Hyppykurkku, Cyclanthera

Herkkuhyppykurkut ovat hyvässä vauhdissa eteläseinustalla. Peittääköhän ne loppukesästä koko talon kun ovat jo nyt räystäällä asti. Kiitos Alixille siemenistä

Tämä kumma kurkku alkaa joka vuosi kasvaa yhdestä isosta ruukusta jossa talvehtii palargoni. Onko mulla joskus lörähtänyt siemeniä sinne vai lähteeks tää juurenpalasta? Ja ihmeeksi kasvun taika tapahtuu aina tässä juhannuksen aikaan!

Minulla oli herkkuhyppykurkku kasvihuoneessa (kiitos Alixille siemenistä) , yksi taimi. Menneessä muodossa, koska eilen leikkelin sen sieltä kompostiin. Se kasvoi kovasti ja kukki koko ajan muttei tehnyt yhtään kurkun alkua joten päädyin ottamaan sen sieltä pois tilaa viemästä.

Nyt kun luin tuon Tipilinnun ylläolevan viestin niin tuli mieleen että pitäisköhän siirtää se kasvihuoneessa oleva leikelty tynkä ruukkuun ja tosiaan viedä pelakuiden kanssa syksyllä talvehtimaan autotalliin. Kastelisi sitä ihan samalla tavalla kuin pelakuitakin talven mittaan ja katsoisi lähteekö se keväällä kasvuun. Ei kai siitä isoa vaivaakaan olisi.

Kasvihuoneeseen en tuota kummiskaan enää koskaan laita, sinne pääsevät hyötykasvit joista tulee satoa, mutta ulos pation kukkalaatikon köynnöskehikkoon se olisi omiaan. Ja ties vaikka ulkona antaisi myös satoakin

Minulla on Alixilta saaduista siemenistä pari taimea ulkosalla. Toinen tekee kovasti kurkkuja, yksi on jo aika isokin. Vielä mulla on hiukan hakusessa, että minkä kokoisina/näköisinä ne ovat poimintakypsiä. Huonolla hoidolla on ollut, kun tuen sain liian myöhään laitetuksi, mutta ovat siis viihtyneet silti.

Lisäys vielä: Hauska kasvi, tykkään kovasti (kiitos Alix). Odotan innolla, että saisin omastani siemeniä talteen, niin voisin ensi vuonnakin tätä laittaa.

Meillä suurimmat kurkut ovat 5-6 cm pitkiä. Ne olivat ensin lehtien värisiä, mutta ovat nyt selvästi vaaleampia. Kuuluuko se niiden tapoihin?

Herkkuhyppykurkut kasvaneet, mitä niistä laittaisin, onko vinkkejä???

Tämä herkku hyppii

Onko tavallista, että herkkuhyppykurkun siemenet itävät ollessaan vielä kurkun sisällä?

Jokin aika sitten keräsin rasiaan kurkkuja, joita ei tullut heti syötyä. Eilen otin puskasta yhden ja kun se oli sitkeä ja ontto, otin siitä siemenet ja heitin kuoret kompostiin. Saman tein rasiassa olleille kurkuille ja yhden siemenet olivat itäneet. Juuret olivat monta senttiä pitkät ja sirkkalehdet olivat jo halkaisseet siemenen.

Ens kesänä tämä menee ulos kasvamaan. Huomattavasti paremmin kasvaa eteläseinustalla ruukussa kuin kasvarissa. Ruukku on noin 15 litraa /taimi ja ens vuonna otan isomman ruukun käyttöön. Nyt on tuo ruukku ihan täynnä juuria, tainnut olla jo vähän aikaa.

Vieläkin on hakusessa minkä kokoisena/värisenä satoa näistä Suomen olosuhteissa kerätään, et saa myös siemeniä. Oisko jollain laittaa tietoa? Yhden haalean väriseksi muuttuneen otin tänään sisälle.

Hieno on ihan koristekasvinakin.

Vaaleammaksi haalistuneita olen availlut, ja siemenet ovat niissä minun mielestäni oikean näköisiä. Sellaisia mustia “kaarnanpalasia”…

Hauskan näköinen kasvi mutta onko kenelläkään ihan omakohtaista  kokemusta, miltä se maistuu…hyvää, pahaa… ei maistu miltään…maistuu kurkulle…kelpaa koristekasviksi tai semmosta.

Raakana ei ainakaan mitenkään erityisen makuinen. Vokeissa ja muuten kypsennettynä piti sitä kokeilla, uskoisin niissä menevän hyvin. En ole siis vielä kokeillut sitä, mutta ehtiihän tässä vielä. Mutta omasta mielestäni on niin kivan näköinen kasvi, että sitä kasvattaa ihan vaikka vaan koristeeksikin.

Me söimme niitä aika pieninä tuoreena salaatissa ja maku oli miedosti kurkkumainen. Liian isoiksi kasvaneissa siemenet olivat jo kovettuneet, joten niitä ei enää syöty. Minun kasvini on olleet kuihtuneita jo kuukauden verran ja vaaleita kurkkuja roikkuu seinustalla aika paljon. Pitäisi ehtiä mennä keräämään siemenet ja viedä varret kompostiin.

Tässä on yksi taimi kuvattuna 3.9. Korkeutta on vähän reilu 3 metriä. Kasvihuoneessa ei tykännyt kurkkuja kasvatella ja pihalla niitä alkoi kasvamaan ihan urakalla. Kuvassa vähän kärsineen näköinen kun siirto oli aika raju toimenpide Jatkossa aion kasvatella tätä ihan koristekasvina.

Raya, hyppäsin tänne =D Eli esikasvatusaika ois parisen viikkoa ennen ulos istuttamista.

Kiitos !! Sillon aika kiva tuo lehdistö vaikka ei olis kurkuista tietookaan. Jep !

Auts, vielä kysyn että miten se kiipee, tarkotan kiertymällä , lehtihangoilla vai onko jonkunlaiset "ottimet", ei tartte hirveen isoo purkkiakaan ilmeisesti.

Kiipeilee kärhillä, laittaisin isompaan ruukkuun mikä mulla tossa kuvassa on. On syöppö ja juoppo :slight_smile:

No laitanks mie nyt (huhtikuun puoliväli), vai vasta myöhemmin? Hupsista.

Tuleekohan ongelma jos nyt tökkis multaan.

Tarhaleidi, mie pähkäilen täällä ketjussa.

Raya, luin juuri, että herkkuhyppykurkku kylvetään huhtikuun puolivälin seudussa, ettei kasva liian isoksi takkukasaksi, kun vasta kesäkuun alussa hallojen mentyä voi istuttaa maahan. Ajattelin kokeilla, mutta siemenet vielä ‘kerjäämättä’.

edelläolevat kaksi viestiä (rayan ja tarhaleidin) on väärässä aikajärjestyksessä, lukekaa alhaalta ylöspäin ne :slight_smile: