Hulluruoho, Datura

Tässä siis kuva eilen ostetusta enkelinpasuunasta, josta kukkakauppias torilla ei tiennyt onko se brugi vai datura. Oletti kuitenkin olevan Brugmansian, ja siksi sitä aiemmin täällä kyselin. Molemmat on minulle outoja, olen ihan vihreä ensikertalainen kummankin suhteen. Myyjä sanoi ainoan tietonsa olevan että suureksi kasvaa ja haaroo hyvin. Parikymppiä maksoi, mutta jos se on todella sellainen kuin oletin kuvauksesta, on se hintansa väärtti. Nyt se on reilu puolimetrinen ja latva haaroo runsaasti, nuppuja on kymmenkunta. Kuulemma joka haraan tulee nuppu ja sitten se kasvaa ja kun taas haaroo, tekee kukan siihen. Kertokaa jos olen ymmärtänyt väärin.

Tänään se on istutettu noin 15-litraiseen ruukkuun, pohjalle on tuikattu vähän paulastiinan erikoista. Toivottavasti suvun nuorimmainen ei hipelöi kasvia, ymmärtääkseni se on myrkyllinen. Epäilin jo hetken että pitääkö laittaa kanaverkko ympärille.

Onko se niin että tämä piikkinen mollukka pitää poistaa? On ensimmäinen tällainen ilmaantunut kukan jälkeen. Nyt huomasin noi lehdethän on ihan syötyjä, pitääkös mennä mäntysuopaliuoksella suihkuttamaan?

Pirkko- Martta, se piikkipallo on siemenkota.
Jos et halua kukan muodostavan siemeniä, niin poista.

Ja kukkii kuulemma pitempään ja paremmin, kun poistaa nuo siemenkodat. Yhdestäkin mollukasta tulee ainkin omiksi tarpeiksi siemeniä.

Jaahas, tämäpä oli mielenkiintoinen tieto. Ehkä nyppäisen sen pois ja annan tehdä uusia kukkia. Jospa syksymmällä antais lennellä.

Kuinkahan kauan siementen itävyys säilyy? Mulla on jossain pari vuotta vanhoja siemeniä...

Kävin illalla kuvaamassa ensimmäisen aukenevan kukan.

No eihän tuo hassumman näköinen ole vääräksi ostokseksi. ;)

Upea kukka hymy Mistä noita saa? Muuta kun siemenestä no-jaa

Vautsi, tuo Tarleenan datura on kyllä hienonnäköinen! Minulle aikaisemmin ihan outo kasvi, ja nyt olen siis tässäkin suhteessa paljon viisaampi. Pitää ehkä kokeilla joku toinen kesä. Itse asiassa tykkään enemmän tästä daturasta kuin brugeista. Ihanan sininen kukan väri! sydän

Minäkin olen nyt kovasti ihastunut valkoiseen daturaani, joka avasi ensimmäisen, valtavan suuren ja hohtavan valkoisen kukkansa sunnuntaina. Tänään se oli jo vähän lurpahtanut, kun oli päässyt kuivahtamaan, mutta uusia on jo kuitenkin avautumassasydän

Brugmansiat lentävät syksyllä kompostiin, ja ensi keväänä on saatava paitsi valkoista daturaa, myös tuota tarleenan ihanuutta.

Niin, ja lisäksi tuoksu on eksoottisen viettelevä. Todella voimakas ja mielenkiintoinen...

Kävin pienen kukkakauppakierroksen ja törmäsin tosiaankin Torpparinmäessä tuollaiseen tarleenan hankkimaan kukkaan ja isossa lapussa sitä tosiaankin väitettiin pasuunakukaksi ja tieteellinen nimi pienellä: Datura.

Kun siitä myyjälle huomautin, niin hän ensiksi kivenkovaan väitti, että Datura on eräs pasuunakukan laji ja kävipä vielä hakemassa Viljelykasvien nimistö -kirjan, jolla halusi osoittaa väitteensä oikeaksi. Hetken aikaa kirjaa tutkittuamme joutui toteamaan, ettei Datura tosiaankaan ole pasuunakukka ja sitten selitys muuttui siihen, että heille kasvit tulevat tuolla nimellä ja sillä ne sitten myös myydään.

Ja onhan se varmasti helpompi myydä pasuunakukkaa kuin hulluruohoa! ;)

Hyvä Raakki! Tuo on juuri sitä asennekasvatusta, mitä nämä muka tietävät kauppiaat tarvitsevat naurua.

Ja minä huomautin vakavasti eräälle myyjälle messuilla kun myivät daturan siemeniä telineessä, jonka päällä luki "Yrtit ja maustekasvit".

Myyjä suhtautui varsin ylimielisesti. Jos minulle tullaan puotiini kertomaan jotain uutta informaatiota en varmasti loukkaannu vaan olen tohkeissani - ihmettelen tuommoista suhtautumista...

Kiitos Raakki. Jos tietäisin onko olemassa joku kukkakauppiaiden liitto, laittaisin sinne postia. Kukkakauppiaat tuntuvan olevan aika usein ihan yhtä maallikkoja kuin kassan toisellakin puolella. Eipä tuo ole tietenkään ainoa kasvi josta kukkakauppias ei tiedä hölkäsen pöläystä. On monenmoista nähty.

Pitäisikö se kukan jälkeen jäävä pyöreä lättänä kanta leikata pois?

Olen kuullut, että se kukkisi paremmin ja pitempään, jos sen ei anna siemeniä tehdä.

Siinä muuten kanattaa sitten olla tosi varovainen ja katkoa ne mieluummin ihan kumihanskat kädessä, ettei saa sitä nestettä katkaisupinnasta käsilleen.

Tuolla sivulla 2, 11.4.07 on kertomukseni daturasta...

Golden Queen  alkaa pian kukkimaan

Käväisin tässä äsken paikallisessa Plantagenissa ja siellä toistui samainen sekoittaminen: Suomeksi oli teksti Enkelinpasuuna x Candida ja ruukussa olevassa lapussa luki Datura! Lehdet olivat selvät daturan lehdet. Kukka oli sellainen puna-keltainen, mutta hieman alaspäin roikkuva. Minusta tämä tällainen on tuottamuksellista. Laitan palautetta Plantagenille asiasta ärtynyt.