memuli, olisiko ollut Puutarhaunelmia, jossa oli jonkun penttiläisen piha ja siinä oli sen koirakin, jota täällä ihasteltiin ![]()
Mutta kiittäen memulia ja näköjään kibuakin ![]()
Kääks! Oon ihastellut humalasalkoja ja -portteja täällä ja meilläpäin ja oon jo mielessäni suunnitellut sellaselle paikankin. Tästä ketjusta jäi kuitenkin vähän ikävä maku koko kasvista... Onko kenelläkään mitään kannustavia sanoja?
Minä tykkään humalasta. On vuosia kasvanut eikä mitään ongelmia ole ollut.
Ainoa on se kasvuvoima joka aina ja joka vuosi yllättää. Eli kun vanha köynnös pääsee vauhtiin, niitä versoja saa olla päivittäin ohjaamassa oikeisiin paikkoihin, jos haluaa niitä ohjailla. Ja sen voi unohtaa kun keksii viikoksi poistua kasvin luota…ne ovat takuulla luikerrelleet kaikkiin suuntiin.
Jos ei ole väliä niin kasvaa kyllä kohisten.
Kuuraisena talvipäivänä kuivuneet humalanversot on upeat! Kasvi on siis koriste mielestäni talvellakin.
LISÄYS: Fiksua on istuttaa humala joko paikkaan missä se saa rauhassa olla ja kukoistaa.
Tai sitten paikkaan jossa juurivesojen yli voi surutta ajella ruohonleikkurilla. Viihtyessään hyvässä maassa juurivesoja nimittäin tosiaan työntyy sieltä ja täältä esiin.
Olin vähän suunnitellut sellasta noin metrin syvyistä ja saman verran halkasijaltaan olevaa kuoppaa, reunaan kieppi patolevyä, pohja jäis avoimeks. Pystynkö pitämään kurissa muun kasvillisuuden seassa?
Voisiko olla hienompaa reunusta porstuaan?
Porstua on ollut remontissa, portaat on vielä tilapäiset. Humala on kasvanut varmaan 20 vuotta tuossa. Ja kyllä - sitä pitää ohjata joka päivä pysymään suunnassaan.
Ei vois Titamiini! Siis olla hienompaa. Just ton takia sen haluisin kun on niin upea!
Kiitti myös Rosmariini&Timjamille neuvoista/vinkeistä! Saas nähdä miten eukon käy...
Onpa upea kerrassaan! Kissakin ihan säikähtäneenä ihmettelee;)
Minulla on ollut humalaa kasvamassa monta vuotta. Tässä alla on kuva yrttimaani portista, jossa aiemmin oli humala molemmila puolilla. Nythän siinä on tuo papu toisessa reunassa. Siltä puolelta pois siirretty humala kasvoi niin valtavaksi, ettei yrttimaalle enää päässyt, vaan humalanversot tarrassivat kiinni. Tänä kesänä tuo vasemman reunan humala ei oikein voi hyvin jostain syystä, eli kokonaisuus ei ole kovinkaan kummoinen.

Tämän penkin takana kasvaa kaksi humalakasvia. Ne muodostavat todella rehevän taustan ja katon istuimelle.

Humala kiipeää korkealle penkin takana olevan tammen oksille, vuosi vuodelta yhä ylemmäs.

Kokemukseni on siis tämä: Hieno kasvi, kunhan se istutetaan sellaiselle paikalle, että se mahtuu rönsyilemään tai muuten pitää olla valmis ohjaamaan sen kasvua ja tarvittaessa leikkaamaankin koko ajan. Mutta minä kyllä pidän humalasta!
Fiore - kiitos kuvista. Tuo penkki, joka on samalla köynnöstuki tulee täällä kyllä jollain muotoa käyttöön. Ihan pyysin miestäkin katsomaan.
Humala on tavattoman hieno kasvi oikealla paikalla. Se vaatii vain tarpeeksi tilaa.
Titamiini upea tuo teidän porstua! Humala on hyvinvoivan näköinen.
Upeita olivat muutkin kuvat humalan verhoamasta penkistä siinä jälempänä.
Itse aina haaveillut että lapsille tekisin pajumajan joka verhoutuisi humalaan…
Ihana on Titamiinin humalakaari!
Tässä on meidän humala, kiipeilee männyssä. On kiivennyt parhaillaan jonnekin viiteen metriin.

Meidän humala kiipeää ensin lyhyeen tuuterikeppiin ja siitä sitten narua pitkin koivuun, tässä kesäkuun lopulla viime vuonna. Loppukesästä tuossa on sitten humalaikkuna.

Jopas on Sailasilla upea maisema. Tuon jälkeen ei kyllä oo mitään lisättävää. Mutta laitan kumminki näytille kalvakan kuvan, kun meidän humala sai keväällä uuden salon, 3,5 m.

Ai että tykkään vaaleanpunaisista taloista…
No mutta Fiia, sullahan on mahtava humalasalko!
Humalasta lisäsin sen yhden ominaisuuden - se on karhea. Eli jos se on paikassa, jossa se joutuu kosketetuksi (lasten pajumaja tmv), niin sen kosketus koetaan yleensä erittäin epämiellyttävänä terhakoiden karvojensa takia. Mutta niillähän se kiipeää vaikka metallia pitkin. Eihän se toki ruusujen tavoin saa naarmuja aikaan, mutta kuitenkin.
Hieno humalasalko. Pitäsikö siinä olla noita poikkipuita? Minun kevään vaihdossa saamani humala (kiitos taas antajalle) on nyt noin 3 metriä pitkä, mutta salko on suora. Hyvin näyttää vielä kiipeävän. Täytyy tutkiskella miten saa ylös poikkipuita…
Jotain pienoja kannattaa laittaa. Humala kiipeää kyllä hyvin ylös, mutta herkästi kasvuston myöhempinä vuosina tullessa painavaksi se romahtaa alas, jos ylhäällä ei ole mitään kannakkeita. Eikä sellaista mykkyräistä humalakasaa nosta enää millään takaisin sinne minne se luonnostaan oli kiivennyt ![]()
Ei meillä ainakaan ole mitään poikkipuita, kolme puuta maassa, päistä kiinni ja niitä pitkin kiertyvät…kuva sivulla 5.
Yleensä leikkaan ne syksyllä poikki ja revin ne alas, silloin eivät kasva liian isoiksi ja painaviksi. Koska humala aloittaa kasvun juuresta,niin voi leikata.
Vähän pimeä kuva, mutta siinä minun humalat yrittää koristaa ränsistynyttä kasvikoppia. Tänä keväänä laitoin tuohon. Ne odottaa siinä siirtoa jonnekin parempaan paikkaan.