Huonekasvien hydroviljely

Tässä nyt ensikertalaisena kyselisin, että millaista mullanvastiketta kasveille ehdotatte hydro-/vesiviljelyyn ? Olin kerran jostain kuullut, että eräänlainen sekoitus turvetta, dolomiittia sekä perliittiä mutta tälläistä en ole vielä saanut käsiini joten jos täältä löytyisi jotain yksinkertaisimpia neuvoja tai neuvoja mistä tätä ko. sekoitusta voisi saada. Kiitoksia. hymy

Hydroviljelyssä eli vesiviljelyssä käytetään huonekasveilla kevytsoraa kasvin ankkurointina ruukkuunsa. Käytettävää kevytsoraa on saatavilla erikoiskaupoista eri raekokoisina tarpeen mukaan. Itse käytän kyllä ihan tavallista kevytsoraa (lecasoraa) josta on pesty pöly pois sekä umpinaista ruukkua ja vesitasomittaria edellyttäen että kasvin juuristosta on pesty multa pois tai ne on kasvatettu jo valmiiksi hydrossa. Multaa ei välttämättä tarvitse poistaa vaan voi tehdä myös ns puolihydron.   

Okei. No entäs turpeen käyttö ? Googletin tässä vähän saadakseni lisää infoa asiasta, mutta eipä tuosta ollu paljoa apua. Sen verran sain tietooni, että turvetta käytettäessä kasville kehittyy kaksoisjuuret. Onko tästä hyötyä esimerkiksi kasvin kasvunopeuteen tai muuhun vastaavaan ?

Paras löytämäni ohje vesi- eli hydroviljelystä löytyy Villamussalon sivuilta Taimipottilaisen Seija Kestin kirjoittamana: http://www.villamussalo.com/plantpot/hydro.html.
Myös Hesarissa on ollut aiheesta artikkeli: http://www.hs.fi/asuminen/artikkeli/Vesiviljely+sopii+allergisen+kotiin/HS20051125SI1AM04clz
Lisää löytyy hakusanoilla: hydroviljely, Interior water gardens, Hydroponics System, hydrocultur mm.

Itse olen kokeillut sädekaislan hydrokasvatusta jo vuosia sitten, mutta kaksi vuotta sitten siirsin kymmenkunta muuta sisäkasvia hydroon. Varsinkin traakkipuu, pullojukka, palmuvehka, vuoripalmu, herttalyhty ja viimeisimpänä nukkumaijat ovat viihtyneet.

Käytän Fioriere Idro Cristal -ruukkuja, joita myydään Backaksella Vantaalla. Läpinäkyvinä niihin ei tarvitse laittaa edes vedenkorkeusmittaria. http://www.erbasrl.it/-1342407564.d2.asp
Olen tehnyt myös omia ruukkuviritelmiä. Teen puukolla muoviruukkun kylkeen ilmastointireikiä ja upotan sen vedenpitävään suojaruukkuun niin että muoviruukun pohjan ja ulkoruukun väliin jää vesi- ja ilmatilaa.
Nyt ostin passiiviseen vesiviljelyyn suunniteltua lannoiteraetta (Blusana), jota laitetaan kerralla sopiva määrä ja mikä riittää kuukausiksi. http://www.viherpeukku.com/blusana_lewatit_hd_50_lannoite_500_ml_pr_844.html

(Kuvat skaalattu samaan suhteeseen. Oikean puol. kuvan lehdissä kellertävät läiskät
ovat kohdevalosta aiheutuneita heijastuksia.)

Miten se puolihydro toimii? Kasvi siirretään juuripaakkuineen isompaan hydroruukkuun jossa lecasoraa lisätään alle ja reunoille? Muutenko samalla tavalla? Sehän ei ole silloin niin allergiaystävällinen mutta eipähän juuret kärsi puhdistuksesta. Onko jollain kokemusta?

Miten juuret kärsivät puhdistuksesta sinun mielestäsi Kima?

Hei, puoli/semihydro on eri asia kuin perinteinen hydroviljely. Hydroviljelyssä kasvin juuret ovat kokonaan pelkässä ravintoliuoksessa. Saattaapa olla pumppukin kierrättämässä vettä juurilla, jotta ne hapettuisivat.

Semihydrossa miedosti lannoitettua vettä on vain tuuman verran lecasoralla täytetyn kasvatusastian pohjalla. Juuret hakeutuvat sille korkeudelle kuin niille sopii. Menetelmän kehittäjän sivusto on täällä http://www.firstrays.com/

Välimuotojakin tietty esiintyy.

Täällä ilmoittautuu yksi vesiviljelyä harrasteleva. Kokeiltu on monenmoista kukkaa vesiviljelyssä, kaktuksesta kodinonneen ja kodinonni on ainut kasvi jota en saanut siirrettyä multajuuresta lecasoraan kasvamaan.

Mullassa kasvattaminen ei minulta vain luonnistu, aina multa liian märkää tai liian kuivaa ja riesana kukkakärpäsiä ja välillä muitakin öttiäisiä etenkin kiinanruusuilla.

Aloittelin vesiviljelykokeilua v98 tienoilla viirivehkoilla, kiinanruusuilla,kultaköynnöksellä ja jollain palmuntyyppisellä.

Kaikki muut paitsi kiinanruusujen emokasvit lähti alkunuupotuksen jälkeen hyvään kasvuun ja kultaköynnöksen lehdetkin oli ällistyttävän isoja.

Lajivalikoima ei ole enään päätähuimaava kun kukkaset kärsi ja kitui talvipakkasella muutosta ja osa kuoli. Nyt löytyy seuraavat lajit:

Herttaköynnösvehkoja, posliinikukkia, viirivehkoja matalampana versiona, saintpaulioita, pikkusoihtuköynnöstä, muutama syys,marras,kevät kaktuks en tiedä mitä niistä+ nukkumattia ja jokin palmu, mullassa on yksi uusi santtu ja pikkusoihtuköynnös jotka just ostin.

Olen nyt alkanut taas pikkuhiljaa lisäämään kasvivalikoimaa kun lapset ja lemmikit ovat jo vähän aikuisempia ja jättävät kukkaset rauhaan lukuunottamatta pupua joka maiskutteli jonkun pienen palmun lehdet ettei jäljellä ole kuin runko. Toivottavasti se kasvattaa vielä uuden latvuksen : )

Onko joukossa muita hydroilijoita?

mulla on puolihydrossa joitain kasveja (kiinanruusuja, palmuvehka, pullojukat, limoviikuna, rahapuu, vuoripalmu, traakkipuut,kaarisulkasaniainen(ei viihdy) joku korallikaktus tms,) täyshydrossa ei ole vielä mitään. Tykkään enempi tuosta puolihydrosta, kuin mullassa kasvatuksesta.

Minua kanssa suunnattomasti kiinnostaa tuo hydrokasvatus, lähinnä kiinanruusujen kohdalla. Suurin syy on se, että kiinanruusujen multa alkaa haista kastelujen yhteydessä. En tiedä mistä johtuu, mutta voimakas maan “tuoksu” ei oikein makuuhuoneeseen istu. Pitäisi vaan ensin oppia juurruttamaan kiinanruusu muutenkin kuin vahingossa, niin sitten voisi uusia nuo omat hydrokasvatukseen. Orkideoista osa onkin jo semihydrossa ja loput melkein saakin olla kaarnassa. Lehtikaktuksetkin pysytelkööt mullassa ja muita kasveja sitten ei enää oikein olekaan…

Niinpä kun vain saisi kiinanruusun ja gardenian juurtumaan ilman multaa niin olisi terve kasvualusta ja ötökätöntä kukinnan odottelua.

Minulla on yli puolet kasveista ollut hydrossa noin 10 vuotta. Kaikki eivät viihdy ja toiset viihtyvät paremmin kuin mullassa. Esimerkiksi piikkikruunut ovat aivan upeita. Pullojukat viihtyvät myös tosihyvin. Toinen pensaspalmu on valtava ja viihtyy ja toinen taas kuoli. Minä pidän vesitason matalalla ja lisään yleensä vettä vasta entisen loputtua.

Minä lisään myös vettä vasta kun edelleinen on loppu ja pidän vesitason reilusti alle puoliruukkua. Paksulehtisemmät kasvit saavat olla muutaman päivän kuiviltaan ennenkuin lisään vettä niihin.

Käytän akvaariovettä kasteluun. Kukkien lomakastelijaa en ole sen jälkeen tarvinnut kun siirryin v98 vesiviljelyyn.

Tietääkö joku paikkaa mistä saa ostaa/tilata vesiviljely huonekasveja?

Olin jollain puutarhamessuilla muutama vuosi sitten ja siellä oli kyseinen paikka mainostamassa hydroa, ravinteita jne mutta en milläääään muista sitä.

Olisi kiva esim ostaa puun mallinen kiinanruusu joka olis jo valnmiiksi hydro, pienestä pistokkaasta menee varmaan aika monta vuotta ennenkuin on edes peukalon paksuinen runko pikkupuussa.

http://www.lenimarkkinointi.fi/info.htm

Tällaisen löysin ihan sattumalta kun surffailin hydrosanalla netissä.

Siellä neuvotaan käyttämään vain tiettyä lecasoraa mutta ihan tavallista rakennus lecasoraa minä olen ostanut ja pessyt pölyt pois.

Siellä oli ihan kiva valikoima isompiakin kasveja vesiviljelyyn juurtuneina.

minua kanssa alkoi nyt oiken kiinnostamaan tuo hydro kasvatus … varsinkin orkideojen kohdalla…

Nyt on urakoitu kunnolla taas vähäksi aikaan.

Ostelin pitkin alkutalvea viherkasveja eri sortimenttia ja nyt olen viikonlopun aikan saanut kaikki vihdoinkin mullasta pois ja pesuhuone on nyt täynnä kukkaa ja alkuja. Siellä on lämmintä kosteaa ja hämärää eli otolliset olosuhteet vesijuurien kehittelylle.

Pesuhuoneessa kukat valtaa tasot ja lattian mutta mies ei kummakyllä narissut yhtään vaan kertoi että r…hoodissa oli viherkasvit 3kpl 10€ katselin silmät pyöreänä jaa että oikein luvan kans saan hakea lisää kukkia pesuhuoneeseen juurtumaan… : )

Tämä voi olla tyhmä kysymys mutta voiko siis tavallista umpinaista keraamista tai muovista ruukkua käyttää siis hydroviljelyyn jos sen täyttää kevytsoralla ja laittaa sinne tuon vesitasomittarin vai pitääkö olla sisällä erillinen kasvatusruukku?

et tarvitse mitään vesitasomittaria ja mikätahansa ruukku käy jos se ppitää vettä.

Itsellä on pari kukkaa suoraan suojaruukkuun situtettuna ja painosta tunnen milloin tarvitsee vettä lisätä. Kasvi ja lecasora on vain helpommin pesty/suihkutettu kun kasvi on istutettu erilliseen sisäruukkuun. Itselläni on ihan perus muoviruukut sisäruukkuina ja suojaruukkuna mitä milloinki. Orkideoista toinen kasvaa rottinkiamppelissa jonka eristin 2sinkertaisella muovipussilla ja istutin perhosen pussiin lecasorahiiliseokseen ja toinen kasvaa korkeassa lasimaljakossa istutettuna lecasoraan ja pohjalla pari hiilen palasta. Lasimaljakosta näkee helposti milloin vesi on loppu ja rottinkikoria tunnustelen milloin on “kevyenä” ja tarvitsee vettä.

Jatkuva nuha vaivaa, ja sain neuvon siirtyä vesiviljelyyn. Aloittaisin saintpaulioista, joita minulla on paljon. Haluaisin niille samanlaiset, kauniit kasvatusruukut. Mistä niitä voi hankkia?

kakapo, santtu on herkästi allergisoiva kasvi, eihän nuhasi vain johdu niistä?