Humala, Humulus lupulus

Ei siis välttämättä sovellu suunnittelemiini paikkoihin… Täytyy jatkaa tuumailua. Jos vaikka talon pohjoispuolelle maanpeitteeksi, hmmm…

Niinpä niin, vastoin kaikkia neuvoja kävin tuikkaamassa 20 humalavauvaa eteläpihalle kieli ulkoa Ja nimenomaan tuikkaamassa, lapiolla vaan kaivelin "ojaa", sulloin juurimyttyä ja kippasin maat takaisin päälle. Alkupää oli multavaa, loppupäästä löytyi saveakin. Pinnalle jätin sellaiset osat, jotka selvästi eivät mullan alle kuuluneet pomppivaa naurua Jos kuulkaa tällaisella istutuksella lähtevät kasvuun niin jo vain on helppoa!

Humalarivistö toimii kasvettuaan tilanjakajana niin, ettei esim. pyykit näy terassille tai sisälle. Potagerkin jää kasvuston taakse, pilkotaa vain sopivasti kulkuaukon kohdalta. Jos vaikka jotain kesäkukan siementä ripottelisi juurelle...

Nyt pohtimaan tukirakennelmia, ilmeisesti tulossa säleiköt taikka verkko parimetristen tukipuiden varaan. Viikonloppuna miehet pystyttää aitaa, eiköhän nuo samalla hakkaa muutamia ylimääräisiä tolppia vaimoihmisen iloksi silmän isku

Voi ei! Juuren palasta kasvatettu humalan alku sai aurinkoa je meni valkoiseksi verkoksi.. Ehkä se toipuu!

Laku hih

Valkoista lakua;D

Olen istuttanut humalaa odottamaan ruusuköynnöksen kasvamista. Nyt luin täältä kirjoituksia ja pelästyin. Viekö se voimat ruusulta?

Entä hajuherneen istuttaminen humalan rinnalle kaaritukeen? Entä pitääkö humala latvoa alkuun?

Luulen että humala on liian voimakas kasvi minkään muun kanssa kasvamaan ihan samassa paikassa. Latvoa sitä ei tarvitse - kasvaa hoitamattakin…

Tuoksuherne voisi menestyä nuoren humalan rinnalla. Vanhemmiten humala kasvattaa muhkeat juuripatukat, sinne väliin ei muuta syväjuurista mahdu.

Vanhan humalan poiskaivamiseen tarvitaan ainakin lapio (rautavartinen), rautakanki, huono kirves ja saha, huonoteräinen moottorisahakaan ei haittaisi. Juuret voi olla ranteenpaksuisia ja ulottua yllättävän kauas. Yksi kaivettu pois ja toinen suunnitteilla…

Hyvin meni keltalehtinen humala talven yli, nyt on monta komeaa alkua nousemassa maasta ylös.

Himskatti, siirrän pikaisesti humalan muualle. En arvannut sen muuttuvan ongelmaksi.

Tuo meidän oli jotain ikivanhaa kantaa, uudemmista lajikkeista en osaa sanoa ovatko yhtä juurtuvia.

Minun pitäisi istuttaa Annakselta saamani humala. Tekeekö humala juuria alaspäin? Eli ajattelin laittaa juurimattoa ympärille, mutta riittääköse. Toisaalta suunnittelin humalaa nurmikolle, niin eihän ne juuret pintaan tule?

Tänää olin kaivamassa humalaa ja tosi paksua voimakasta juurta oli enimmäkseen sivulle. Aika työ oli palan irroitus…

Nyt olen keksinyt,että pitää saada sitä keltalehtistä humalaa,kultahumalako se olisi? Oletan,että on yksivuotinen vai onko?

Kukaan Lahden seudulla nähnyt myynnissä, onko ollut ollenkaan vai joko menneet jos on ollut?

Heksu, jos tarkoitat tuota keltalehtistä, mikä on minulla sivulla 11…Humulus lupulus ’Aureus’, se on kyllä ihan monivuotinen köynnös.

No sitähän minä ajattelin,jo aiemmin tätä ketjua selailinkin ilmeisen huolimattomasti,kiitos!

Monivuotinen siis. Ja kallis :frowning:

Minulla on laatikko jossa sitä kasvattaisin seinän vieressä muttei siinä kyllä talvehdi, eli haaveilen sen sijoittamisesta jonnekin toisaalle kunhan saan näppeihini. Kasvaakohan samaa vauhtia kun normaali vihreä?

Ei kasva läheskään yhtä nopsaan kuin tavallinen, mutta pikkuhiljaa hyvää tulee :wink:

Heksu, tuo tavallinen humala lähti ainakin ihan hyvin kasvuun, kun otin siitä pistokkaat maahan. Tuosta keltalehtisestä voi tehdä saman ensi keväänä, nyt sen on vielä niin pieni, ja lähettää sinulle alun?

Ai sie lähettäisit siun pikkuisesta sitten? Se olisi hirmu kilttiä! ja voihan olla,että hyvällä säkällä löydän jostain alesta syksyllä viimeistään ihan omankin…tosin nyt kun sitä on ollut telkkarissakin niin on varmaan monelle tullut samanmoinen mieliteko kun minulle :smiley:

Mutta ilman muuta memuli tartun tarjoukseen ja sitten katsotaan sinulle jotain vastavuoroisesti! Kiitos kiitos :slight_smile:

Muistutat vaan minua sitten, voi olla että mun hatara pääni on silloin tyhjä. Katkaisin siitä uudesta humalasta kaksi pikku pistokasta ja istutin maahan. Sitten näen, lähtevätkö kasvuun.
Missäs puutarhaohjelmassa sitä on käytetty, on mennyt minulta ihan ohi?

(H.l ‘Aurea’,“rikkaruohoa” :slight_smile: liikenee meiltä Heksulle)