masennusta helpottaa suuresti, jos löytäisi tuommoisen kahden säkin taimimulta satsin - tyrkkytarjouksesta mieluummin. minulle jäi onneksi vieläkin vähän jäljelle, kun kerran alesta ostetulla taimi-kylvömullalla rakensin ensi talven vauvalan.
Ja siinä välissä on joulukiireet jonka jälkeen tulee kevätväsymys ja lomaressi syyslenssuun asti.
Melkein kaikki kevätkylvöastiat täälläkin jo mullalla täytetty.
Niinhän se menee Ania!
…kylvöpurkit saivat tavan mukaan turve/hiekkaseostäytteen:-)
Siis mitä, kevätkylvöastiat? Mulla ei leikkaa mikään, sama juttu kuin Irsalla. Ei mitään ajatusta mitä vois tehdä ens kevääksi, ei riitä energiaa muhuun kuin siihen että säilyis hengissä!!Olen käynyt puolukassa, naapurin himopoimijalta on jäänyt läntti poimimata ja just että pääsen metsästä pois, niin on kaikki energia hävinnyt. Herran isä sentään jos ois keväällä tällainen niin sais sanoa terve menoa koko puutarharrastukselle!!
No ei täälläkään enää ole mitään innostusta puutarhatöihin, mutta paljon helpompi on hakea valmiiksi täytetyt ruukut keväällä sisälle kylvöjä varten kun jäinen multasäkki ja korjailla multasotkuja sen jälkeen.
No onpa se hyvä että täällä vielä järissään olevat muistuttelee meitä pimeänpelkosia että jotain vois ihan viisastakin tehdä eikä vaan toljottaa pihalla! Heti huomenissa alan a) pestä purkkeja ja b)täytellä niitä valmiiksi jemmaan.
kekkilän multien kanssa olen pettynyt minäkin jonkin kerran, mitä laarin pohjia lie sattunut. Kylvömulta oli kanelihomeista ja täynnä turvesulppua ja oksanpätkiä. Miten siihen jotain pölymäisiä kesäkukan siemeniä kylvi, ne kun jää jonkin möykyn päälle, eihän ne idä. Reklamoin ja sain tuotehyvityksen.
Aika harvoin multaa ostan, mutta viimeksi Biolanin multa oli ihan käypästä. Ei mulla kyllä olle kovin kranttuja kasvejakaan.
Uusista huonekasveista kysymys: onko teillä tapana vaihtaa ostamanne ruukkukasvit pian tukevampiin ruukkuihin ja uuteen multaan, vai kasvatteletteko jonkin aikaa ostoruukuissaan?
Minä henk.koht. yleensä annan olla viikon-kaks rauhassa että tottuu kuivempaan ilmaan ja kotiolosuhteisiin, ja sit vaihan. En tiedä onko sillä mitään väliä sillä odottelulla…
Jos plantsusta ostaa niin ehdottamasti myrkytys ja mullanvaihto niin että juuretkin huuhdellaan mullasta. Opin virheestä kun plantsun miniviherkasveista tuli taas pikkukärpäsiä joiden toukat syövät taimien juuria.
Tuo poistettu multa pitää viedä heti pois…
Mä ehdin jo pelätä pahinta että mullakin oli mustaa multaa parvekkeella, mutta eipäs ollutkaan vaan puutarhamultaa. Viime kesän jälkeen säästin tomaattien multana olleet mullat, nyt kun katselin sitä niin olipa vaan tosi ohutta. Jos sitä nyt täytyy käyttää niin pistää ihan vähän sitä ja paljon enemmän sitä puutarhamultaa.Näköjään Kekkilän puutarhamultaa, 50l säkissä. Ajatuksena vaihtaa kiinanruusulle multa mut ensin täytyy saada salaojitukseen kelpaavaa soraa ja uusi isompi saviruukku, lasittamaton. Pitää vielä tutkailla omia varastoja.
KAIKKIALTA ostetut kasvit kannattaa aina myrkyttää ennen omaan huusholliin asettelua. Viherkasvit kun tulevat miljoonalta eri tuottajalta ja miljoonan hehtaarin kokoisista kasvihuoneista, on niissä tuottajan huolellisista myrkytyksistä huolimatta aina iso riski saada “kutsumattomia vieraita” omiin kukkiinsa…
Itse teen aina rutiinisti seuraavanlaisen toimenpiteen viherkasveille: upotan ruukun kokonaisuudessaan mäntysuopaliuokseen, laitan kasvin ruukkuineen jätesäkkiin ja suihkutan säkin suu kiinni, käsi ja spray pussissa säkin täyteen kukka-raidia tai vastaavaa tuotetta. Sitten kiireesti pussin suu kiinni ja siellä kasvi saa olla seuraavan tunnin ajan vähintään. Eipä ole ikinä ollut tuholaisongelmia tässä viidakossa ja käsittelyllä kuolee niin toukkavaiheet mullasta kuin lehdilläkin kiipeilevät aikuiset vihulaiset
Itse vaihdan lähes aina ostokukan parempiin multiin suhteellisen pian kotiin päästyä. Se kasvatusturve on niin huonolaatuista että ostokukka alkaa siinä melko nopeasti kuivassa huoneilmassa voimaan pahoin.
Mulla on nyt vain 8 sisäkasvia/kukkaa -en ole moniin vuosiin ostanut mitään kukkakaupoista ja yllätyin kärpäsistä. Noita kärpäsiä tulee sitten myös ruukkusalaattien mukana näin keväisin.
Taimikasvatusaikaan kannattaa olla tosi tosi varovainen mitä kotiin kaupoista tuo.
Mä hyökkään tähänkin hiljaiseen ketjuun pitkästä aikaa!
Voisiko nyt koota huonekasveja varten multaseosta ns. ulkomateriaaleista? Komposti, hiekka, lannat? En ole koskaan kokeillut, mutta kun haluaisin parempaa kukkamultaa kuin ne kauppojen kalliit ja huonot huonekasveille tarkoitetut mullat ovat. Onnistuuko?
Olen joskus tehnyt,seuloin kompostimullan ja kalkitsin sen en tainut lisätä mitään muuta ,voi olla että minun komposti ei ollut kovin vahvaa.Hyvin toimi sisäkukilla ainakin.
itse oon tehnyt ihan nii että bio novan kookosta , kaupanmultaa , perliittii ja hiekkaa riippuen minkälaisen kasvualusta kasvi tarvii.
ps. käytän cannazymii on kyllä hyvää tuon kaltaiseen seokseen.
Päivän hämmennys: hohkakivi kasvualustana. Englanniksi siis pumice ja on kuulemma ehdottomasti eri asia kuin perlitti tai vermikuliitti. Valkoista rouhetta näkyy kuvien perusteella olevan mutta miten en ole Suomessa moista ihmeainetta nähnyt?