Tällainen lähti tänään Viherpajalta mukaan...
Ai tää on siirretty tänne. Etsinkin tätä keskustelua äsken...
Hyvä että löysit (se onkin helppoa kun hakee omat viestit)! Siirsin sen muiden samalaisten perään kun oli jo ihan valmis paikka. Kannattaakin aina katsella olisko joku jo aloittanut ketjun aiemmin ettei tule turhaan samoja otsikoita! Kaunin kukkanen muuten tuossa, tuossa...mikähän se on?
Mun muistaakseni siin lapussa luki vaan, että lehtikaktus. Ei muistaakseni ollut sen kummanpaa nimeä.
Tuo on sitten varmaankin hovineidonkaktus.
Viikolla kävin Plantsussa, ja kova työ oli olla ostamatta posliinikukka-amppeleita 25euroa kappale. Annoin itselleni luvan kuitenkin alsobia-amppeliin, oli kauhean suloinen, mutta nyt ei yhtään kukkaa auki vaikka nuppuja löytyykin. Ja heti ovesta sisälle mentyäni edessäni oli pöydällinen sinikohtalonköynnöksiä, ja jo ennen lähempää tarkastelua oli selvää että tuollaisen otan kun VIHDOIN löysin. Sillä saattaa olla kaunein näkemäni kukka, on kuin sininen perhonen. Mielelläni maksoin siitä kahdeksan euroa. Kuvassa on vähän ränsistynyt, en ole vieläkään ehtinyt tehdä sille mitään, ja karanteenipaikkansa on ollut turhan vähävaloinen. Mutta pari kukkaa on auki:
Naapurin mummo kantoi mulle tänään hervottoman kokosen enkelinsiiven ja iiiison peikonlehden... peikonlehti oli ihan liian pienessä ruukussa, eikä lähteny enää ruukusta irti... ja muutenki piti vähän pätkiä sitä, kun oli hiukan ränsistynyt... toivottavasti juurtuu uudelleen..
Paikallisesta kukkakaupasta löytyi poistohylly ja sieltä käpypalmu, 5e. Hyvän oloiset lehdet olivat, saa nähdä kauanko pysyy elossa.
Tanya, varo liikakastelua. Minulla on ollut käpypalmu n puoli vuotta, enkä ole kastellut paljoa, vielä on hengissä. Googlen haulla löydät tietoa käpypalmun hoidosta, saattaa olla kyllä hiukan ristiriitaistakin.
Lottovoittoa ja lisäikkunoita odotellessani noudatin tänään kuitenkin mielihalujani ja ostaa päräytin kolme uuttaa huonekasvia kympillä! Ostin juovatraakkipuun, anopinkielen ja viirivehkan. Melko isoja kasveja ja keli kohtuullisen sopiva niiden kuskaamiseen kolealla autolla kotiin. Meni olkkarin itäikkuna lopullisesti täyteen.
Omistin ennen ison viirivehkan, mutta tulin vieneeksi sen yhden pätkätyöpaikan kasvilampun alle enkä ilennyt sitä poiskaan hakea
Varsinkaan juovatraakkipuusta en tiedä hölökäsen pölähtämää.
Meille muutti eilen anopinkieli, kumipuu ja kirjavalehtinen traakkipuu, kympillä. Taisi olla sama ketju, mistä Sandkin osti kasvinsa.
Illis, yhden käpypalmun hukutin, joten jos tää nyt selvityis. Ainakin vielä näyttää hyvältä.
Täälläkin on yksi halukas syntinen ilmoitautumaan!
Vanhempani eivät suostu, että tuppaan kaikki paikat kukkia täyteen, ja vain muutama kukka saa olla kaksikerroksisen suuren omakotitalomme alakerrassa, kauneimmat tietysti.
Huoneeni on NIIN täynnä kukkia, niitä on puolessa vuodessa 40 purkkia tänne jostain ilmestynyt....
Onneksi tässä 60-luvuin talossa on suuret ikkunat ja puulämmitys, joten meillä on aika otolliset olosuhteet huonekasveille, kun talvisin lämpötila laskee muutaman asteen, ja joitakin ihan viileitäkin huoneita meiltä löytyy+maakellari, käytöstä poistettu navetta ja vielä toinen kellari talon alla.
Jos minäkin nykyään kasveja ostan, kuljetan ne kotiin salaa, ettei tartte kuunnella samaa saarna: Näitä huonekasveja on jo niin paljon, että nyt kyllä lopetat niiden ostamisen, tuo touhuhan on jo ihan riistäytynyt käsistä!
Mutta kyllä minullekin on onneksi jo jonkinmoinen itsekuri kehittynyt Mutta jotenkin se tuo huoneeseen mukavaa tunnelmaa, kun asustelee täällä yli 50 kukkapurkin kanssa
Viime kesä ja kevät oli pahin...vaikka en lähikauppaa kauemmas mennyt, aina käsipuolessa roikkui joku kasvi. Parhaimmillaan olen ulkomailta riipinyt pistokkaita sieltä täältä, ja tuonut niitä kasoittain tänne kotiin...
Nyt ajattelin palkita itseni, ja ostaa joko pieni marraskuunkaktus tai sitten kääpiökokoinen joulutähti....hinta taisi olla 2 euroa. Tai sitten saattaa olla järkevämpi ostaa suuri, se varmaan on pitkäikäisempi ja saman hintainen... Päätösten tekeminen on minulle niin vaikeaa, kun menen kukkakauppaan, olen siellä tunnin ja jahkailen, minkä kukkasen nyt ostaisin, enkä usko olevani ainoa ongelmani kanssa
Hih, itse aloitin ala-asteella ihan pienistä kaktuksista, yläasteella tuli mukaan vähän isompia kasveja. Ammattikoulu aikoina rahtasin kotiin palmuja. Huoneeni ei ollut järin iso, mutta melko "tropiikkinen" koska minulla oli palmuja, papukaija, undulaatteja, kilpikonna ja tod. iso akvaario.
Kun muutin omaan kämppään, kaverit ihmettelivät palmuja ja sitä että kesällä ei parvekkeelle tahtonut mahtua, kun siellä oli kukkia.
Ulkomailta olen kanssa tuonut pistokkaita. Jenkeistä tuomani traakkipuu alkaa olemaan niin pitkä, että saan pian sen pätkäistyä ja tehtyä traakkipuu asetelman, sellaisen kun siellä jenkeissä näin. Aikaa on tosin kulunut melkein 15 vuotta. Projekti sekin..
Nykyään minulla tod. vähän sisäkasveja, panostan enemmän ulkokasveihin. Tosin on meillä iso limoviikuna, jonka mieheni on kasvattanut pistokkaasta. Sekä olen hiukan hassahtanut pullojukkiin, niitä on enää kolme, mutta ne ovat aika isoja, ja vanhoja. Koitan taistella orkideoja vastaan, niitä on alkanut meille hiipiä. Samoin löytyy sitruunapuita ja kumkvatti, ja tosi vanha hoya,ja jotain pientä vielä...
Kiva harrastus . Joulukukkia täytyy tietenkin hankkia.
yhdessä kukkiksessa oli viherkasvit -50%, voi olla että sielä pitää tänään käydä
Noooo, mites kävi?
Paplari ostoksilla kun olin ,en voinut olla ostamatta näitä kun olivat 50senttiä kipale.Hienohelma ja anopinkieli.
Kyllä se vaan kirppareilla käynti kannattaa! Tämmöisen ''pienen'' tuoksulehtikaktuksen löysin, maksoi kokonaista 20 euroa Korkeutta kasvilla on enemmän kuin minulla. Vielä pisteenä iin päälle kasvin juurella kasvaa santtuja iso rypäs, ja sen vieressä oli asetelma pyöreitä kiviä. Siis täytellinen kokonaisuus. Tilaahan tämä tietysti vie, mutta...kuinka moni olisi malttanut sivuuttaa tämän...kuva on vähän epätarkka, mutta eiköhän siitä idea selviä.
Kerrassaan hieno löytö
Minä tilasin sunnuntaina Viherpeukaloiden nettikaupasta kallamixin, en vain voinut vastustaa kiusausta, vaikka joka paikka jo pursuaa kukkasia, enkä varmaan ole edes ainoa:D
Tänne ei ole tainnut kukaan kirjoitella vähään aikaan, vaikka varmasti kukkia on tullut osteltua. Bauhausista muutti meille tänään peikonlehti, ruukku ja paikka vielä mietinnässä, mutta kyllä on komea kasvi!