Neliapila, kuulostaa aivan ihanalta. Mun mielestäni ei ole ollenkaan hölmöä, jos puut on yhdessä nurkassa. Päinvastoin, jos ne on hedelmäpuita, ne ja pensaat sopii loistavasti kaikki yhteen.
Auttaisikohan , jos yrittäisi ensin hahmotella koko tontin paperilla? Sitten olisi helpompi miettiä, laittaisiko puut sekaisin tai riviin. Järjestelmällisesti sekaisin saattaisi olla enemmän mun mieleeni, mutta siinä pitää tietysti ottaa huomioon myös ilmansuunnat ym.
Jos maa viettää hiukan tontin reunoja kohti, kuten meilläkin, kannattanee reunoille laittaa talvimärkyyttä kaihtavia lajeja. Puiden alle voi myö sistuttaa joko mansikkaa (kuukausi- tai metsämansikkaa) tai perennoja ja sipulikasveja, jolloin hyötytarhasi ei niin selkeästi erotu koristepuutarhasta ja puut tykkää siitä, että niiden juurella kasvaa jotain matalajuurista. Ja varsinkin siksi, kun etenkin kevätkukkijat on niin ihania
Sen ränsistyneen ihanana vanhan omenapuun juurelle voisi istuttaa vaikka kärhön ja vakojen tilalla nuo annawin mainostamat laatikot on ihan ehdottomia.
Kerroit että perheessä on lapsia, ja nurmikko toimii siis heidän leikkipaikkanaan. Leikkeihin kuuluu tietysti kaikenlaisia välineitä, ja nämä ei tietenkään pysy poissa puutarhasta. Samoin kun lapsille tulee vieraita, niin meno luonnollisesti yltyy ja palloa haetaan aika vauhdikaasti ajattelematta tallottuja sipuleita yrttejä salaatteja ja porkkanapenkkejä jne.
Eli alue pitäisi mahdollisesti rajata mieluusti, ja olisi siis ihan oma alueensa. Mahdollisesti väliaikaisesti, vain seuraavat 10-15 vuotta. Mitä tulee hedelmäpuihin, niin niiden ei varmaan ole pakko olla samalla alueella vaan niille voisi katsoa parhaan mahdollisen paikan.
Se onko puutarha yhdellä silmäyksellä nähtävissä vai onko alueita jotka näkee vain lähtemällä kävelylle , on makuasia. Itse suosin ajattelussani ( seuraavassa elämässä sitten toteutus ) sitä että koko puutarha ei kerralla olisi nähtävissä.
Muutenkin, jos olisi selkeästi rajattu alue, niin saisit heti kerralla oman puuhamaan, niin ettei tarvitsisi miettiä joka hetki miltä tämä näyttää muuhun puutarhaan nähden.
Puutarhan suunnittelijalla pitää itsellään olla jokin visio siitä mitä haluaa, ja miltä alue pitäisi omasta mielestä näyttää.