laitan vielä toisenkin kuvan.
kurkut vois kasvaa vaikka tuossa?
Taisin nyt tulla sotkemaan suunnnitelmia.
meillä tuo ritilä olis näkösuoja naapurin pihalle:)
Ja pavut ja mitäs niitä nyt on, jotka kiipeilevät. Juuri näin, kuutamo, tuo on hieno "seinämä"
Kuutamo, jos aiot tuosta ritilästä nopeaa näkösuojaa, niin laita bataattia kasvamaan siihen? Eikös sen pitäisi olla aika nopeakasvuinen.
juu papuja, kesäkurpitsaa ja krassia tietty, ja lista vaan kasvaa:D
tuo sienämä on täällä kait ennestääkin jossain Kemiön saarella kuvattu?
Viherpiiperö sen sanoi, kiitos:) bataattia olen kans haikallut jo monta kesää:) sitä myös.
Kuutamo, et yhtään sotkenut, päin vastoin lisää ideaa pukkaa.
Mulla on yks Zilgan taimi hakemassa paikkaansa, mutta tuolla kasvimaan reunassa on iltapäivisin varjo, joten taitaa olla viiniköynnökselle liian varjoisaa.
Olishan sinne muuten kiva laittaa jotain monivuotistakin väliin, mutta sitten niitä tukia ei liikuteltais.
Mai-lee, oikein tosiaan aattelit, ja voishan se suora yläreuna olla helpompi tehdä. Luulen kyllä, että kestävät pystyssä muuten, mutta jos köynnöksillä painoa, voi teräkset taipua maanrajasta, jos ei ole mitään vinotukia (alan oppia isännältä - muistattehan meidän kasvarin vinotuet :D).
Kuutamo, mitä noiden tolppien päissä on hattuina?
Kaunis! Meillekin taitaa tulla ensi kesänä tuollainen
Tarkemmin ei tullut katsottua:(
Käyhän niihin kait vaikka jokin pellinpala,luulisin. Tärkeintä kait ettei kosteus pääse tekeen tuhoja.
Tää sopii varmaan parhaiten tänne, mut valvojat ohjaa mut oikeeseen paikkaan jos oon hämmennyksissäni eksynyt
Ollaan siis siskon kanssa aloittamassa kimpassa kasvimaa/puutarha projektin hänen pellolleen ja lääniä on toteuttaa itseään. halutaan kasvattaa paljon hyötykasveja, mutta silleen ns. kohopenkeissä ja hyvin puutarhamaisesti. Ei siis haluta pelkkiä kylvärivejä kylvärivien jälkeen vaan myös silmänruokaa. Puutarhaan on siis aikomus istuttaa hedelmäpuita, marjapensaita ja tietysti myös komeita kukkapenkkejä pölyttäjiä houkuttelemaan sekä tietysi ihan vaan ihasteltavaksi…
Tässä ois alustava suunnitelma, tai siis vaan ajatus, että tälläisen haluaisin. Kohopenkit hakee vielä paikkaansa, niitä ei oikeastaan pysty kunnolla edes suunnittelemaan, vasta kun sitten kun pohjustukset on tehty ja oikeasti näkee minkä näköinen paikasta tulee. Liian ahdasta paikasta ei kuitenkaan haluta
Mitatkin on vielä vaan suurinpyörtein, voivat siis kevään koittaessa muuttua todellakin radikaalisti, koska en ihan tarkkaan muista tätä alaa mihin tämän puutarhamme rakennamme…
Mut tässä olis nyt tätä Alkusuunnitelmaa, olisi tosi ihana kuulla mielipiteitä onko ihan hullu ajatus, esimerkiksi tuo koko puutarhaa kiertävä luonnonkivimuuri (kivet saisimme kaiketi lähes kaikki isäni tiluksilta…) minkä sisään kylläkin tehtäisiin istutusallas yrteille ja kukkasille
Mut tässä tää kuva nyt vihdoin ja viimein enemmittä pulinoitta:
Oho, jäi tekstit vähän pieneksi, kun paintilla nopeasti värkkäsin
Ekmanskan edellä oleva viesti siirtyi tänne tuolta "Kasvimaan rakentaminen "- ketjusta.
ihan enskana tulee mieleen, että sokerimaissit yksittäisiin ruutuihin, jotta pölytys onnistuu. Pohjoisen (tai muuhun mahdolliseen pahaan tuulensuuntaan) tuollainen pitkä paririvi maa-artisokkaa, koska se on monivuotinen ja korkea tuulensuoja. Eri hyötykasvit laittaisin korkeintaan 1,2 m leveisiin ruutuihin tai penkkeihin että yltää kitkemään eri suunnista. Käytävät maankatekangasta+haketta, koska tuskin haluatte päästää traktoria myöhemmässä vaiheessa möyrästämään kaikkia hyviä penkkejä sekaisin.
Mä laittaisin varmaan oleskelun ja vesiaiheen keskelle ja siihen päälle jonkinlaisen köynnöspergolahässäkän.
Hmjoo ja matalan muurin sen oleskelun ympärille…
Ajattelin itsekkin tuota oleskelualuetta keskelle, mut sitten haluaisin kuitenkin käyttää mahdollisimman hyvin tuon tilan siihen kasvien viljelyyn, se oleskelualue on ihan vaan plussaa
Eikä ykskään traktori tuskin tuolle tontille tuu, kun omaa ei oo ja naapurin pellon välissä on iso oja
mut tää on siis vasta ihan vaan kuivavedos ja suunnitelma varmaan rakentuu sen mukaan mitä tehdään Tää onkin sellanen pitemmän kaavan projekti, ei ens kesänä tartte olla vielä valmista
ja joo, penkeistä ajattelin tehdä 1m leveät ja 0,5m poluilla, pää tie olisi ainakin metrin tai vähintään sen verran, että pääsee mukavasti kottareitten kanssa kulkemaan
Aaah, mä niin odotan ens kesää
Kysyit myös muurista, tuon pituisen muurin tekemiseen kannattaa varata hieman aikaa Paljonkohan siihen menisi kiveä, leveyttä pitää olla jonkin verran jos sisälle tulee istutusallas. Jokunen kuorma-autollinen?
No siis mä ajattelin ihan että se olis ollut ihan sellanen 15cm “paksu” per istutusaltaan ulkopuoli, mut tuo nyt oli vaan tollanen visio
ja kuten sanottu, ei tuo ole mikään äkkiä-heti nyt projekti vaan sellanen pikkuhiljaa väsättävä
Juujuu, unelmia, visioita ja suunnitelmia, minä vaan mietin miten ne toteuttaisi
Harjateräkseen kun teloo itsensä puutarhassaan, niin sitten se ei enää olekkaan niin ihkua.
Harjateräs puutarhassa on tarkoitettu vain järjestelmällisille ja huolellisille ihmiselle, sellaisille joille oma ja muiden turvallisuus on ykkösasia, ja tulee ennen kaikkea muuta.
Eli jos on kaivonkansi puolilahoa puuta, niin sellaisen kannattaa olla haaveilematta harjateräksestä.
Hei,
tämä ketju ei ehkä ole kaikkein oikein kysymykselleni, mutta tuonne Hyötypuutarhaan en päässyt kirjoittamaan. Eli, tarkoitus olisi 1000 neliöisen tontin itä-kaakkoiskulmaan perustaa nurkkaus (tai siis aloittaa puutarhan rakentaminen sieltä…), johon tulisi suurinpiirtein seuraavat asiat: omena- ja kirsikkapuu, ehkä myös luumu; karviaispensas tai kaksi, punainen viinimarja ja musta, yksi tai kaksi kumpaakin. Lisäksi pari parimetristä vakoa kasvimaata. Sekä raparperi. Ja voin laittaa jotain muutakin kivaa ja erilaista, jos tulee vinkkejä, tämä nyt oli vähän tällainen aloittelijan perussetti…
Mutta tärkein kysymys: miten nuo puut ja pensaat nyt istutan tuonne nurkkaukseen…? Siis siististi riveihin, johonkin ympyränmuotoon, sikinsokin vai miten?? En yhtään hahmota, mihin malliin se pitäisi tehdä. Tuleeko huvittava, jos takapiha on muuten tyhjä mutta yhdessä kulmassa suorissa riveissä puita ja pensaita? Olisiko jossain hyviä mallipiirustuksia/suunnitelmia?
Kyseessä siis tosiaan nurkka, tilaa tähän käytössä ihan niin paljon kuin tarvitaan (mutta siis suurin osa takapihasta jää toistaiseksi nurmikoksi, lapsia ajatellen), nyt on tasaista (huonokuntoista) nurmea, ei muuta, maa viettää hieman ulos- eli tontin reunalle päin. Talo on vanha 30-luvun rakennus, paikka Hki. Nurkan liepeillä on yksi ränsistynyt ja vanha omenapuu, mutta se on ihana, ja tarkoitus säilyttää, vaikka sato on ollut laskettavissa yhden käden sormin ;) Minulla on pari kesää ollut siellä iso viljelylaatikko, mutta nyt on korkea aika tarttua kunnolla toimeen!!
Kiitos, jos joku osaa ja ehtii auttaa!
Neliapila, siirsin viestisi tänne oikeampaan paikkaan. Toivottavasti saat kaipaamaasi suunnitteluapua
kannatan ja suosittelen hedelmäpuita koristepuutarhan osana, ja hyötykasvimaaksi ruutuja esim. 120 x 120 cm, vaikka ihan jätelaudasta (olin just Plantsussa, ja siellä myytiin ihan olemattoman kokoisia kasvulaatikoita noin 75 e/kpl). Ruutujen väli on helppohoitoinen haketuksella tai sorastettuna, vain ruutujen kohta maassa möyhennetään ja parannetaan. Yhteen ruutuun voi laittaa kasveja tiuhempaan kuin siemenpussissa lukee, kts. kirjasta Ruutuviljely/Square foot gardening (Mel Bartholomew) esim. sipulit 10 x 10 cm välein tai porkkanarivit 15 cm välein. Näin yhteen ruutuun mahtuis esim. 144 sipulia tai 9 riviä porkkanaa…
tässä vähän mun kokeiluja: