Tuttavani soitti juuri ja kysyi ko. asiaa. En osannut vastata. Hän oli ostanut Pirkka-kesto- ja Pirkka- kukkamultaa ja rupesi nyt ihmettelemään tätä asiaa. Väri on kuulemma erilainen. Toinen on mustaa ja toinen ruskeaa. Onkohan niiden käyttötarkoitus erilainen?
Kestomulta on tarkoitettu käytettäväksi altakasteluruukuissa, joissa on pohjassa täytettävä vesisäiliö. Tavan kukkamultaa taas käytetään tavallisissa ruukuissa, joissa vesi annostellaan kasvin juurelle tai aluslautaselle. Mullat ovat sen vuoksi koostumukseltaan erilaisia.
Mitä mieltä ootte mustasta mullasta? Ite en oo koskaan ostanut edes kun Puutarhakoulussa joskus kouluttaja sanoi että on liian vettä pidättävää hötöä, eivät saa juret tarpeeksi vettä kun ei ole hiekkaa mukana. No, yksi ilta pyysin sitten isäntää tuomaan pistokkaita varten vaan äkkiä jotain multaa viereisestä Siwasta ja ainoa jota siellä sillä hetkellä oli, oli tuo (mun mielestä) ylihinnoteltu musta multa. Ja kyllä sen eron tosiaan huomaa. Ne pistokaspotit, joihin on laitettu tuota mm:ää, vaan olla öllöttävät litskamärkinä, ja pitää vaihtaa tuo multa niihin, mun kastelulla varsinkin mädätän kyllä kaikki pistokkaat tuolla tavaralla. Ite luotan noihin halvimpiin mahdollisiin, pääasia mulle on että on riittävästi hiekkaa seassa eikä maksa miljuunia.
mie laitoin sitä pistokkaille kun ei ollut muuta sillä hetkellä… noh siittä tuli niin kova multapaakku kun sitä kasteli , eikä tosiaan kuivahda ihan heti… mut nyt eri mullissa… yleensä käytän kestomultaa/altakastelu…
Niin, onhan se musta multa mustaa. Voisi olla nimeltään “musta muta”, niin hienojakoista ja maatunutta se on. Kuivana tomua, kosteana ilmatonta mönjää. En käytä.(Enää, kokeilin joskus 10 v. sitten…)
heh…tuolla lukee että juuret eivät saa vettä, tarkotin tietysti että happea, mutta tajusitte näköjään.-Ja lopultahan ne ei kyllä saa vettäkään kun hapetta ovat riittävän kauan…
Joo, on se liian tiivistä. Luulen menettäneeni viime talvena tosi monta soilikkia just sen mullan takia, kun pöljä olin laittanut ne mustaan multaan. Aiemmin olen käyttänyt kekkilää tai jotain halpismultia. Nyt laitoin keväällä altakastelumultaan, saas nähdä miten käy talvella. (Se kun on aina se soilikkien koetinkivi.)
Mustamultaan minultaki taimia tukehtunu.Sitten huomasin että sitä ei suositella taimikasvatukseen koska se on voimakkaasti lannoitettua.Biolanilla on taimimultaa erikseen.Jostain myös luin että mustamulta pitäisi ensin kostuttaa esim pesuvadissa että se ei kovettuisi ruukkuun .
Nyt olen siirtyny kestomultaan,johon sekoitan tilanteen mukaan vanhoja multapussin pohjia (kaktusmultaa,mustamultaa,orkideamultaa) sekä vermikuliittia ja lekasoraa.Ensi talven jälkeen olen taas kokeneempi.
Ennen ostin halpismultia ja laitoin ruukun pohjalle kanankakkaa.Kukat kasvoivat ja kukkivat ilman sen ihmeempiä kommenverkkejä..Nykyään on kaikenlaisia erikoismultia ja niiden kanssa sekoillessa tuntuu ettei minulla enää menesty muut kuin saint pauliat.
mie olen jo vaihtanu osalle… en jaksanut oottaa… itse käytän altakastelumultaa/kestomultaa ja nyt kun vermiculiittia sain niin sitäkin sekaan ja lecasoraa
Mielenkiinnolla seuraan mustamultakeskustelua... Millaista multaa sitten ehdottelette mustan korvikkeeksi?
Mulla on tosi huonosti menestynyt kukat aina, vaikka olen yrittänyt salaojittaa umpiruukkuja lekasoralla ja lannottaa ja vaikka mitä. Ilmeisesti kastelen kuitenkin liikaa, ja ehkä osaltaan tuo mustan mullan käyttökin vaikuttaa. Miten siis saisin uusista ihanista kevätkasveista hyvin menestyviä? En haluaisi ostaa uusia altakasteluruukkuja kun noita umpinaisia on hienoja monia... Jos laittaisi jotain vähän "huokosempaa" (hiekkaisempaa?) multaa joka päästäisi liian veden helpommin salaojitukseen, mahtaisikohan se auttaa liikakasteluun? Vai pitääkö vain pitää näpit erossa kastelukannusta? ;)
Mitä muuten tarkoitatte suoja/muilla ruukuilla? Eikö ihan minkälaisiin vain voikaan istuttaa? Vai puhutteko suojaruukkuina noita täysin umpinaisia? On vissiin meikäläisellä melko lailla peukalo keskellä kämmentä vielä tässä asiassa, että auttakaahan paremmat puutarhurit please! Tahtoisi kukoistavaa vihreyttä tänne pohjoiseenkin...
Umpinaisen ruukun sisälle laitetaan siis yleensä joku rumilus/tavisruukku jossa pohjassa reijät. Se sujautetaan siihen hienoon ruukkuun sitten, pohjalle voi laittaa vaikka lecasoraa ojaksi jos kastelee liikaa. Lisäksi multaa voi huokoistaa sekoitamalla siihen hiekkaa tai hiekan puutteessa vaikka sitä lecasoraakin.
Niin voiko siis rumilusruukku olla vaikka semmonen muovinen halpa istutusruukku? Ja laitetaanko tuossa mainitsemasi lekasorasalaojitus siis sen rumilusruukun vai umpnaisen päällysruukun pohjalle?
päällysruukun pohjalle ja rumilus saa olla muoviakin. - itse joudun hollaamaan kastelukättä, koska a) muoviruukku pitää kosteuden kauemmin kuin savi ja b) kaunis päällysruukku vielä omalta osaltaan pitää kosteutta siellä lekasorakerroksessa.
Hulluimmat veden hölvääjät(kuten allekirjoittanut) laittaa leca-nultaseoksen istutus/rumilusruukun pohjalle ja vielä koristeruukun pohjalle muutaman pipanan lecaa. Rumilukset on yleensä niitä joissa kukat/taimet ovat ostettaessa, ohuita, mustia, muoviruukkuja.
Ei, mulla on istutettu kasvit suoraan “suojaruukkuihin”. Pohjalla kerros lecaa ja sitten multaa (Aurinko-kukkamulta on hyvää, ja nyt oli tarjouksessa säästöpörssissä). Tänään vaihdoin mullat kiinanruusuille jasamalla pätkin vähän. Olipas muuten tosi vähän multaa entisissä ja “salaoja” täynnä juuria!