Saattaa olla. Menen lääkäriin ensi viikolla asian selvittämiseksi. Harmittaa vain sikäli, että santut ovat kauniita ja niistä olisi ikävä luopua.
No, toivottavsti kyse on muusta, ymmärrän harmisi.
Santtu oli minunkin lempikukkani nuorempana, mutta eipä ole meillä ollut ainuttakaan enää pariinkymmeen vuoteen.
Samanlaisia suojaruukkuja löytyy hyvin ja kalliilla kukkakaupoista mutta ihan marketeissakin on jo hyvät valikoimat suojaruukkuja. Hydroilussa en kauheasti välitä keraamisista suojaruukuista koska ne ovat talvella ikkunalaudalla kylmemmät vaikkakin ovatkin kauniimpia. Taas muualla kuin ikkunalaudalla minulla on myös keraamisia suojaruukkuja. Minulla ei ole ruukulle muita kriteerejä kuin että se on valkoinen:) toivottavasti saat kakapo asian selvitettyä ja ettet olisi santuille allerginen.
Testautan kaiken mahdollisen kukkiin liittyvän, koska syy saattaa olla myös multamäärän lisääntymisessä kuten joku arveli. Koira-allergia on jo tutkittu ja poissuljettu. Jos joudun santuista luopumaan, pitäydyn orkideoissa. Niitä ei mainita allergisoivien kasvien luetteloissa. Miten mahtaa olla kuparilehden laita? Niitäkin minulla on aika paljon, ja ne ovat sukua saintpaulialle.
Mitä muita kasveja sulla on kakapo?
Lainaus Allergia- ja astmaliiton sivuilta:
“Sellaisia ovat limoviikuna ja muut viikunat, traakkipuut, oleanteri,
tyräkit, viirivehka ja saniainen. Kukkivat kukat, esim. asterikasvit,
voivat aiheuttaa joillekin allergiaoireita. Hyasintit, posliinikukka
ja muut tuoksuvat kukat aiheuttavat oireita tuoksuyliherkille.”
Kaikki kukkivat kasvit tuottavat siitepölyä, siksi vältän niitä, paitsi hetken kukkivat talvetettavat chilit kestän
Santuissa ei kukinta " olut se allergian aiheuttaja “muistaakseni”. En nyt harvapää millään muista että oliko se eniten nenän ärsytystä aiheuttavaa se pöly mikä karvaisiin lehtiin kertyi vai mikä??? Hengittäväthän kasvit hapen lisäksi muutakin huoneilmaan kuin happea. Minä ehdotin hydroilua sinulle, kaverin tuttavalla tää homma toimi kun vaiihtoi mullasta lecasoraan. Hän ei käynyt missään tutkimuksissa mutta oli ajanmittaan kerryttänyt hyvän multamäärän pirttiin kun oli lisännyt kukkien määrää reippaasti. Nenukki kutisi ja oli aina pikku nuha ja oli varmaan tullut herkistymistä ajan myötä. Mullassahan on eri itiöitä sienistä homeeseen joten toivotaan ettei allergiaa kukkasille löydy vaan “vika” onkin kasvualustassa
Kiitos floora. Toivon tosiaan, että ongelma on kasvualustassa. Onhan se aika suuritöinen juttu vaihtaa näille kaikille lecasorat, jos ongelmana on multa sienineen ja itiöineen. Olen hankkinut tänä syksynä suuren määrän kauniita ruukkuja santuilleni. Mihinhän nekin sitten pistän?
Luin koko hydroviljelyketjun alusta loppuun. Aivan upouusi asia minulle, joten nyt kysyn ymmärsinkö lukemaani: eli esim. viirivehka suihkutetaan mullasta puhtaaksi ja istutetaan reiättömään purkkiin jossa on vain lecasoraa. Vettä lorautetaan noin purkki puolilleen ja seuraava kastelu kun vesi on häipynyt ? Pitikö kasteluvesi olla lannoitettu jollain ? Jos ymmärsin edes puolet oikein, tulen ehdottomasti kokeilemaan !
Minä toimin näin:)
Kastelen kasvin oikein kunnolla tai ihan uppokastelen. Karistan mullat pois ja pesen enimmät vielä tiskiharjalla tai leikkaan juuret reippaasti lyhyemmäksi ja hinkkaan vielä tarkasti loput mullat pois riippuen kasvin juuristosta. Laitan tavalliseen reiälliseen muoviruukkuun pari hiilenpalasta ja puhtaaksi huuhdotti lecasora päälle. Laitan purkin sopivaan suojaruukkuun ja täytän vedellä. Lecasora on nyt kevyttä ja kelluvaa ja siihen on helppo työntää kukka jonka työnnän niin syvälle purkkiin että juuren tyngät ovat ihan pohjassa. Kaadan kaiken veden pois ja nostan kasvin lecasorassa halutulle korkeudelle. Lisään vettä just ja just juurten korkeudelle Muovipussi päälle ja lämpimään hämärään pariksi viikoksi uusia juuria tekemään. Pussi on löysästi päällä jotta ilma pääsee liikkumaan ja suihkutan kasvia usein ihan reilusti suihkussa. Pohjalämpö auttaa ja meillä onkin isot kukat pesuhuoneen lattialla juurtumassa ja pikkuiset alut tai santun lehdet akvaarion lampun päällä. Mietoa ravinnetta aletaan antamaan kun selkeästi on uutta kasvua näkyvissä eikä kiirettä ole lannoituksen kanssa. Itse lannoitan yleensä ensimmäisen kerran n1kk kunnon kasvun alettua. Riippuen kasvista. Kaikkien kasvien kanssa hydroon siirto ei onnistu kuten esim juuri santut ja episciat ovat niin hienojuurisia että epäilen että juuristosta ei multia saa pois. Santuista voi leikata kruunun joka tekee juuret sitten nopsasti jos on juurtuakseen, tietenkin aina varmuuskopioita lehdistä. Olen harjoitellut kurrunun juurtumissta parilla markettisantulla ja toinen teki ihan hetkessä juuret toinen ei joten riskaapeliahan se on nimellisillä lähteä leikkimään Pistokkaista ja pikku aluista saa varmimmin hydroon kasvit, itse olen melkein kaikki siirtänyt mullasta hydroon kun olen ensiksi ottanut varmuuskopioita kasvista. Suurin osa muuttaa hyvin… Minulla kaikki kukkaset laidasta laitaan ovat vesiviljelyssä. Nyt olen laittamassa paria rebutiaakin hydroon tai sitten teen sen keväällä kun niissähän on ihan onnettomat juuret. Parasta olisi jos löytäisin jostain Rebutian poikasen joka ei ole vielä edes mullassa kasvanut. Jos lontoon murre taittuu niin löytyy tosi hyvin tietoa hydrocultivation:ista googlesta
Kiitos Floora selkeistä neuvoista ! Tätä pitää kokeilla ehdottomasti ! Lontoon murre loppuu lauseeseen “hautuu juu tuu ?”, mutta neuvoillasi pääsen hyvin alkuun.
Pyörtyisin kyllä tähän paikkaan jos episciat pitäisi hävittää.
Vissiin altakastelu vähentää homemäärää, jos joku on pidettävä mullassa.
Siirsin tuosta sairasteluun liittyvät viestittelyt oikeampaan paikkaan eli täällä Puutarhuri sairastaa voi jatkaa siitä asiasta .
Joku vuosi sitten tyttö halusi jonkun kasvin (en nyt millään muista mikä se on) ja lecasoraa. Istutti kasvin reiälliseen purkkiin pelkkään soraan ja vettä aluslautaselle. Hienosti viihtyy, eikä edes lehdenkärjet rusketu niin kuin muille tahtoo käydä. Taidan alkaa tehdä varovaisia kokeita muillakin…
Nyt kevään korvalla kasvit kestävät siirtoa paremmin kun on uusi kasvukausi ja uutta kasvua tulossa. Rohkeasti vain pistokkaita juurruttamaan tai ihan multia juurista pesemään ja juuria pätkimään. Minä hurahdin aikoinaani niiin tähän hydroiluun kun tässä ei ole vaikeuksia kasvattaa mitään eikä öttiäisiä ole ollut lukuunottamatta täsä vähänaikaa sitten kunostin kukkakaupasta kukan enkä karanteenannut sitä… ei mullanvaihtoa eikä sottaisia aluslautasia, ei kukkakärpäsiä Jos saat kasvin siirrettyä mullasta vesiviljelyyn ja se toipuu siirrosta ei enään juurikaan muita probleemeja tule vastaan.
Onko täällä kokemuksia puolihydro-kasvatuksesta? olen työn puolesta tutustunut tähän menetelmään ja ajatellut vaihtaa joitain isoja kasveja multakasvatuksesta tähän…myös kotona tämä kiinnostaa. Miten on, pitääkö altakasteluruukusta poistaa aina se "alaritilä"…olen netistä etsinyt tietoa ja ne ovat ristiriitaisia, toiset sanovat ettei sitä ritilää saa jättää ja toiset sanovat että tottakai voi jättää…
Töihin olen hankkinut tukusta hydrosoraa mutta mistä yksityinen sitä voi ostaa?
entä sopiiko "täys" hydrokasvatus esim. pelargonien pistokkaille?
Krassinkukka, hydrokasvatukseen liittyvä kysymyksesi löytyy nyt täältä
ok, en huomannut että täällä on jo tällainen keskustelu, vaikka olen kyllä enemmän kiinnostunut juuri puolihydrosta kuin tässä käsiteltävästä "täys"hydrosta…
Kun aiheesta ei yleensäkään täällä ole valtavasti keskustelua ollut, on parasta keskittää kaikki hydroviljelyasiat yhteen samaan ketjuun. Jos ruvetaan jakamaan puolihydro ja täyshydro eri ketjuihin siinä käy kuitenkin niin että molemmissa puhutaan sekaisin molemmista. Paras pitää asiat yksinkertaisina
Hydrosoraksi klpaa ihan markettien ja rautakauppojen pihavarastosta satava lecasora. Se on edullista ja iso säkki piisaa pitkäksi aikaa. Kukakaupoista saa sitten pienempää sievempä säkkiä kalliimmalla hinnalla uskoisin. Voit jättää sen ritilän ruukkuun sillä tiedoin että juuret kasvavat siitä läpi etkä saa sitä pois juuria leikkaamatta jos joskus siihen olisi tarvetta. Itselläni on vanhoissa altakasteluruukuissa ritilät pois ja pienempi istutusruukku jossa kasvi on lecasorasa. Näin kasvi on helppo käyttää suihkussa kun ottaa vain istutusruukun suihkuun ja suihkuttelee:) Eli vanha altakastelu ruukku on nyt se suojaruukku a istutsruukuksi käy mikä vain vettä läpäisevä ruukku:)
Mitä lannoitetta käytätte? Käykö tavallinen substralin kasvi- tai orkidearavinne vai pitääkö olla Blusanaa?