Hyasintti, Hyacinthus orientalis

Suhvi, luulenpa ettei monikaan ole pelkkiä sipuleita juuri ostaneet, vaan ne jouluna ostetut haisusintit on säästetty ja otettu sipulit talteen. Saa vuosien saatossa aika mahti-penkin kun aina sintit säästää…etenkin jos niitä tulee vielä joulun jälkeisissä aleissa rohmuttua ;D

Ei ehtinyt jouluksi kukkaan naurua Nyt varmaan ensi viikolla kukkii vasta. Preparoituja hyasintin sipuleita saapi syksyllä monestakin paikkaa. Nämä sitten yleensä kait ehtii jouluksi kukkaan. Mie tilasin omani Korpikankangas siemeneltä. Meillä taisi olla kellari aavistuksen liian kylmä kun meni niin kauan tuohon kasvuun. Ensi vuonna aikaisemmin liikkeelle.

Hei, neuvoisitteko viisaammat, mitä minun tulisi tehdä seuraavaksi?

Laitoin tulppaanien, hyasinttien ja taisi olla vielä jotain pikkukukkien sipuleita multaruukkuun marraskuussa, peitin ruukut mustalla muovilla ja vein kellariin (n.+4astetta), kastelin ennen vientiä.

Nyt ruukkkujen muovit ovat tiukalla, koholla ja yhdestä ruukusta (tulppaaneja) on muovi rikkoutunut ja sieltä pilkottaa punertavia "ituja". Otanko ruukut sisälle? Annanko olla vielä kellarissa? Pitääkö niitä kastella? Kiitos etukäteen :)

Antaisin olla vielä siellä kellarissa. En kastelisi, jos multa on kosteaa, tai edes hiukan nihkeää. Lämpötila on juuri sopiva sipulikasveille ja punaisuus johtuu pimeästä, mutta se korjaantuu heti, kun valoa on tarjolla.

Kiitos! TOINEN PULMA: Miten hyasintteja “käsitellään” , jos haluaa jouluna kukkineet sintit laittaa keväällä kukkapenkkiin? Sintit ovat tällä hetkellä ruukuissaan huoneessa (ei paljoa valoa, +18ast.), kukat kuivuneet, varret vielä pystyssä, olen kastellut ihan aavistuksen, yhden kerran. Pitääkö ne ottaa pois mullasta? Vai miten?

Minä olen harrastanut noita hyasinttien keräilyä talven jälkeen ja tehnyt näin: Kukkavanan olen katkaissut ja pitänyt loppuja vähän niinkuin huonekasveina jonkun aikaa. Mahdollisimman “kylmässä” kohtaa ikkunalautaa tms. ja odottanut että lehdistä virtaa energiat takaisin sipuliin.

Sitten olen vienyt ne kellariin ilman multaa (jossa ne saakurin siimahännät oli käyneet syömässä puolet…). Joskus sain aika läjän yhdestä kauppapuutarhasta hyasinttejä joulun jälkeen ilmatteeks ja kiikutin koko lastin suoraan kellariin.

Keväällä olen istuttanut ne ja sainkin ihan kivasti seuraavana vuonna kukkivia hyasinttejä, joskin kukinnat olivat harvahkoja. Ne ovat sitten kaikkien jyrsijöiden herkkua, koska seuraavana vuonna ne oli kaikki syöty! Arvata saattaa, että otti päähän!

Mein äitellä tulee vieläkin sieltä täältä hyasinttejä ylös keväisin, näyttävät kukkivan aina joka toinen tai kolmas vuosi. Hänen sipulinsa ovat tosi vanhoja ja sen pihassa ei ole tota myyräongelmaa kiitos naapurin kissojen :).

Kiitos, tarkennatko tuota “olet pitänyt jonkun aikaa huonekasvina”?

Onko se kuukausi? kaksi? Miten aikaisin keväällä voi istuttaa ulos? Haittaako esim.yöpakkaset?

Noo ne on jääny sisälle kunnes lehdet on olleet kuivettuneita ja ruskeita :). Ei sitä ny ihan pakko oo oottaa niin kauaa, mut ei saa kastella kyl ku just js just senverran et multa on hiukan nihkeää. Se sipuli mätänee aika herkästi.

Olisinkohan istuttanu ulos jossain touko-kesäkuun vaihteessa. Eli sillain et maa on varmasti jo kunnolla sulaa. Ei ne yöpakkaset mitään haittaa jos se sipuli on tarpeeks syvällä. Liian syvään ei todellakaan kannata laittaa, ostin kerran ihania keltaisia hyasinttejä ja istutin ne kaiken taiteen mukaan pussissa tulleen ohjeen mukaan (olisko ollu joku 2 vai 3 kertaa sipulin koon syvyyteen). Just joo, sinne mätäni vaikka maa on melkein hiekkaa! Ne jotka olen pistäny sen yhden kerran sipulin koon mukaan maahan, on talvehtinu ihan hyvin.

:slight_smile: tää on hyvä palsta, saa järkeviä, käytäntöön perustuvia ohjeita -

ei pelkkää kirjaviisautta:)

Onko joku kokeillut koskaan kasvattamista hyasinttilasissa?

Mielessä on ollut monta kertaa, mutta eipä ole kuitenkaan tullut kokeiltua. Hyasinttilaseja minulla olisi muutamakin, mutta sipulin pitää olla käsitelty, jotta sen saisi kukkimaan jouluksi. Täällä on ollut myynnissä vaan niitä tavallisia sipuleita.

Mulla on ollut tänään sipulipäivä ja laitoin reilu sata sipulia tänään kasvamaan talliin/navettaan. Yksi sipuleista oli viimejouluinen hyasintti. Tämä sipuli oli koko joulun jälkeisen ajan meillä keittiössä melko valoisassa ja lämpimässä paikassa. Pari-kolme kertaa sitä kastelin tänä vuonna. Nyt kuitenkin oli nähtävissä uutta kasvua, joten oli varmaan viisaampaa viedä sipuli kasvamaan pihalle, keväällä sitten pääsee kukkapenkkiin.

Edellisistä sipuleista ei vielä tiedä sanoa mitään, ku on sen verran lunta.

Tämmöisiä pulpahti yhtäkkiä jostain maan uumenista. En muistanut hyasintteja laittaneeni maahan. Parissa päivässä oli herra etana syönyt kaikki kukkaset.

Joulun hyssyt ovat lojuneet kopassa pihalla kesän, tarkoitus oli laitella niitä maahan jossain vaiheessa. No nythän ne pukkaavat vihreää siellä kopassa, mitäs mä nyt teen niiden kanssa? Laitanko maahan vai koitanko hidastaa ja laittaa pimeään vai…?

En vaivautunut tietoa etsiskelemään, lykkäsin ne multiin ja pimeään pihasaunaan varsin viileään, kattoo sit kuin käy ;p

Ostin alesta ekaa kertaa hyasintin sipuleja. Tai no en oo koskaan mitään sipuleja ees kylväny. Voisko joku kertoo miten tää homma menee? Jos jouluksi haluun hyasintteja, koska pitää tuikata multaan? Ja mitässitten ku hyasintti on kukkinu? Voiko sen sipulin ottaa talteen ja istuttaa taas vai? Joo, alottelija oon :slight_smile:

Se on hyötämistä. En nyt muista tarkkaan, kuinka menee, mutta kokeiles googlata hyasintin hyötäminen tms.

Vain esikäsitellyn hyasintin sipulin saa kukkimaan jouluksi. Muut kukkivat kuten syksyllä istutetut tulppaanit ym. sipulikukat eli siis vasta keväällä. Pakkauksessa pitäisi kai olla maininta tuosta esikäsittelystä tai myyjän pitäisi tietää siitä.

Mul ei oo kyl mitään käsitystä mistään kylmäkäsittelystä… Muut 8 on mullassa, puolessa vihreet nupit sipulin päässä jo, ja tää yks on pesupallossa :smiley: (Jotta juuret alkais kasvaan alaspäin, vesilasissa ne meni ihan vinksalleen ylöspäin) Ei oo aikasempaa kokemusta mistään sipulikasvista, joten en odotakkaa, että tää onnistuis. Mutta aina voi pitää toivoo yllä

Sienestäjä, hauskalta näyttää sun kokeilu!
Onko sulla vesi ihan sipuliin asti? Voi alkaa märäntymään…