Piivi, ihan varmasti olet viisaampi tässä asiassa kuin minä. Yritin säästää jouluhyasintteja kukkapenkkiin jo joululta 2006, mutta silloin kävikin vähän kehnosti: Ensinnäkään ne eivät millään kuihduttaneet lehtiään, ja sitten lykkäsin ne heinäkuun puolessa välissä kukkapenkkiin. Lehtiä eivät älynneet syksyn tullen kuivattaa, vaan ensimmäisten syyspakkasten tultua lakosivat vihreät lehdet pitkin maata. Tokkopa noista enää ensi keväänä on eläjiksi saati kukkijoiksi...(?) Sillä tässä vähän kyselen, kuinka niiden kanssa tulisi menetellä...
Mutta hetkinen, jos varret ovat vihreät vielä alkukesästäkin, niin mitäs sitten tehdään? Upotanko sipulit tosiaan varsineen kaikkineen 15-20 cm syvään? Vai jemmaillaanko hyasintteja syksyyn asti?
Työnnä heti alkukesästä maahan, onpa lehdet eli ei. Ne hoksaa kyllä itse kesän myötä, että kappas, syksy tulee. Myöhemmin kesällä tuleentumisen kanssa on niin ja näin jos ovat olleet sisäasukkeina. Sama koskee ns. pääsiäisnarsisseja. Oppivat heti luonnon tavoille, niin sanoakseni.
Kiitos neuvoista! Kesällä sitten istuttelen. Minulle muuten kerrottiin, että lähikaupungissa sijaitsee kaupungin puutarha, josta saa hyviä joulukukkia, parempia kuin muualta. No, kuinkas ollakaan, paikallisen ruokamarketin alehyasintit osoittautuivat jostain syystä paljon kestävämmiksi kuin nuo ennen joulua kaupunginpuutarhalta kalliimmalla ostetut. Vieläkin kukkii ja tuoksuu ihanasti hyasintti, jonka ostin 27.12. ihan pikkaraisena nupullisena 50 % alennuksella.
Minuakin muuten kiinnostaisi tuo Imikän kysymys. Mitä jos havaitsen istutusvaiheessa hyasintin sipuleissa poikasia, niin irrottaakko ne vai antaakko olla emosipulissa kiinni? Osaisikohan joku asiaan perehtynyt vastata?
En ole mikään hyasinttiasiantuntija(kaan), mutta eikös ne pikkuiset ole niitä kuuluisia sivusipuleita, kuten muillakin sipulikasveilla? Ja minun logiikkani sanoo, että jos ja kun muitakin sipulikasveja lisätään sivusipuleistakin ja useimmiten niistä - mikä käsittääkseni tarkoittaa niiden irrottamista ja istuttamista erikseen/erilleen - niin samoin tulisi tehdä hyasinttienkin kanssa. Siis tää on vain tätä pähkäilyäni, ei varmaa tietoa.
Hyasintti tekee maahan istutettunakin ahkerasti sivusipuleita. Minulla on ollut monet vuodet hyasintteja (joulukukista alkunsa saaneita)kukkamaassa ja viime kesänä jaoin niitä. Kovasti paljon kukkavarsia, mutta ei niin runsaskukkaisia kuin sisäkasvatuksessa, mutta minusta kauniita silti. Minäkin ottaisin sivusipulit erikseen. Ne vahvistuvat ajanoloon ja rupeavat kukkimaan. Tuulevalle sanoisin, että kyllä ne voivat sieltä ensi kesänä nousta ja hyvinkin kukkia.
Hyvä juttu, kiitos teille. Taidankin laittaa hyasintin sipuleita eri paikkoihin ja katsella, missä viihtyvät parhaiten.
Mikäs meni väärin tämän hyasintin kasvatuksessa? Mitä vasten sen kukkaset tuli tolleen hajalleen? Ja ikään kuin niitä olisi pikkasen vähänkin? Anteeksi kuvan laatu, ei ollut muuta romutonta paikkaa missä olis ottanut kuvan ja kiiltävä verho taustana ei ehkä ihan paras idea
Kuvan lisäyksessä tulee nykyään automaattisesti tommonen puutarha.net ton kuvan päälle?
Luin tässä ihan äskettäin jostakin, että joillakin hyasinteilla on vanhemmiten taipumusta kasvattaa kukinnastaan harventunut sellainen. Mistä se johtuu, sitä en muista mainitun.
ja minun hyasinteistani tuli semmoisia miniatyyriversioita.. yritin jouluksi saada kukkivia hyasintteja, mutta kasvoivat tosi hitaasti. Pistin n. 3 kk aikaisemmin ruukkuihin ja viileään paikkaan sanomalehtitötteröiden alle. Kastelin sillointällöin. ei ne oikeen tahtoneet venyä, mutta otin ne sitten lämpimään uunin päälle n. viikko ennen joulua. aattelin et jospa ne vielä tekevät jonkun loppukasvupyrähdyksen. no nehän alkoivat sitten heti tekemään kukkaa lämmön vaikutuksesta, ja lehdet jäi vähän pieniksi ja muutenkin koko kukista tuli vähän omituiset.. niitä hyötämisohjeitakin on niin monenlaisia, ettei tiedä minkä ohjeen mukaan tekisi.. onko jotain hyväksi ja toimivaksi havaittuja ohjeita miten saa hyasintin kukkimaan juuri jouluksi..?
Tarkistan vielä että ymmärsin aiemmasta keskustelusta oikein. Eli jouluhyasintin jonka lehdet alkavat nyt lakastua kastelun voi kokonaan lopettaa ja siirtää sipuli kellariin odottamaan keväällä ulos istuttamista?
(olenkohan mie jotenkin erikoistunut lakastuviin sisäkasveihin...)
Syksyllä, kun en keksinyt paikaa mihin hyasintit istuttaa, laitoin ne ruukkuun ja nyt sitten alkavat kukkimaan. Tuoksu on niin mahtava ettei puhettakaan sisälle tuomisesta.
Hyasintitkin aloittivat kukkimisen.
Upeita Pirkkis, oliko ne talven maassa ?
Olivat, viime syksynä istutin ne.
Laitanpa uudelleen hyasinttikuvan, nyt ovat ihanan näköisiä, kun kaikki kukkivat.
Niin ovatkin! Oikein erikoinen ja erottuva kevätväri!
Pirkkis, ihania, pitääpä joskus kokeilla, kuinka menestyvät talven meidän kukkamaassa.
Mulla ei hyasintit vielä kuki, mutta kolme kappaletta on pihassa nupullaan. En tiennytkään, että ne voi jättää talveksi ulos. Niitähän täytyykin siis hankkia lisää. Ovat niin herttaisia ja tuoksuttavat koko lähitienoon. Sitäpaitsi hyasinttien kukinta kestää ulkona kauan.
Minullakin on hyasintit ulkona, kylläkin tänäkeväänä ulos istutetut. En ole tiennytkään että menestyvät talvenkin. Peititkö niitä jotenkin talveksi Pirkkis?