Hulluruoho, Datura

Törnrosa, olisikohan kyseessä Brugmansia sanguinea, minullakin siinä on Datura-nimilappu ja googlestakin löytyy kuvia sekä Datura sanguinea että Brugmansia sanguinea nimellä. Lehdet ovat pehmeät ja toisenlaiset kuin näillä isoilla Brugeilla. Tämä on kuitenkin monivuotinen toisin kuin daturat. (Jutita lähtikö kasvamaan?? Leikkuu ainakin teki minun kasville hyvää )

RvaHelmi.... , niistä viimeisistä se lehdetön - kiitos!

Luulempa, että on kyseessä juuri tuo kasvi. Lehdet olivat sellaiset pehmeän samettiset ja lähempänä daturan lehtiä. Kiitokset RvaHelminukkajäkkärälle. On se kyllä hyvä juttu, että tällä palstalla osataan neuvoa paremmin kuin kaupassasilmän isku.

No kiva naurua

Golden Queen

Oi kuinka hieno! Minulla pitäisi olla kasvamassa Datura tatulaa. Sinisiä nuppuja lykkää ja lehdet näyttävät samanlaisilta kuin jutitan kasvissa. Mahdottoman hyvä itävyys, varmaan 99 %.

Voi vitsit kuin upea Datura Jutitalla!!! Aiotkos leikellä tuota syksyllä...??? kieli ulkoa

Kertokaapas vähän lisää tästä kasvista. Olen jo monena keväänä hipelöinyt kaupoissa sen lilakukkaisen daturan siemenpusseja.

Kuinka korkea siitä keskimäärin tulee?
Kasvutapa, kasvaako hirmu leveäksi?
Onko se helppo kasvattaa siemenestä?
Milloin olisi hyvä aika kylvää siemenet?
Voiko daturaa latvoa kasvuvaiheessa, onko siitä apua haaromiseen?

Noh, siinähän noita kysymyksiä muutamanaurua

Kiitos jos viitsitte vastata.

Sanoisinpa että n metrin korkuinen, ei kovinkaan leveä, melkoisen helppo koska minäkin onnistuin, kylvä heti, latvonut en.

Hetikö kylvämään? Eihän mulla oo vielä siemeniäkäänoho

Semmonen vielä, että tuo ruukun koko, Mulla muutama tommonen n.50cm syvää
ja halkaisijaltaan n.30cm. Onko se sopiva ruukkukoko?

Ja sekin, että parvekkeelleni paistaa kesällä aurinko n.klo 11-17, ja on keskipäivän
aikaan todella kuuma kun porottaa suoraan. Voinko sitä edes tonne parvekkeelle laittaa?

Varmaan tuo ruukku riittää. Itselläni oli mekein koko päivän auringossa(kasvihuonessa) vettä vaatii paljon !!!

Minä en oikein daturasta välitä, riitti se yhden kesän kokeilu. Kasvoi kyllä hyvin, kukki melkoisen runsaastikin, oli helppo, mutta mutta…en vain jotenkin tykännytkään siitä niin paljon että kasvattaisin uudelleen…tai ehkäpä voisin joskus kokeilla valkokukkaista, kun ne lilat kukat jotenkin katosivat sinne vihreään lehtimassaan.

Tuo keltainen lajike näyttää myös hienolta.
Sitä saisin tilattua Ruotsista muun siemensatsin joukkoon.
Siellä kun ei ole tuota lilaa ollenkaan saatavilla.

Minulla on valkoista daturaa ollut vuosia kesäkukkaistutuksissa ja min tykkään sen tyylikkyydestä.

Mutta se on kavala myrkylliseyydessään, älkää hinkatko daturaisin sormin silmiä. Ja jo yhden siemenen syönti voi aiheuttaa kaikenlaista peruuttamatonta…kjeh-kjeh.

Viime kesänä oli minullakin ensimmäistä kertaa daturaa (valkoista)ja ihastuin kovasti. Lopummalla kesää siirsin niistä toisen paahteiselle eteläseinustalle, mutta siinä se lopetti kukintansa ja tuli täyteen elukoita. Vähän viileämmässä paikassa kasvanut kukki nätisti koko kesän. Kylvämisen kanssa taidan odotella tuonne helmi-maaliskuulle.

Jee, ensimmäinen taimi nostanut päänsä mullasta :smiley:

Haiseeko pahalle ?

Daturat haisevat samalta kuin tiskirätti, joka on jäänyt pesemättömänä ja märkänä myttyyn hanan taakse kahdeksi päiväksi.

Daturat ovat ihan kauniita mutta ainakaan valkoiset eivät tykkää tuulesta.

Minulla puulaatikossa lilan siemenistä kasvoi aina uusia ja uusia.

Joten esikasvatus ei ole mitenkään tarpeellita, luulisin. Eka kerralla tein tosin niin itsekin.

Tänään iti Datura metel ''Ballerina Tutu'' , ensin niitä oli kaksi, nyt jo neljä...kieli ulkoa Olen onnesta soikeana, en ole ennen näitä kasvatellut, saa nähdä kuinka onnistaa. Olen pitänyt tätä kesäkukkana, mutta siemenpussissa lukee  "half hardy perennial" eli talvettamista täytyy yrittää.