Eihän se tosiaan pois suljettua ole. On mullakin muutama kukka mutta helpommin olen saanut menestymään kun suojaruukun sisällä on toinen. KAstelu ei kuitenkaan ole niitä vahvuuksiani ja kunnon ojitus antaa liiat loraukset anteeksi hyvin.
Lecan päälle olen kankaan palan laittanut tai sukkahousun terään sorat ja pussukka pohjalle niin pysyy multa ja sorat paremmin erillään, ojitus tehokkaampi.
Aloitin vasta kukkaharrastukseni ja innoissani vaihdoin viherkasveilleni mullaksi Biolanin mustaa multaa. Nyt parin päivän päästä multa on pinnasta aivan kivikovaa! Pystyykö tuota multaa itse “kuohkeuttamaan” jälkikäteen esim. haarukalla vai olisko vaan parasta sekottaa multaan hiekkaan tai kokonaan uus multa? Ja miten kasvit reagoi useaan mullanvaihtoon?
Musta multa on liian voimakas huonekasveille siinä on siis liian paljon lannoitetta, sitä voisi keventää laittamaala vaikka hiekkaa sekaan että laimentuu…ja mullista paras huonekasveille on mun mielestä se K:lla alkava =D
Mulla on monet istutettu suojaruukkuihin suoraan ja en oo ojituksia laittanu. Kastelen niin nuukasti että ei tarvii, meillä kasvit mieluummin kuivuu kuin ui. Multana on toiminu parhaiten halpismullat, mm Aurinkomulta. Nyt se on kyllä vähän erilaista kuin ennen, saa nähdä tiivistyykö enemmän, kun vaikutti että ei olis niin hiekkaista kuin mihin olen tottunut.
Mustaa multaa joskus kokeilin ja kun se kuivui, oli kuin kasvit oisi olleet tiiliskivessä. Ikinä ei enää. Yhtä ylimainostettua kuin ne valheelliset mainokset kanankakasta. Niissä kun näytetään onnellisia kanoja ja oikeesti ne kanat on niissä pienissä häkeissä koko elämänsä. Eivät varmasti ilosta laulele. Eilen jaoin soilikkeja ja istutin monenlaisia juoruja yhteen isoon ruukkuun. Käytin ensimmäistä kertaa kestomultaa kun sitä on niin kehuttu. Se vaikuttikin heti hyvältä, saa nähä miten mulla toimii.
Usein multa muuttuu pinnalta kivikovaksi, jos se kastellaan märäksi heti istuttamisen jälkeen. Multaa voi kostuttaa etukäteen ennen istuttamista ja malttaa ruukun vaihdon jälkeen hieman ja odottaa ennen kuin kastelee.
Me laitettiin mustaa multaa ja Biolanin sivujen ohjeen mukaan kostutin sen ennen ruukkuihin laittoa. Katotaan josko se nyt pysyis kuohkeampana. Ollu samaa kovettumisongelmaa ku muillakin. Osaan mullasta sekotin myös kaktusmultaa et sai hiekkasempaa. Mut hyvä kuulla täältä et kestomulta ja halpismullat ois parempia, pitää kokeilla ku laitetaan loput kasvit uusiin multiin. On taas tää viherkasvi-innostus voimistunut…
Vuosi sitten hankin kasvit ja niille aloittelijan innostuksella “mahdollisimman hyvää multaa” - päädyin Biolanin mustaan multaan. Välillä tosiaan ollut turhan kovan oloista ja mitä myöhemmin muiden kommentteja luin niin samoja mielipiteitä kuin täällä. Liian ravinteikasta.
Onneksi viikon päässä odottaa mullanvaihto Ajattelin ensin sekoittaa itse perus kukkamultaa & kaktusmultaa, mutta taidankin kokeilla ihan vain Kekkilän kestomultaa.
En ole vielä tehnyt mullanvaihtoa kuin muutamalle kasville ja muutama on sellaisia joille vaan lisään pinnalle uutta. Nyt talven jäljiltä kun aurinko ja alkaa näkyä sisälle jopa likaisten lasien läpi, mietin jokakeväistä tuholaistorjuntaa. Pienet on helppo viedä suihkuun, mutta noi isoin on jo sellainen että sitä ei kuskailla saunalle kuin paalukärryillä, ja senkin matkan onnistumisesta ei ole takeita. Ruukku on 20-litrainen ja päällä painava savinen multa ja hankalanmuotoinen kasvi. Voisiko sille laittaa vain Provadotikut, ja jos niin kuinka monta? Minusta siinä on jotain elämää (en tosin tiedä onko ne viime kesän ulkoilun jäänteitä kun lehtiä ei ole tippuillut eikä vaihtanut väriä). Viime vuonna vaihdoin uuden savimullan ja isomman ruukun, sain ohjeen ettei sitä tarvitse vaihtaa kuin 3-4 vuoden välein, muulloin vain lisäystä jos on tarpeen ja tarvetta ei nyt ole. Syksyllä voi olla jos sateet piiskaa pihalla multaa pois.
Mihin perustuu se että Mustassa mullassa on liian paljon lannotteita. Mitä haittaa siitä on huonekasveille. Joku on joskus sanonut niin ja sitten uskotaan siihen aivan sokeana.
Sen myönnän että se on liian hienojakoista ja kovettuu niin että juuret tukehtuu. (Biolanin puutarhan mustamulta)
Itte olen lannottanut vielä lisää huonekasvejaPuutarhan kevätlannoksella joka on tarkoitettu ulkokasveille. Aikaisempina vuosina ostin keinolannosta missä on typpee 17-20% Ni huonekasvit kyl kasvoi.
Alkuperäinen kirjoittaja: David2
Kyllä minä taas ostin pari säkillistä Mustaamultaa. Sekoitan siihen hiekkaa, turvetta tai perliittiä, joskus jotain puutarhamultaa. Ja ihan hyvin on toiminut. Ja lisälannoittanutkin olen kuten David.
Voiko santun istuttaa Mustaan multaan? Vai mikä olisi parhain?
Mustaa multaa en suosittelisi oikein millekään kasville. Omani olen istuttanut Kekkilän kukkamultaan.
Ostin juuri eilen ison säkin sitä Mustaa Multaa!! Pitäis pari metriselle ja kolmirankaiselle traakkipuuruukulle vaihtaa mullat ja sitä ajattelin sille. Onko siinä liikaa lannoitetta vai mikä vikana, miksei sitä saisi käyttää? Viime vuonnakin sain yhden säkin kuluun, eikä mitään pahaa tapahtunut. Tuntuu käsiinkin niin ihanan tuntuselta. Mihin se pitäsi viskata, kasvihuoneeseen vai, kun ei ihan poiskaan viitsisi heittää?
Olen käyttänyt Mustaa multaa omille kasveilleni, eivätkä ole näyttäneet mieltä (esim. kaikki santut tekevät nuppuja tai kukkivat). Myös traakkipuuni asustaa samassa mullituksessa.
Varmasti joku on erimieltä ko. mullan hyvyydestä. Itselläni ei ole muuta valittamista, kuin pahasti kuivuessaan (siis kun unohtaa kastelun piiitkäksi aikaa ja kasvi on jo ihan nuutunut) paakkuuntuu yhdeksi kokkareeksi. Mulla meni hermot Kekkilän taimimullan kanssa, kun siihen tuli kunnon kerros kanelihometta. (Oiskohan näille 2 viimeiselle viestille joku parempi ketju...?)
Pitkästä aikaa ajattelin taasen kysellä neuvoja. Sain ison altakasteluruukun, kun mun tajuttoman iso kirjolaikkuvehka on jo niin kasvanu täyteen ruukussaan ja nyt mietin et kun en ole altakasteluruukkuja ennen käyttäny et mitä multaa ja kannattaako laittaa kevytsoraa alle vai suoraan multaa? Mietityttää seki et purkki on tosi suuri 300cm halkaisijaltaan ja entinen oli vähän reilut 23cm, mut en raskis millään ostaa uutta isoa ruukku ja kun tämn sain ilmaiseksi…
Vielä tuohon multakeskusteluun et kekkilästä luovuin pari kevättä sitte kun tuntu et se polessa vuodessa katos purkeista ja jäljellä oli vain oksaista ja tikkuista hiekkaa, jotenki tuntu et sitä ei oltu kompostoinnissa tarpeeksi annettu hajota. Musta multa on mulla toiminu aina hyvin, kun olen sen ensin kostuttanut ja sitte en pariin päivään ole kastellu. Lisäksi en muutenkaan lannoittele kukkia heti mullan vaihdon jälkeen pariin kuukauteen et minua ei liika lannoite ole ainakaan haitannu. Ts. kukkiani
Kevytsoraa kannattaa laittaa mullan joukkoon, niin ei tiivisty liikaa ja juuret saa happea. Hiekkaa kannattaa myös sekoittaa multaan, tällä sekoituksella taitaakin jo olla kestomultaa tuloksena. Viimeviikolla istutin uuteen ruukkuun ja ruukun ohjeessa neuvottiin täyttämään "multajalka" pelkällä mullalla, sieltä pohjan tötteröstä ne juuret kulkee vesitilaan sitten joskus. Ruukku (äh siis se ohjeteksti) neuvoi minua kastelemaan aluksi ihan normaalisti kunnes juurtuu.
Olen haravoinnut pihalta hiekoitushiekkaa ja vesirännin alla sankossa huljutellut siitä suolat pois. Kun räystäät tippuu niin hyvin huuhtoutuu. Jos pari kolme cm isompaan ruukkuun yleensä neuvotaan vaihtamaan niin eihän tuo 30 cm ruukku liene iso. reilut 3 cm kummallekin reunalle lisätilaa.
Kylläpäs on pulmallista tämä mullan valinta, yleensä olen käyttänyt jotain halppis multia ja nytkin oli 4 vuotta edellisestä vaihdosta, ei ollut mitään ongelmia mullassa, mutta nyt sitten kerrankin ajattelin ostaa oikein kunnon biolanin mustaa multaa (mainoksen uhri) ja voi v kliivia ruukun pinnalla hometta iso pläntti. Nyt ei auta kun vaihtaa kaikki mullat uudestaan. Mutta ongelma on kun en tiedä mitä multaa ostan kun on substral, kasper, aurinko ja kekkilää, joten kertokaa kokemuksia noista multa merkeistä mikä on ollut teille hyvä, minulla on kliivioita, soihtuköynnöksiä, tuliköynnöksia santtuja tulossa.
Sirpuli, ei multaa tarvitse vaihtaa homeen takia. Pöyhi mullan pintaa niin että se kuivahtataa, äläkä kastele liikaa. Home tulee ja menee…
Eikös se home pölyä sieltä ilmaan? Minkälainen multa on paras soihtu/tuliköynnöksille ja santuille?
Toki se home hiukkasen nyt pölähtää, mutta ei sen jälkeen kun on “kuollut” eli ruukun pinta on kuivunut.
Minä olen tällä hetkellä edullisen Aurinkokukkamullan kannattaja.