Huonekasvien multa

joo sitä käytetään mullan rakentamiseen tai kun tehdää kunnon kasvualusta elikkä.Hiiltä,kookoskuitua,perliittiä, hohkakiveä,kompostia,turvetta,luujauhoa,lepakonpaskaa,levää,hiekkaa, soijajauhoa,leonardite(eng), kalsiumia, jauhettua kivennäistä, apilajauhetta, madonjätettä, ja sienirihmastoa
tai Pestyä kookoskuitua, Alaskan turvetta,perliittiä,jukkaa,hohkakiveä,levä, madonjätettä,höyhenjauhetta,kalajauhetta, kalkkikiveä, kipsiä, soijajauhetta, apilajauhetta,kivennäsmaata,sienirihmastoa ja noihin kumpaakin viellä melassia nii avot ;D…mut melanssin voit korvata cocacolalla mut ei vedä kyllä ole yhtä hyvä.
ja englanniks Lignite, coco fiber, perlite, pumice, compost, peat moss, bone meal, bat guano, kelp meal, greensand, soybean meal, leonardite, k-mag, glacial rock dust, alfalfa meal, oyster shell flour, earthworm castings and mycorrhizae.
or Washed coco fibers, Alaskan peat moss, perlite, yucca, pumice, diatoms, worm castings, feather meal, fishmeal, kelp meal, limestone, gypsum, soybean meal, alfalfa meal, rock dust, yucca meal and mycorrhizae fungi. ja sitten vähän lisä inffoo
8- Large bags of High quality Organic potting soil with a coco and Mycorrhizae (pussin koko? 20 KG? )
1- 25-50 pounds of Organic Worm castings-madonkakkaa 25 kg
5 lb. Steamed Bone meal-höyrytettyä luujauhoa 2,5 kg
5 lb. Bloom bat Guano-lepakonkakkaa 2,5 kg
5 lb. Blood meal-verijauhoa 2,5 kg
3 lb. Rock Phoshate-fosforijauhe 1,5 kg
¾ cup Epson salts-epsom suolaa
½ to 1 Cup cup Sweet Lime ( Dolimite)-kalkkia 1 dl
½ Cup Azomite ( Trace Elements)-1 dl kivennäismaata.
ainahan voi ilmavuutta kans lisätä karhunsammaleella

Mutta siis, mistä ihmeestä tuota hohkakiveä/laavakiveä mitälie saa hommattua? Enkä kyllä ihan ymmärrä sitäkään, mikä ero on perliitillä ja tällä hohkakivellä jos kumpikin ovat jonkin sortin vulkaanista kiveä. Olisikohan tällä jokin erikoinen kauppanimi millä sitä löytää?

ite en ole käyttäny.en tiiä saako tommosii hienouksii suomesta.nii perliitti on inaktiivista tuhkaa eli ei pidätä mitään ravinteita.ja laavakivi pitää sisällää erinlaisii mineraaleja.vermikuliitti kumminkin saattaa sisältää myrkkyjä ja todennäkösesti laavakivi ei.se mikä viellä eroo on se että hohkakivi kelluu ja vermikuliitti ei mutta perliitti kelluu.elikkä laavakivi ei oman tiedon mukaan ime nestettä kuin vermikuliitti mutta sisältää mineraaleja päin vastoin ku perliitti.jotenkin näin se menee omasta mielestä.Bioponinen vesiviljelyy sinne pohjalle varmaan paras ratkasu ku on tommonen rakenne minne varmasti pesii se bakteerikanta.
E: http://www.antiikkiverstas.com/verkkokauppa/hohkakivijauhe siinä on jauheena.
http://www.lemmikkitarvike.fi/laavakivi-islantilainen-p-436.html <–vasaraa varmaa tarvii jos haluu pienentää.
En ota vastuuta siitä jos päätät käyttää laavakivee ku sitäkin on paljon erinlaista.viellä sen verran että laavakivi voi uppoo veden alle riipuen sen painosta ja sen pienistäonkaloista.

Heh eipä tullut mieleen, että voisi ostaa noita akvaariokoristeita ja hakata niitä pienemmäksi. Kumma juttu vaan, tämä pumice tuli siis vastaan kun pengoin ulkomaisia saitteja mehikasveista ja sipulikukista. Mm Pacific Bulb Society suosittelee hohkakiveä alustaksi sipuleille mieluummin kuin perliittiä. Myös pari mehikasvikauppiasta on tullut vastaan jotka pitävät omat valikoimansa nimenomaan hohkakivimurskeessa. Raekoko tuntuu olevan kuvista päätellen sama kuin kissanhiekassa keskimäärin.

Mietin tässä sitäkin, että jos ostaa juurikin sipuleita tai mehikasveja joiden luontainen kasvualusta on lateriittimaa, niin eikö silloin olisi loogista tunkea sinne purkkiinkin lateriittisavea? Akvaariopuolellahan sitä on saatavilla, tiedä vaan kuinka sitten käyttäytyy ruukussa.

en osaa vastata tohon kylläkää.mutta ota selvää mistä alueeta sipulit tai mehikasvit on nii saat siitä sitten selvää että mikä olisi luontainen kasvualusta.

Mahtaisiko tuo Kasper pihamulta käydä hyötykasveille, esim. paljuihin tomaateille ja kurkuille? Onko kokemusta?

Alkuperäinen kirjoittaja: Maire´

kasperista sen verran kokemusta että voin suositella sisältää jonkunverran hiekkaa niin kestää ilmavampana kuin biolanin multa, pitää kuitenkin olla salaojitettu palju tai paljun kupeesssa pieni reikä jos kastelee liikaa tai on sateelle altis paikka että liika vesi pääsee pois.

Itse tein salaojituksen polkemalla paljun pohjalle n 10 cm kerroksen oksia ja haravointi roskat päälle sitten paksu multakerros ja hyvin toimi

Mä olen tässä funtsinut vähän noita multia... Keväällä vaihdoin kaikki sen hetkiset rehut uusiin multiin. En nyt muista, ostinko Plantsusta vai Prismasta (vai molemmista) jotain yleismultaa. No joka tapauksessa, kuivuessaan multa kovettuu tiiviiksi paakuksi, en tykkää.  Itse asiassa just kastelin kasvit ja kun tunnustelin ruukkuja, ainoastaan tuoksutraakkipuun juurelta löysin multaa, joka ei ollut kuivunut tiiviiksi klöntiksi. Tosin se oli vielä aavistuksen verran kosteaa. Ja traakkipuulla on ihan sama multa, kuin muillakin. 

Kentiapalmu ja fiikus ovat edelleen ostoruukuissa ja -mullissa. Aurinkomultaa multa löytyy vajaa säkillinen, ruukkuja ei ole ainuttakaan. Tiedä häntä, jos kävisi vielä ostamassa säkin tuota Aurinkomultaa ja vaihtaisi kahdelle em. vain mullat siinä toivossa, että pärjäävät ensi kevääseen vanhoissa ruukuissaan...

No joka tapauksessa siis olen miettinyt ensi kevään mullan vaihtoja. Prismassa näin aikaisin keväällä vermikuliittia. Sitä lienee kannattaa vähän sekoittaa mullan joukkoon? Itse olen suurimman osan ulkoruukuista salaojittanut ihan hiekoitussoralla, kai sitäkin voi huuhdottuna sekoittaa mullan joukkoon? Entä millaista hiekkaa olette käyttäneet? Käynkö jo valmiiksi ensi kevättä silmällä pitäen kaivamassa taloyhtiön hiekkalaatikolta (kissan jätöksillä lannoitettua) hiekkaa?  Laitatteko jollain tietyllä suhteella multa : hiekka : lecasora/vermikuliitti/tms., vai ihan näppituntumalla?

Sen olen kuitenkin jo päättänyt, että ihan pelkkää pussimultaa, olkoon kenen valmistajan tahansa, en enää kukilleni laita, vaan multaa täytyy sekoittaa joukkoon jotain, mikä pitää mullan ilmavana.

Minä laitan kukkamullan sekaan lähes aina vermikuliittia. Summassa, ehkä enimmillään noin kolmanneksen. Oikein ilmavaa kasvualustaa vaativille laitan kukkamultaa, perliittiä ja vermikuliittia suhteessa 1:1:1. Joskus käytän Kekkilän kestomultaa, joskus Aurinkomultaa.
Hiekkaakin on tullut joskus sekoitettua. Hiekkana olen käyttänyt karkeinta hiekkapuhallushiekkaa tai muuta hienoa säkkihiekkaa. Olen ostanut hiekkaa Biltemasta ja Isolta Kärkkäiseltä Ylivieskasta. Mielestäni hiekoitussepeli on turhan karkeaa?

Fiilispohjalta kyllä nämä sekoitukset...

Onko kukaan kokeillut kukkiville huonekasveille tuota biolanin kasvusäkki seosta. Eilen raahasin sellaisen ja hokasin että jos kokeileisin huonekasveille sitä. Ensin sekoitan sen hyvin, koska na lannathan on siellä säkin pohjalla. Kokemuksia, vai opinko kantapään kautta. :slight_smile:

Alkuperäinen kirjoittaja: öljylamppu

Kokkeile sä ekana ja kerro sit meille miten kävi

Jadetsu, minnoon kova kokkeileen ja siksikait minun kukkikset siirtyy aina pikkuhiljaa kukkien taivaaseen, elikkäs minähän kokkeilin jo. Kokkeilun tulokset kuuletta varmaan piakkoin

Mie olen tänä keväänä käyttänyt ihan Rainbow kukkamultaa.Siihen sekoittanut perliittiä tai lekasoraa ja santuille perliitin lisäksi vermikuliittia.

Sarpaneva, varmasti teet oikein kun pysyttelet niissä mitkä on huonekasveille tarkoitettu. Mulla vaan aina rönsyilee tämä homma ja sitte käy huonosti.

Hyvähän se on kokeilla😊 Kyllä miekin mietin,että pitäiskö joskus kokeilla rhodomultaa santtuihin.Kuulin,että siitä ollut hyvä kokemus.

En muista ennään miten silloisen multa kokkeilun kävi, mistä lupasin kertoa. Vissiin taa kukkien taivaaseen menivät. No nyt vasta, näin vanhaksi piti ellää, luin tuon biolanin mustamulta pussin ohjeen, että multa pitää kastella ennen ruukkuun laittamista. Eilen kasteli laakeaan astiaan multaa ohjeen mukaan ja yllätys yllätys, miten kuohkeaa ja rakeista siitä tuli. Sitten kävi hyvä säkä, että sitä multaa oli valmiina, lähin kaupoille katteleen kukkasia ja löysin mustanmerenruusun käpyjä 2,50e pussi/5 kpl per pussi piti olla, mutta yhessäki oli 10 kpl. Ostin kaikki nitä siellä kaupassa oli.

Haha, minä oon aina vaan lappanu suoraan purkkiin ja kastellut sitten. Aina on kuorettuminen ongelmana. Oisko taika tuossa etukäteen kastelussa? :smiley:

Eilen muutamalle huonekasville multia vaihdoin. Ne, mitkä oli ollu kookoksessa, omasivat komeat juuret, mutta isoposliinikukan purkissa multa näytti pinnalta just siltä, kuin olisin sen eilen siihen laittanu. Ei ollu menny edes sellaisen hiekkaisen näköiseksi, kuten loppuun syöty kukkamulta usein menee. Samassa purkissa ollu vaihtamatta ainakin kaks vuotta. Hirmusesti ei ollu kasvanu, mutta hengissä kuitenkin. Juuret oli sellainen pikkuinen möykky siellä ruukun pohjalla. Hurjalta tuntui, kun heinässä useampi parimetrinen varsi ja juuret sopi kämmenelle. Sai nyt kookosperliittiseoksen sekin. Katotaan, mitä tykkää.

Enpä ole kastellut mustaa multaa ennen käyttöä vaan en ole enää käyttänytkään kun siinä kukat kuolivat helposti. Pitää vielä kerran kokeilla. Oppia ikä kaikki.

Alkuperäinen kirjoittaja: Ohvakukka

Olisiko veijarisi kavereineen tässä tallenteella jasmiinin juurella puuhissaan? Allopeas clavulinum, keltasukkakotilo, nimi on viehko vaikkai oikeaan osuisikaan ja sivusto josta löysin on keskeneräinen, googlaa itse lisää.

- otin kuvan  kännykällä läppärin näytöltä ja kännykän hakutoiminnalla löysin samantapaisen.