Hyppykurkku, Cyclanthera

Mahtaako se kasvaa liian isoksi, jos nyt jo pistää multaan. Menee karaisu vaikiaksi, jos katossa huitelee. Meneekö myöhään, jos vasta vappuna kylvää? Niin joo, ku nuo on tuommosia “kaarnanpaloja”, niin kannattaako liottaa?

Minä laitoin suoraan multaan ja oli pinnassa vajaassa viikossa.

Ei kai herkkuhypyllä vielä kovin kiire ole, ehtii vasta vappunakin hyvin. Kova kasvamaan ja nopea itämään.

Iiiik, mulla on jo vaaksan mittainen. Neljä lehteäki tikottaa iloisesti. Iti ihan muutamassa päivässä toinen ja toinen siemen mietti viikon päivät.

Minulta saa herkkuhyppykurkun siemeniä.

Kiitos LeVä, mutta sain jo. Tai olen saamassa:)

LeVä, minun siemenet oli homeessa, kun kurkkasin pussiin. :frowning: Ne ei ollu kunnolla kuivuneet, ja minigrip pussissa. Voi itkun itku. Olisiko sinulla minulle muutamaa siementä?

Kaunis kasvi. Täytyy hommata siemeniä ja kokeilla kasvatella.

e.madigan,mulla löytyy vielä jos tarvit siemeniä.

Kiitos Karvari, mutta tänä keväänä ei parane kylvää enää mitään lisää :). Jos ensi keväänä sinulla on ylijäämää, palataan asiaan.

Kylvin herkkuhyppykurkun siemenet tänään, potin siirsin lattialämmö päälle. Tänä vuonna laitan tän kasvamaan ulos pation reunassa olevaan ristikkoon, jospa se siinä viihtyisi. Mulla oli 4 siementä, toivottavasti itävät, kaikille taimille olis käyttöä.

Olen kyllä mielistynyt tähän herkkuhyppykurkkuun. Rehevä kasvultaan, mutta samalla kevyt ja sirolehtinen. Tässäkin vain yksi taimi ja naapurin puolellakin näkymä yhtä runsas. Pikku kurkkujakin piilossa lehtien suojassa melkoinen määrä.Tätä laitan täst'edes kaikkialle, missä köynnöstä tarvitsen. Kärhökaaressakin nätti syvän lilojen kukkien taustana.

kuva

Kateellisena kattelen huitukan herkkuhyppykurkkua. Minun esikasvattamat komistukset paleltuivat kesäkuussa. Piti vain leikata alas. Tottakai juroivat kuukauden tuota röyhkeästi tekemääni amputaatiota.  Nyt ovat n. 130cm korkeudelle pujotelleet itsensä, ja seassa on yksi kurkkukin. Ei maha siemeniä keretä kuitenkaan kypsyttää uutta yritystä varte. Huoh, tämän vuoden ehdottomin floppi...

minulla on Huitukalta saatu kurkku kasverissa valtaamassa itselleen tilaa. Ukkokin tuumi että tullaisenhan voisi laittaa ensi kesänä jonnekkin muuallekkin kasvamaan, on niin hauskan näköinen…

Mitäs herkkuhypyille kuuluu ?? Miun esikasvatetut kokivat saman kohtalon kuin Kesänlapsella joten suorakylvin uudet ja ylhäällä räystäällä ne reuhottaa, hedelmiäkin näkyy muutamia olevan mutta eihän ne luultavasti kypsymään kerkee enää, siis koristearvo kyllä, mutta kypsyiskö ne jos sisälle kerää ??? - siemeniä olis kiva saada.

Pakkasen panema,kuivuuttakin kärsi joskus,nyt kuiten 5 kurkkua,alkuun päästiin.kuva

Onpas veikeä kuvakulma;)

Mullakin kasvoi parimetrisiksi ja ylikin vaikka alkukesän juroivat kylmässä säässä. Nyt otin kurkkuja irti ja aloin miettimään, miten niistä siemenet saa irti? Pitäiskä kuivatella , leikata auki vai mitä? Ens vuonnakin laitan ilman muuta kasvamaan tätä rehevyyttä.

Tarhaleidi et ole ainoa joka pohtii siemen-ongelmaa. Salaateissa niitä on syöty (maistuu ihan herneelle), mutta pitäs kiivetä tikkaille ja urkkia loput sisälle. En ees tiiä miltä ne ihan kypsänä näyttää, siis että sais siemeniä.

Miten Karvari olet kerännyt siemeniä?