Tämäkin tarttui tänään pirilänkukkatalosta matkaani.miten lie hoidonkassa ei tietoa eikä sen lepokaudestakaan.tiedoista olisin kiitollinen.
Minun tietääkseni hoidetaan kuten esim. sinisarjaa. Kesällä ulos ja talvella viileään lepäämään. Oliko kallis? Pitää huomenna käydä Keravalla, niin voisin samalla koukata pirilän kautta. (Miehelle mä aina sanon että "Mää katon vaan". Usein katsominen johtaa kyllä siihen että kotiin lähden kassan kautta.)
Ei minusta vaan tuonkokoinen kun oli 14.90 € korkeutta tuolla on 51 cm
Löysin kätköistäni huonekasvikirjan vuodelta 1957. Huonemalvasta; “Erinomaisen herttainen ja kiitollinen huonekasvi. Nuoret kasvit vanhempia kasveja kauniimmat, niin että on paras ainakin joka kolmas vuosi kasvattaa uusia yksilöitä. Nuoria taimia pidetään valoisassa, ilmavassa paikassa, kesällä mielellään ulkona, talvella 10-12-asteessa. Kasveja kastellaan talvisin hyvin varovaisesti.”
Kävin sitten “katsomassa vähäsen”. Ja kassan kautta kotiin. Pitihän mun huonemalva saada ja pari levisiaa ja salkoruusun siemeniä!
Mitäs Railin huonemalvalle kuuluu? Mulla se vähän otti nokkiinsa kun joutui muuttamaan kasvihuoneoloista meille, mutta nyt se on jo toipunut. Kohta se kukkii! Tää on vasta harjoittelua, nuppuja on niin piukassa kun vaan kasviin mahtuu.
Kukki silloin ostaessa mutta rupesi puottamaan kukat ja kellasti lehdet,kiikutin kukan ulos puolivarjoon ja voi hienosti uutta kukkaa pukkaa kovasti kaikki oksat on täynnä nuppuja,saa sitten nähdä kuin syksyllä käy kun tuon kukkasen sisälle.
Sama mulla, kauheesti nuppuja putoili, mutta uusia tulee niittenkin edestä. Mulla on onneksi viileä talvetuspaikka malvalle, jos yläkertaan vaan enää mitään kukkia mahtuu;). Mun malvassa kukat on 3 senttiä leveydeltään, kaikissa silloin Pirilässä olleissa oli samanlaiset. Muutamaa päivää myöhemmin kävin siellä, niin silloin näytti että siellä oli isokukkaisempia! Minkä kokoiset sulla on? Näyttää kuvassa isommilta kuin mun kukat.
Piti ihan käydäkkin mittamassa sama kokoa näyttäis olevan niinkuin sullakin,ja yhden asiankin tuossa hoksasin et kukat on paljon punaisemmat kuin ostaessa,eli vieläkin nätimmät.
Hei Raili ja LukinLilja! Ois mukava kuulla että miten teijän huonemalvat tällä hetkellä jakselevat. Mie oon itelleni tuota kukkaa kaipaillu, vielä en sitä omista ja siksi voisin mielelläni kuunnella teijän kokemuksia.
Malva ei paljon koreile ulkonäöllään! Kaikki lehdet on pudonneet. Katkoin oksia, ja kyllä se vielä elävältä vaikuttaa. Taisi päästä liian kuivaksi Se on yläkerrassa minun valtakunnassa, jossa on lämmintä nyt 11 astetta. Lisävaloa ei ole, ja muut kukat lähes peittää ikkunan.
Onneksi otin siemeniä talteen, voit saada muutaman, laita hölöä jos kiinnostaa.
Pahalta vaikuttaa. Malva on ihan kuivettuneen oloinen. Ei taida nähdä toista kesää meillä
Sama minäkin päivittelin on niin rutikuiva et oksat vain katkeilee ja läpi kuivia,kastelin sitä kuitenkin jos vaikka olis vielä eloa,mut pahoin pelkään ettei ole siitä enään mihinkään ,surku vaan kun oli niin komea kukka koko kesän.
Kai otit siemenet talteen?
harmi en aatellut semmoista silloin syksyllä jäi muuten kaikki muutkin siemenet kerämättä.tuon surunikeskellä.
Minunkin huonemalvani on niin kuivuneen näköinen kuin olla ja osaa, enkä ole kokeillut katkeaako oksa.
Miltäs nyt teidän malvat näyttää? Onko mitään elonmerkkejä? Kovasti tekisi tuommoista mieli jos sen saa talvetettua.
Minun malva ei näytä enää miltään. Kuollut se oli. Siemeniä pistin multaan, saas nähdä itääkö ne.
Olisko kellään kuvaa pienestä vastanousseesta huonemalvan alusta ? Siemenestä kasvatin, yksi vauva on noussut, mutta näyttää kyllä oudon isolta alulta. Kuvaa ei ole laittaa, kun kamera teki lakon.
Minulla ei ole kuvaa, mutta utelen, että mistä olet saanut siemeniä? Omasta malvasta otin viime vuonna siemeniä, mutta ei ole yhtään itänyt
Kauankos sulla Lukinlilja on ollu ne siemenet mullassa? Mullakaan ei oo vielä mitään näkyny, siemenet kylvin 6.3.