Hyppykurkku, Cyclanthera

Jahas ja taas kaipaillaan kokemuksia & vinkkejä naurua

Tätä haluan ehdottomasti kesällä terassille kasvamaan. Hienot lehdet ja kurkut silmän isku

Jotakin tästä löytyy:

http://www.exoticgarden.fi/webshop.php?showshopcat=5&menu_showcat=1&page=2

http://hannankasityot.blogspot.com/2007/01/herkkuhyppykurkuista-ja-muusta.html

Voisko mode vähän fiksata tuota otsikkoa kun ei antanut esikatselussa sitä enää tehdä. Eli eka sulkeismerkki puuttuu lattarin edestä :)t. pilkunviilaaja

Pistin pilikun kera kuten muutkin otsikot :slight_smile:

Ei kai se tämä reuhake ole, joka tässä Aelitan kimpussa on?

Ei taida olla tuo. Tämä kuva kopsattu exotic gardenin sivuilta.

Meillä kasvoi tuollainen kaksin kappalein viimekesänä. Sisällä esikasvatuksessa kasvoi mahotonta kyytiä, mutta viimekesänä taisi olla liian kylmää ja sateista sille kun ei oikein tahtonut enää kasvaa ulkona ruukussa. Kukkia ei näkynyt, joten sato jäi aika pieneksi.

Eilen laitoin uudestaan siemenen kasvamaan. Yksi ainoa siemen oli jäänyt viimekesältä. Toivottavasti itää. Pystyykö tästä ottamaan latvapistokasta keväämmällä? Mitä kurkut yleensä tykkää leikkaamisesta? Onko kenelläkään kokemuksia?

No ainakin se yksi siemen oli elinvoimainen. Eli viikonloppuna oli alkanut itää.

Meillä valtasi yksi herkkuhyppykurkku koko kasvarin viimekesänä. Syksyllä huomasin että se alkoi kukkia ja raakileitakin tuli, mutta lämpötilat ei enää riittäneet hedelmien tuottamiseen.

Tänä vuonna laitetaan uudelleen. Siemenet ovat tosin vasta postin kuljeteltavana.

Mä laitoin 17.2. Herkkuhyppykurkun (EG.ltä) siemenet multiin. Vielä ei ole mitään havaintoa. Muistatko Q. kuinka nopsasti sulla iti viime vuonna?

En kyllä tarkkaan muista, mutta mulla on sellainen muistikuva, ettei se kovin kauaa kestänyt.

Ok, kiitos. Odotellaan...

Mä lueskeli kurkkupalstaa tänään ja kaivelin kurkkusiemeniä niin siellähän oli kuin olikin herkkuhyppyjä vielä olemassa. Hassua kun en löytäny sillon kun tilauksia tein. Pitäsköhän kokeeksi heti laittaa yksi koekaniini tulemaan kun niitä nyt olis.

Tänään meni yksi koekaniini multaan vanhoista siemenistä. Uusikin pussi kyllä tuli, mutta katotaan ensin itääkö vanhat vielä.

Tänään oli iloinen yllätys kun tulin töistä. Herkkuhyppylurkun taimi kurkki mullasta. Elikkäs viisi päivää meni itämiseen.

Minulle outo tämä herkkuhyppylurkku ;)Oisko sulla Q.yksi siemen ylimääräinen ? Niin piti kysymäni onko se syötävä kurkku ?

Uusi on minullekin, ja ilmeisesti jotain pielessä, kun minä kylvin jo 15 päivää sitten, eikä vielä näy mitään. Harmittaa, se vaikutti niin kivalta, no ehkä vielä ihme tapahtuu.

Havina oletko tonkinut multaa yhtään ja katsonut ovatko siemenet vielä napakoita. Mulla nousee nyt kasvipömpelissäni lämmöt päivällä 28 asteeseen, kun ulkolämpötilat on vähän laskenu. Tarvitsee ilmeisesti paljon lämpöä itääkseen. Olettaisin että onkuin muutkin kurkut, eli siemenet mätänee helposti jos lämpötila on liian alhainen.

No juu, ei ole ihan noin lämmintä kyllä. Taidankin mennä tonkimaan. Samaan aikaan kylvetty tavallinen kurkku kyllä on ihan vieressä jo taimella.

muoks Multaa kun vähän siirteli, niin on sieltä näköjään jotain tulossa.

Tässä minun herkkuhyppykurkun taimi. Kokeeksi laitoin kasvamaan vanhoista siemenistä ja hyvin näyttivät vielä toimivan. Purkin vaihto taitaa kyllä olla pian edessä. Kasvaa oikein kohinalla ja kohta käy noilla kärhillä kiinnikkin joka paikkaan.
Mietin että joskos sen laittaisin kasvamaan amppeliin ikkunan eteen, kun päivänvaloakin on jo jonkin verran päivän aikana, niin saisin lisää tilaa tonne taimilampun alle.

minullakin on noita siemeniä, niin onhan se syötävä?