitten?

Vippaskonsteista en tiedä, mutta minulla oli ohjeena hangata hiekkapaperilla  ja liottaa ennen kylvöä ja hyvin itivät.

Jutita, mikähän  lähettämääsi daturaan on tullut, mustuu alhaalta  varresta...onkohan multa ollut liian vahvaa ?? Voi surkeuden surkeus  ;(( 

No täytynee odotella vielä. Katsottava jos siemeniä vielä löytyy niin koettaa niiden hiomista ja yrittää uudelleen. Kiitos neuvoista.

satues, harmi, nämä jäjellä olevat ovat kovasti kasvaneet nyt aurinkoisina päivinä.

Onkos mulla mitään tehtävissä kun on varmaan kuukauden kohta ollut sellainen kymmensenttinen ohut varsi ja muutama lehti päässä,kohta se varmaan katkee tai kaatuu,istuttaisinko uudelleen syvempään vai mitä,siis pitäisi saada vahvistuun.

Täällä myös kasvussa hidasteleva datura. Heitä on kolme ja kuoriutumisen jälkeen kehitys on ollut hidasta, tosin pituuskasvu aika hyvää.  Tuleekohän heistä ollenkaan tomeroita isoja daturoita?

Juu mulla samanlainen hujoppi,lehtiä on neljä,olen kyllä koulinut kerran.

Apua, öttiäiset ovat löytäneet kaksi pientä daturaani. Lehdet on ihan pieniä pisteitä täynnä, mutta ketään ei näy. Pistin provadoa purkkiin, auttaneeko tuo. Voi hemmetin kuustoista, niissä oli jo pienet nuputkin. Nuppuja kun tutkin, huomasin, että nää ei ole terveitä kasveja. Samassa terraariossa on juurtumassa pelakuun, posliinikukan ym pistokkaita. Pitäisi tietysti suihkuttaa koko hoito, mutta sitten kissat pitää pitää poissa ja voi ei.

Nuput varmaan kannattaa nyppäistä pois, kun kasveilla on mittaa vasta parikymmentä senttiä, vai mitä luulette?

Mutta muistakaa kuitenkin varovaisuus kun käsittelette daturaa. Käsien pesu tai hanskat ovat tarpeen, sanon kokemuksen syvällä rintaäänellä.

Tai sitten oli vain outo sattuma, että kun viime vuonna kesän alussa nypin daturasta aamulla kukkia pois ja jouduin myöhemmin samana päivänä sairaalan ensiapuun kun oikea silmä lopetti valoon reagoimisen ja verenpaine hyppäsi. Kun soitin myrkytystietokeskukseen olivat täysin samaa mieltä kanssani että daturan aiheuttamat oireet ja minun oireeni kävivät pahasti yksiin, vaikkei vastaavaa ole dokumentoitu ennen että pelkkä koskettelu riittää. Epäilen, että olin pyyhkäissyt ajatuksissani silmää kädellä, jossa oli daturanmehua. 

Mutta jos kuitenkin varoisitte ihan varmuuden vuoksi.

No tämä kai sitten Datura? Siemenketjusta napattu Lilac Wonder.. ja ihmettelemistä oli juu kun menin tarkastamaan näitä viileässä kasvaviani.. Kehnolainen, nuppuhan se, eikös?oho

No nuppuhan se siinä.

Täällä kukkii datura,tai ainakin eilen kukki,nyt näyttää olevan nupullaan.Kukka on lila ja istutettu vesipedon siemenketjukirjeestä otetusta siemenestä.Luulin että kasvista kasvaa pasuunankukan tapainen kasvi mutta onkin näin pieni ja hentoinen ja kukkii jo nyt,vai oonko tehnyt jotain väärin.

Daturasta ei tule läheskään yhtä suurta kuin brugmansiasta mutta sen kukat ja lehdet ovat jotensakkin tyylikkäät. Ja minä sekä isosisko olemme talvettaneet daturoita ja ne kukkivat vielä toisenakin vuonna.

Kukkiin kehittyy, jos hyvin käy, piikikäs siemenkota joka on täynä niitä daturansiemeniä.

Kasvatan niitä joka vuosi kesäkukkapurkkeihin. Minulla on vain tätä valkoista.

Onkohan Datura yhtä kylmänkestävä, kuin brugmansia?

Katselin muuten vähän hämmentyneenä tuota aronjan kuvaa. En millään muistanut lähettäneeni kuvaa daturasta, ja kesti hetken, ennen kuin tajusin, että sehän ei olekaan minun kukkani. Se vain on täsmälleen samassa vaiheessa, ja juuri samanlaisessa purkissa.oho

Eikös toi daturan kukka kesta kuin yhden päivän,mulla kukki päivän ja meni sitten suppuun niinkun eilisestä kuvasta näkyy ja nyt alkaa kuoleen.Luulin kun eilen oli kylmempi päivä ja kukka on verannalla niin ei viitsinyt kukkaa avata mutta nyt näyttää jo kuolevan.Pitäisikö kasvin ensin vahvistua vai ,ja kovin pienikin se kukka oli,onko todella näin,olen ihan pettynyt.

Daturan kukka ei todellakaan kestä kuin yhden päivän apea. Kasvi aloittaa kukintansa jo 15-20 cm korkeana. Se piikkinen siemenpallukan alku kannattaa poistaa esim. sakseilla mahdollisimman pienenä. Varokaa teräviä piikkejä! Jos kasvi pääsee kehittämään siemeniä, kukinta unohtuu. Siemenet valmistuvat yllättävän nopeasti. Annoin vasta elokuun lopulla oman kasvini tehdä yhden siemenpallukan ja hyvin ehtivät siemenet kypsyä. Siemenet ovat kypsiä, kun siemenkota alkaa itsekseen avautua. Talvetus kyllä onnistuu, mutta melkein yhtä vaivattomasti keväällä kasvattaa kyllä uudenkin kasvin. Keväällä nuori kasvi on arempi kylmälle kuin syksyllä ulkona karaistunut, monen asteen pakkasta se ei tietenkään siedä.

Nyt minullakin on daturantaimia 8 kpl, se selvisi eilen. Mutta montako tainta voi aina yhteen ruukkuun laittaa?.