Hyasintti, Hyacinthus orientalis

Viileä ja pakkaseton paikka, juureskellari, viileä vaatehuone tms.

Nanikka, tiedätkö kuinka niitä kannattaa kastella sisään lämpimään tuomisen jälkeen? Omani toin autotallista sisätiloihin kun oli n. sentin verran uutta kasvua. Multa kuivuu tosi helposti ihan kuivaksi, mutta pitääkö sitä kovasti yrittää kastella, kun kuitenkin puhutaan sipulikasvista? Vai annanko olla vaan ja kuivassa mullassa kukkia ennenkuin alan kastelemaan?

Kun kerrostalossa asustan, niin ei ole mitään viileää huonetta. On vain lasitettu parveke jossa lämpötila vielä juuri plussan puolella läpi yön taikka jääkaappi. Eli mikä on kylmin mistä ne tykkää?

Pitäisi saada kukintaa pidennettyä mahd. paljon ja siksi täällä utelen.

Nuu, en tiedä kastelusta, ekaa kertaa mulla on muuta kuin kaupasta ostettuja hyasintteja itsellänikin. Mutta minä kastelisin samalla tapaa kun muitakin kasvejani, eli pääsee välillä kuivahtamaan ja sitten taas lorottelen vettä vähäsen.

Zera, jääkaappi on ihan hyvä paikka pistää hajusintit yöksi. Jos vaan muu perhe ei ala valittamaan. Jostakin syystä kasa multaa jääkaapissa aiheuttaa kakomiskohtauksia margariinipurkin ja makkarapaketin viereen könyävälle ei-puutarhuri-henkilöllesilmän isku

Mitä enemmän kastelee sipulikasveja (amaryllikset ja hyasintit) lämpimissä sisätiloissa, sitä enemmän ne kasvavat pituutta. Kukintakin on ohi aika pian.

jahoolii puhuu asiaa, niukan kastelun kasveja ovat sipulikukat, kukintavaiheen jälkeen kastellaan ja hoidetaan kuten muitakin viherkasveja

Eikä joulu ole mitään, ilman hyasintin tuoksua.

Mitä pitäisi tehdä hyasinteille sen jälkeen kun kukat alkavat olla ohi? Mitenkä mukulat voi hyödyntää?

Minä olen keväämmällä istuttanut ulos perennapenkin nurkkaan. Viime kesäkuussa oli  kohtalainen kukinta, nyt löydän kuvan vain aika nuppusesta yksilöstä. Kuva on otettu 11.6.07. Kukinto oli pikkuisempi kuin sisällä, semmoinen 10 cm. Osa viime vuoden hyasinteistä  kukki loka-marraskuun vaihteessa, tosin oli vielä kesäkuisia pienemmät  kukinnot : ).  Samanmoista vuotuiskiertoa kuin amarylliksellä, en ole hyasinttiin kokeillut.  

Ostimpa kaupasta hyasintin, mutta jouluna sain nauttia vain lehtien kasvusta, vaikka kertaakaan en ole tämän reilun 2vk aikana kastellut. Kyllä sielä nuppunen varsi näkyy olevan, mutta syvällä ja aina vain syvempänä.

Hyasintti tekas vielä poikasen viereensä, sekin kasvaa kokoa kovaa kyytiä. Saako se poikanen siinä ittekseen kasvaa, vai häiritteekö se isomman mahdollista kukintaa, voiko sen laittaa kasvamaan omaan purkkiinsa ja jos voi niin pitääkö sipulista saada mukaan osaa? Sen verran olen kurkannut että se sipuli ei jotenki ole kokonainen köntsä vaan tämän pikkuisen kohdalta halkeillut ja irtoillut.

Kiitos neuvosta. Taidan katkoa kukinnot pois ja siirtää +10 asteiseen varastoon odottelemaan kevättä. Jos sitten muistaisi siirtää kukkapenkkiin.

Kilppu, älä nuppuisen hyasintin poikasta irrota.

Jos nuppu on kovasti syvällä, kastele sitä kasviasi. Siitä se lähtee nousemaan.

okei, kokeilen kastella kun luulin ettei sitä kärsis tehdä kun kasvaa jo muutenkin lehdet.

Yksi syy nuppuvarren mataluuteen voi myös olla, jos hyasintti on otettu liian aikaisin valoon -silloin se kukkii lyhyellä varrella, no matter what.

Itselläni kukki tänä jouluna kaksi viime joulun hyasinttia, joiden sipulit olivat unohtuneet kodinhoitohuoneen kaapin päälle pimeään ja kuivaan. Aivan sattumalta löysin ne sieltä astiaa etsiessäni; vihreää jo pukkasivat, mokomat :open_mouth:

Tuulikaapin kukkija on jo kuivumaan päin. Kyllä se tuoksuu ihanalle, kun salaa varovasti avaan ovea ja nuuskin, kun muita ei ole kotona!

Onko kukaan saanut jouluhyasintteja kukkimaan uudelleen seuraavana jouluna...siis niinkuin amaryllisten kanssa toimitaan? Vai onko ne viisainta istuttaa keväällä kukkapenkkiin, jollei halua vielä roskiin viskata?

Ikuvanhassa Puutarhanetissä on juteltu tästä, vuonna 2001, mutta en ole varma sen tekstin pohjalta, oliko siellä jollakulla hyvä yritys vai onnistuiko peräti. Aikojen saatossa näyttää tavaksi tulleen juuri amarylliksen kanssa yrittää uudelleenkukitusta. Hyasintit ja (pääsiäisen) narsissit useimmiten istutetaan ulos jatkamaan elämää. Hyvin voisi kokeilla näidenkin kukistusta uudeksi jouluksi, mutta pitää osata arvioida, milloin viileää ja pimeää, milloin lämmintä ja pimeää.  scaleo, kerro sitten, onnistuitko ! 

Pitääkö jouluhyasintin lehtien olla kuihtuneet, ennen kuin sen voi istuttaa keväällä kukkapenkkiin? Jos nyt siirrän hyasinttini vähän viileämpään huoneeseen odottelemaan kevättä, niin pitääkö niitä kastella? Ja jos pitää, niin kuinka kauan, ja milloinkahan kastelua olisi vähennettävä? Kertokaa, oi viisaammat, te hyasintin kukkapenkkiin siirtäneet...

Minulla jotkut ovat kuivuneet saman tien kukittuaan ja joissakin lehdet ovat rehoittaneet. Kuivuneet olen antanut olla niine hyvineen ja lehdellisiä kastelut muistaessani, kuten muitakin kukkia. Ne voi olla ihan ikkunalaudalla kukittuaan, sillä ei liene merkitystä. Alku kesästä olen työntänyt kukkapenkkiin. Hyvään multaan ja aika syvään, 15-20 cm. Pari sinistä on kukkinut tosi monta vuotta, mutta vaalean punaiset vain kerran tai kahdesti, eikä niitä enää ole näkynyt. Mutta mielenkiinnosta tulee laitetuksi. Kannattaa kokeilla!

Jestas, tuossa puhuttiin viisaammista…

Voiko poikasten antaa olla “hajusintissä” vai voiko ne irrottaa ja laittaa jonnekin pulskistumaan?