Olen hydroilussa käyttänyt mitä lannosta milloinkin olen saanut tai löytänyt… Hydrolannosta oli mutta se oli ihan onnettoman huonoa ja paremmin sain tuloksia normaalilla vaaleanpunaisella lannoitejauheella…nyt on käytössä orkidealannosta.
Onkohan joku kokeillut laittaa sutipuuta hydroon, miten viihtyy?
Menee näköjään yksinkeskusteluksi, mutta eipä haittaa ![]()
Vastaanpa siis omaan kysymykseeni: Kyllä, sutipuu viihtyy hyvin vesiviljelyssä ja oli ilokseni todella helppo pestä ja siirtää pois mullasta. Nyt tekee jo tyytyväisenä uusia lehtiä.
Samaa harrastaa myös syksyllä soraan siirtämäni palmuvehka (jotai ei ollut helppo pestä mullista!). Hassuja nuo kasvit kun keskellä talvea haluavat väkisin kasvaa vaan ![]()
Yritin googletella tommosia hydroviljely-tuotteita, enkä meinaa millään löytää muita kuin ammattilais-/puoliammattilaissivustoja. Jos teillä on tiedossa joko tuotteen nimi tai linkkejä, niin ottaisin mielelläni vastaan kaikki neuvot.
Olen ainakin Stockalla nähnyt joskus semmosen valkosen (olisiko ollut jopa posliinia?) suht nätin vesiviljely-laitoksen …siis ihan pieni, asuntoon sopiva, jossa vois keittiöikkunallaan kasvattaa mm. salaattia ja semmosta. Suht tyyris oli muistaakseni, mutta kauniin esineen mielellään hankkisi, jos se pitää olla lähes ympäri vuoden näytillä. Semmosetkin tosin olis kivoja, joissa on kasvivalo mukana.
Googlettelin vielä erilaisilla hakusanoilla ja itseasiassa löysin ainakin yhdenlaisen vesiviljely-laitoksen nimeltään ZenGrow (zengrow.com). Mielestäni yhden noista olen niinikään nähnyt jossain tavaratalossa. Ei vaan se oletettu posliininen malli. Todella siistinnäköisiä monikin noista, mutta aivan järkkykalliita! :0
Kaunein noista on semmonen puisennäköinen laatikko, mutta siihen mahtuu vain kaksi kasvia, ja se on tarkoitettu kaupan salaatti etc. ruukkujen jatkokasvatteluun. Ja hinta on 299E! Ulp… Sillä kuulemma saa moninkertaistettua kaupan salaattiruukun sadon. Jeps…niitä saa kasvatella aika kauan, ennenkö on tuo 299 tienattu takasin …hehee.
Mietin jopa että jos tekisi jostain akvaariosta hydron mutta taitaa olla melko paljon näpräämistä vaativaa sellainen ja tässä kun luin koko ketjun niin taidan päätyä lasiruukkuihin joihin laittaa sitten sen kasvin omassa ruukussaan veteen. Tietty olisi hirmu hienoa jos voisi sellaisen akvaarion/terraarion saada kaikkine vedenkierrätyssysteemeineen, ehkäpä joskus sellaisen toteutan…
ei hydrossa kasvattamiseen tarvitse ostaa kalliita tamineita. Itsellä kaikki kasvaa tavallisissa muoviruukuissa ja suojaruukkuna on vettä ja valoa läpäisemätön esim orthex altakastelu ruukku jossa ennen multakasvatin kukkaset. ilman niitä ritilöitä ja vedenpinta tötteröä. Mikä tahansa suoja ruukku käy joka pitää vettä ja ei päästä valoa läpi:) Vaikka 2 vatia sisäkkäin jos haluaa isomman istutuksen tehdä:)
Leni vesiviljely on yksi paikka josta saa tamineita jos välttämättä kalliita purkkeja haluaa ja on siellä lannoitteita ja kasvejakin vissiin:)
Sutipuu menee hyvin hydrossa… Ainoa jota en ole saanut menestymään on… hmmmm nyt pätkii… Olikohan se amatsonin lilja sellainen upea lehtinen kasvi jolla mukulat.
olen ostanut hydro-sisäruukkuja vesimittareineen Viherlandiasta ja sitten tietenkin Saksasta, jossa niitä tehdään. Mulla kasvaa hydrossa soihtuköynnös, joulukaktus ja banaani tällä hetkellä, kultaköynnöskin menestyi hyvin. Kiinanruusu kasvoi ´puolihydrona´ kymmenisen vuotta (multapaakku ruukussa mutta melkein kaikki juuret sen ulkopuolella suojaruukun vedessä. Pysyi hyvästi bonsaina kunnes kuoli äkillisesti, oliskohan kärsinyt kuivuudesta…
Lannoitteita en antanut koskaan juuri mitään, paitsi aikoinaan akvaariovettä. Sillä kasvoi hyvin.
Minkä verran ne juuret saa olla vedessä? Puolet vaiko ihan kokonaan?
Yleensä vettä on muutama sentti pohjalla, ja sitten se vesi vähenee vähitellen. Tuon mittarin korkein merkki on max-vesimäärä. Välillä menee kuivaksikin, mut siitä se taas sitten lähtee. Tämä soihtuköynnös pysyy suht pienenä, kun ei ole liikaa ravinteita. Muutenhan se kasvais metritolkulla, ei sellaiseen ole tilaa…
Banaani pitää muutaman vuoden välein aloittaa uudestaan, koska juuret kasvaa aina ylimpään osaan lehtituppien alle. Vanha osa mätänee ja pitää poistaa purkista.
Kiitos. Mielenkiintoista, voi noin säädelläkin kasvua omiin tiloihin sopivaksi.
Täälläkin yksi semihydroilija. Olen siirtänyt kaikki huonekasvini lecasoraan, kun en mullan kanssa meinannut saaha niitä pysymään hengissä. Kasviraukat kärsivät vuorotellen kuivuudesta ja hukkumistilasta…
Tällä hetkellä mulla on palmuvehkaa, anopinkieltä, orkideat, kultaköynnös, puupapu, traakkipuu ja sutipuu hydrosorassa. Talven ovat kaikki muut selvinneet hyvin, paitsi muutama perhonen heitti henkensä, ja sutipuu näyttää kovin kärsivältä. Enää muutama hassu lehti jäljellä. En tiiä minkälaista ensiapua se nyt kaipais…?
Uusina hankintoina roudasin kotiin pikkiriikkiset kahvipensaan ja limoviikunan alut, sekä tuoksuköynnöksen. Onkos kenelläkään kokemuksia näiden vesiviljelystä? Ovat vielä mullassa, mutta luultavasti heittävät henkensä, jos ne multaan jätän…
Kyllä menevät hydrossa hyvin. etenkin jos ovat vielä pieniä niin kestävät siirron paremmin:) Kiva että on muitakin tumpeloita jotka tappaa kuivuuteen tai märkyyteen mullassa kasvavat kukkaset:) Siksi miekin aikoinaan hydroon siirryin:)
Oisko flooralla vinkkejä miten tuon sutipuun saisi pelastettua? Otin siitä kyllä nyt latvapistokkaan, kun näyttäisi olevan menetetty tapaus. Harmi, oikein mukavan näköinen kasvi olisi muuten…
Oli muuten ensimmäinen talvi, kun valtaosa kasveistani selvisi hengissä. Että kyllä hydroon siirtyminen on auttanut.
Siirtelin hydroon kasveja nyt, mikä lie villitys tullut, nyt pimeimpään aikaan, joku päähänpisto kai.
Alkunsa tämä villitys sai, kun olin hh ostoksilla ja sinne oli tullut iloisenvärisiä ruukkuja ja aika edullisia. Ajattelin että nyt tämä synkkyys saa riittä ja leikitään että nyt on kevät, no kasvit sitten joko kuolee tai elää, aika näyttää.
Laitan kuvan noista ruukuista.

sul on näyttävästi ainakin ledi valoina.
mutta voisitko laittaa tarkemmin mitä valoja käytät nyt talvella ?
Valaistukseen liittyvää keskustelua voi jatkaa täällä jo valmiina olevassa ketjussa: Työvälineet, tarvikkeet - Lisävalaistus.
Työvälineet, tarvikkeet ja lisävalaistua, en löydä tota keskustelua, joten vastaaan tänne Miikos sinun valaistus kysymykseen.
Minulla on käytössä 36 watin loisteputkivalaisimet, jotka on kasveille tarkoitettu, niitä roikkuu katosta säädettävillä ketjuilla 10 kpl sekä roikkuvia floraset kasvivalaismia 4 kpl. Loisteputkiv ovat ajastimen takana, palavat noin 12 tuntia päivässä nyt pimeän aikana.Eivät kasvit kärsi yhtään talvesta.
Onko joku kokeillut onnistuisko hortensian tai kuningasbegonian hydroviljely? Tää on tosi vanha ketju, en ole tänne ennen kirjoitellut niin en oikein ymmärrä kuin nää sivut toimii, kun en voinut aloittaa uutta keskustelua tai en osannut,en löytänyt sellaista paikkaa mistä semmosen ois voinut aloittaa, niin lukeekohan kukaan enää näin vanhaa ketjua? Toivottavasti ja viel joku joka osais miulle vastata =)