Onnistuuko humalan lisääminen muuten kuin juuren paloista? Pistokkaista en ole saanut lähtemään, tosin kokeilinkin vain kerran, entä siemenistä? Lisätarvetta olisi ja olisi kiva kasvattaa alusta asti, meillä kun on yksi taimi joka on kasvanut tontilla kuuleman mukaan "aina".
Enpä ole kuullut humalaa lisättävän muusta kuin juurakosta. Sitä on kyllä yhdellä vanhalla jaettavaksi:) Sillähän on hede- ja emikukinto eri kasvissa, joten molempia tiettävästi tarvitaan hedelmällisten siemenien aikaansaamiseksi?!? (täältä puuttuu sormi suussa -hymiö:)
En ole kokeillut, mutta kyllä sen pistokkaasta pitäisi lähteä. Kumpaa sulla on ennestään?
Jompaa kumpaa eli ei hajuakaan. Ei kai sitten muuta kuin lapiohommiin...
Jos siihen tulee "kävyt" se on tyttö, jos ei se on se toinen
hömppis, multa saisit humalaa tuossa hiukan keväämmällä, sitä kasvaa meillä jo metsän puolella
Aina täälä viisastuu, ihmettelinkin miksei meidän humalaan tullut käpyjä, eli se kai on sitten poika?
En tiennyt tämmöstäkään
Olen yrittänyt lisätä humalaa, mutta huonolla menestyksellä.. Tänä vuonna ajattelin kokeilla vinkkiä, jonka jostain bongasin: verso sujautetaan reiällisen purkin läpi, joka täytetään mullalla. Tällöin versoo jää kiinni alkuperäiseen kasviin ja saa siitä ravintonsa juurtumisen ajan. Juurruttuaan sen voi irroittaa ja siirtää uudelle kasvupaikalle.
Oletko ikuinen koittanut juurenpaloista lisätä? Mielestäni se on tosi helppo saada juurakoista lähtemään.
Humalahan tekee aivn hurjan juurivyyhden. Lisäämiseen ei muuta tarvita kuin sisua kaivaa ne juuret ja tehdä jako.Kyllä se siitä lähtee.
Eikä tartte edes leikata, riittää kun repii niitä maasta kunnes napsahtavat poikki.
Meillä on humalan juuret sellaiset miehen käsivarren paksuiset, uskaltaako sitä lähteä kirveellä paukuttelemaan palasiksi?! Kuinkas iso kappale riittää jakoon?
Voisi tuota purkkijuurrutusmenetelmääkin kokeilla, josko vaikka onnistuisi!
"yksityiskohta" liiterin seinustalta...
Minun pitäisi kanssa keväänmällä siirtää humalaa meidän takapihalle. Pitäis värkätä jotkut tuet niille. Saisi näkösuojaa vähäsen ettei kaikki ihmiset pöllistele tuosta sentin päästä kävelytieltä Niillä vaan tahtoo olla mahottoman paksut juuret! Mistä te näätte että mis on milloinkin taimenvaihtotapahtumia? Onhokan näin pohjoisessakin?
Minulla on kanssa aikomus siirtää monta vuotta samalla paikalla kasvanutta humalaa rakennuksen oikaisun tieltä pois. Saapa nähdä mikä kaivaminen siinä on.
En ole pohjoisessa havainnut taimenvaihtotapahtumaa, kun täällä taitaa nuo etäisyydet olla melkoiset. Kateudella olen seurannut noita eteläläisten tapahtumien suunnittelua, kivahan se täälläkin olisi.
Minä leikkasin puukolla noin 5 cm mittaisen palan kokeeksi ja toivon sen alkavan kasvamaan, siinä oli jo alkuja..saapas nähdä miten käyp
Kävin sitten minäkin kaivamassa maata humaloiden juuressa. Aika pötköjä, juu... Sain riivittyä pistolapion kanssa jonkun keskikokoisenjuurakon palan, sekä pari pienempää alkua. Ovat vielä aika alkuvaiheessa kasvussaan, täytyy katsoa viikon päästä uudelleen. Istutin ämpäreihin, jahka lähtevät kasvamaan hiukan, niin saavat paremman maapetin.
sajoha, todella hieno humala! pitäisi tehdä terassi ja laittaa kaiteita pitkin kasvamaan… ainut on vain että nyt pitäisi metsästää se humala :). Kukaan ei ole siis siemenistä saanut humalaa aikaiseksi?
Olen kyllästynyt isoon humalaan, joka meinaa tappaa aikuisen seepramännyn. Kasvaa kesän aikana latvukseen asti ja kietoo itsensä latvuksen ympäri niin, että mänty alkaa näyttämään lehtipuulta. Haluaako joku kaivaa itselleen elinvoimaisen juurakon männyn juurelta?
kolehti, helpoimmalla ja nopeimmin pääset, kun tartut ensimmäiseen tarjoukseen noukkia/kaivaa joku juurenpalanen. Tuskinpa kukaan kieltää, jos ohikulkeissas jonkin talon pihalla näet ja kysyt pientä palaa.
Humalan siemeniä ei taida monesta paikkaa löytyä. Yleensä kasvatetaan vain sitä emiyksilöä, jossa on käpyjä. Hedeyksilöitä on harvemmassa. Ennenaikaan hedeyksilöitä ei suvaittu humalakasvustossa, koska emikukan pölyttyminen heikentää käpyjen aromia. Ja kun toinen yksilö puuttuu, niin siemeniä ei tule.
Annabella, voin olla hullu, mutta minä nimenomaan haluan humalaa. Nyt en kyllä muista, että oliko joku minulle jo tuomassa Papulan vaihtopäiville humalaa. Laitan sinulle hölöä.