Päätin lisätä tämän vanhan tutun otsikon tännekin. Nyt on kevät ja joka kaupassa on hurjasti hienoja erikokoisia ja -näköisiä kasveja odottelemassa ottajaansa. Varmaan moni muukin kuin minä kannan kassinreunalla puolisalaa uutta kukkaa sisälle vaikka paikat pullistelee jo edellisistäkin.
Eilen löysin partiolaisten myyjäisistä komeita kliivian alkuja kolmella ja puolella eurolla. Eivät olleet mitään pieniä ja hentoja. Mukana ollut vanhempi naishenkilö kertoi että alkuperäinen oli hänen äidillään, josta hän sai poikasia joista on tullut runsaasti uusia poikasia jne. Siinä on pitkät ja kapeat lehdet ja kukkii kuulemma hyvin runsaasti keltaoransseilla (?) kukilla. Ostin sellaisen ja harmittelin kun sinne jäi vielä kymmenkunta komeaa poikasta.
Kauppamatka kulki kukkakaupan ohi ja härkäpäisesti päätin sijoittaa viimeiset lompalossa olevat setelit ikkunassa kuukausia seisoneeseen amatsoninliljaan. Siinä näyttää olevan viisi eri mukulaa ja hinta oli huima 25 euroa. Kukkia siinä ei ollut, kallis vai ei?
Autoon torin poikki juostessa kävin vielä kukkia autoonsa pakkaavan torikauppiaan juttusilla. Mukaan lähti iso kerrottukukkainen tulilatva kolmella eurolla. Siellä kukkakaupassa ne maksoi seitsemän euroa, torilla neljä, mutta tingittynä kolme.
Kaiken tuon jälkeen meillä syötiin pihalla grillattua makkaraa kun salaattirahat meni kukkiin.
Hih, niin tutun kuuloista, "viimeiset setelit menivöt amatsoninliljaan". Vähän hinnakkaana pidän hankintaasi tosin. Minäkin aikoinani kyttäsin naapurikukkaupan ikkunalla ollutta amatsoninliljaa kaaauan ja viimein se katosi. Hetken päästä saapastelin kauppaan ja kyselin sitä.
Kantoivat sen alakerrasta ja sainkin sen 15:llä eurolla. Ei ole vielä kukkinut, vaikka on jo muutaman vuoden ollut. Että anna kasvaa purkin ihan täyteen vain.
Itse hurahdin vähän aikaa sitten gardeniaan, miltoniaan ja perhoskämmekkään. Nuo orkideat irtosivat hintaan 1,90 eli ei paha. Onneksi jotkut kauppiaat vielä pitävät raaskuhyllyjä. Gardeniat ovat aina vähän hintavia. Lumikuningattareenkin hurahdin, kun sain kukkivan jakopalan melko edullisesti. Tämän kaiken lopputulema on tietysti se, että lompsasta lentelee enää koiperhosia ja kesätöihin on vielä aikaa...
Meilläkin mies tahtoo innota, jos sattuu älyämään,että uusia kukkasia on ilmestynyt... silti hänelle... Kerrankin puolustauduin sillä vanhalla (kiinalaisella?) sananlaskulla, jos sinulla on vain kaksi lanttia, osta toisella leipä ja toisella kukka...
Olihan täällä tällainen uutuuspalstakin, sellaisen perään jo tuolla toisaalla huutelin, kiitokset tarleena vinkistä! Huonekasvipuolen keskusteluja oon kyllä lueskellut, mutta jotenkin oli jäänyt kokonaan kurkkaamatta vihersisustus-osastolle... Ehkä siksi että tästä omasta touhusta on välillä sisustus kaukana, ellei sillä sitten tarkoiteta huushollin täyttämistä vihreällä.
Käväisin eilen "retkellä" Vantaan kukkataloissa, ensisijaisesti katselemassa josko vuoripalmun olisin itselleni saanut hommattua. Ei vieläkään löytynyt. Ne on vissiin kuolleet sukupuuttoon koko laji, keljuuksien keljuus. Kaikkea muuta kivaa silmiin kyllä osui... Aika hyvin hillitsin itseni, ainakin finanssipuolen suhteen - alle parillakympillä selvisin.
Lohdutukseksi tarttui mukaan yksi hienosti "punkunpunainen" santtu, toistaiseksi tarkemmin tuntematon pikkupikkualoe, "elävä kivi" (Dr. Livingstone, I presume?), pieni nimetön mehikasvi ja eräs hauska kaktus. Eipä arvannut tuo komeampi puolisko mitä teki kun ennen lähtöä hentomielisesti lupasi että "jos nyt jotain muuta pientä kivaa löytyy niin ota vaan". Nyt vaan googlaamaan nimiä uusille tulokkaille...
Mulla viimeisin hankinta on vesifiikus, jonka yksi koirista jo kerran tiputti lattialle, mutta näköjään se vielä on elossa...
Mies ei edes huomaa uusia kukkia, kun ne sulautuu niin hyvin tuonne vanhojen joukkoon...
Meillä oli ennen niin, että isäntä käski laittaa jonkun vanhan kasvin pois kun uusi tuli tilalle (lähinnä orkideoita). Tätä toimintatapaa toteutettiin suurinpiirtein siihen asti kun hän meni salaa tilaamaan moottoripyörän, joten enää hänellä ei ole mitään sanavaltaa minun harrastukseeni. Ja sekös onkin saanut harrastukseni kukoistamaan. Ja nykyään olen huomannut isännänkin nauttivan kasvien kukoistuksesta...
Kuopion prismassa lähti mukaan surkean näköinen isohko peikonlehti, mielestäni pilkkahintaan n.12€, (ei paha?) vaikka "saisin kävellä kotiin jos tuo tulee mukaan".
Nyt se kukoistaa! Heti uuden istutuksen jälkeen ja pienen karsimisen, se on kasvattanut viisi uutta lehteä! Valmiiksi liuskoittuneena, minä olin siinä uskossa että ne vasta vanhemmiten liukoituu , no en minä valita.
Minäkin kannan korteni vihreään kekoon. Nyt on tullut hankittua uusia kukkasia melko reilulla kädellä. En ole varsin mikään viherpeukalo..Olen tappanut elämäni aikana enemmän kukkia kun niitä olen kerennyt ostaa..
Ei se seppäkään ollut syntyessään seppä. No, mutta asiaan. Olen vuosien varrella erikoistunut viirivehkoihin, koska niitä ei millään saa tapettua..uskokaa pois monesti olen kokeillut. Lisäksi rönsyliljat ovat suuria suosikkejani.
Viime viikolla tuli tehtyä muutama uusi hankinta. Muratteja 3 kpl, ne ovat jo vanhoja tuttavuuksia, koska muutaman olen saanut hengiltä vuosien varrella. Reunustraakki(meniköhän nimi oikein), sellainenkin on mulla joskus tainnut olla.. Sitten täysin uusi tuttavuus, limoviikuna. Nyt on taas vähäksi aikaa mitä hoivailla. Tänä kesänä ei ole omaa kukkapenkkiä mitä mylläillä, niinpä tuleekin panostettua sisä- ja kesäkukkasiin
Roach, huonekasvit saa helposti reheviksi kun oppii vain sen kastelun. Siihen tarvitaan sormi.
Sormella koetetaan ensin ruukun multaa ja päätetään kastellaanko. Vasta sitten kastellaan kun multa tuntuu kuivahtaneelta pinnastaan.
Tämän suuren viisauden oppimiseen minulta meni vuosia. Siltikin joskus se sormi laiskottelee (varsinkin amppeliruukkujen kanssa kun ne on niin korkealla) ja pian on kukilta henki löysällä.
En ole koskaan tappanut yhtäkään kasvia kuivuuteen mutta märkyyteen kyllä.
Olen monesti miettinyt, että mikä kummaa tuossa kukkien oikeanlaisessa hoidossa voi olla niin kovin vaikeaa. Kuulun selvästikin näihin uimakoulun kannattajiin ja toisinaan vietetään vedettömiä viikkoja, mutta josko jossain vaiheessa oppi menisi perille. Laiskuus lienee yksi syistä.
Nyt koetan petrata ja jos joku kasvi meinaa töllätä laitan taitavammille kuvan katsottavaksi..jotta ollaanko uimakoulussa vaiko vedettömillä viikoilla vai liekö joku pöppiäinen iskenyt .
Näin se näyttää taas jatkuvan minun huonekasvihulluus... Tänään tuli käytyä Valtteri kirppiksellä ja sieltä lähtivät mukaan anopinkieli ja jukka-palmu (yht. 5e) ja lisäksi orkidea *lunttaa paperista* phalaenopsis hintaan 8 e. Eivät olleet kalliita, jos ne kuitenkin onnistun tappamaan Lisäksi ostin kaksi saviruukkua, jotka oli koristeltu ilmeisesti maalaamalla ja lautasliina-tekniikalla, tosi nättejä
Ostin tavaratalosta 37 viherkasvia,kuivina ja liian pienisssä ruukuissa. Pakko oli vaihtaa ruukut ja multa tetysti samantien.Onkos kokemuksia, suivaantuvatko kukat vielä enemmän tästä käsittelystä?
Alkaa olla kohta omakohtaisia kokemuksia että eivät suivaantuneet.Yhdestä kukasta lähti kaikki lehdet.Se oli niin huonona.Mutta kyllä ne imi vettä.Vein ensin suihkuun ja sitten valutin vrk.Uudestaan suihkuun ja sitten vasta uudet isommat ruukut ja biolanin musta multa.Vielä kerran perusteellinen suihkutus ja tämän jälkeen Vain aluselle ja sormituntumalla.Eli saavat kuivahtaa.
Ne on ihan eri näköisiä kuin tuodessani.Paitsi se yksi piikki, johon varmaan keväällä viimeistään alkaa ssirkka lehdet ilmestymään.
Miun tekisi mieli ostaa joku iso kasvi tyhjään nurkkaan olohuoneessa, mutta mahtaako onnistua näin talvella, kun jotain palmua tai peikonlehteä tai minkä siihen nyt laittais ei mihinkään paperiin tai lämpöpussiin noin vaan kietaista. Siis paleltuisikohan jos kantaa vaan siltännään kaupanovelta nopeasti autoon ja eikun kotiin? Kovin näyttää kärsivältä moni kasvi tässä pimeydessä, pudottelee vain lehtiään, vai mahdankohan mie olla kastellut niitä poloisia liikaa.. Jokatapauksessa, kaipaisi kovasti enempi vihreyttä tähän mökkiin.
Pikkukäenrieska, voisitko ottaa kauppaan mukaan vaikka viltin tai vanhan lakanan, johon kasvin kietoisit? Näin ei varmasti palellu.
Yritin jo joku aika sitte vastata, mut jumittu koko sivusto.
Niin, satuin ykspäivä kuulemaan, kun kukkakaupassa asiakas halusi ison lohikäärmepuun, niin kauppias lupasin viedä sen kotiin pakattuna. Joten kannattaa kysyä kukkakaupasta, voisivatko he tarjota yhtä hyvää palvelua :)
Kiitos, pidän mielessä molemmat keinot kun lähden kukkaostoksille. Muutenkin voisi taas alkaa varovasti kartuttaa huonekasvikokoelmaa, olivat tosi vähissä tässä välillä kun lapsemme sai muutama vuosi sitten isosta nukkatyräkistä pahan allergisen reaktion silmään (luomet olivat täynnä vesirakkuloita ja silmä turvonnut kiinni) ja siitä pelästyneinä heitettiin kaikki myrkylliset kasvit pois..
Nyt on sitten kukkaostoksilla käyty. Tällainen kultapalmu lähti mukaan, eikä kuljetusongelmiakaan ollut kun ei tämä nyt niin iso olekaan. Korkeat kentianpalmut näytti tosi hienoille, mutta kylläpä olivat kalliita myös..
Voi käydä piakkoin niin että toisen osapuolen kotiutuessa tekohengitys voisi olla poikaa. Prismasta tempaisin alkuviikosta mukaan jonkin ilmeisesti lohikäärmepuun, oli kaunis kirjavalehtinen. Samalle luikuhihnalle tuli myös palmuvehka. Valitsin vielä ruukun joka oli aivan halkeamispisteessä ja jaoin kotona siitä kolmeen eri ruukkuun kasvit.
Kukkakaupat ne vasta houkuttelevia sitten ovat. Yhtenä päivänä katselin ikkunassa olevaa mesiriippaa ja yhtäkkiä jalat vain kuljettivat minut sisälle liikkeeseen....millään en olisi halunnut mennä....oli tulleet ihanat hortensiatkin ja vaikka sun mitä. Pois lähtiessä mukana olivat tuliköynnös joka ihastutti nukkapintaisilla lehdillään sekä lyhtyaulio..
Jaa, se mesiriippa? No, jäi kaivelemaan sen verran että piti palata toisena päivänä uudemman kerran ja mukaan tuli nyt. Viehättävän näköinen kasvi, kukkii parhaillaan, näkyy uusia nuppuja sekä uutta kasvua. Mukaan lähti myös soihtuköynnös jossa näyttäisi olevan pyöreät lehdet?
Selviytymiskamppailu alkakoon tästä päivästä lukien, HEP.
Tässä tämä tuliköynnös"uutuus". No, uutuus mulle. Löysin tuolta lehtien seasta kuivuneen kukan ja se oli punainen. Lehdet mukavan karvaiset kuten toisesta kuvasta huomaa, on saanut sekaan myös ylimääräisiä karvoja