Äsken keräsin 4 kurkkua pois pakkasyön alta köynnöksestä. Olivat vaalenneet väriltään ja “ilmaa täynnä” painaessa. Yksi oli revennyt auki ja siellä oli näkyvissä mustia siemeniä. Muita en vielä avannut, eli saa nähdä onko niissäkin mustat siemenet. Jos on, niin ne on sitten sen värisiä kai kypsinä. Jos ei oo niin ne mustat tossa auki revenneessä on ehkä jo pilallisia ?
Minä sain siemenkirjeestä viime talvena siemeniä ja ne oli mustia ja kurttusia.Mulla paleltu taimet kesäkuussa eikä oo hyppistä ollenkaan ollu kasvamassa.
Nuu,uskoisin että ne ovat kypsiä.
Semmosia mustia “kaarnanpalasia” ne mullakin oli. Viime vuonna kasvatin itse ekaa kertaa ja omista siemenistä sitten tänä vuonna. Hyvin niistä kasvoi tänä vuonnakin, vaikka laitoin suorakylvönä. Tämä vuosi oli tietysti lämmin, mutta sain satoakin, vaikka en tosiaan esikasvattanut ollenkaan tällä kertaa. Kiva kasvi tosiaan, rehevä, mutta samalla jotensakin sirokasvuinen.
Herkkuhyppykurkun siemenet on kuin tertuissa. Kun kuoren aukaisee, ne ihan ponnahtaa ulos tuon varren kanssa. Helppo rapsaista ne siitä talteen.
Mites teidän hyppikset? Mulla odottaa siemenet pöydällä multaan pääsyä. Jos tänään laittaisin. Tänä vuonna olen malttanut, ettei sitten vahingossakaan mene poikki ulosviedessä. Mietiskelin ihan suorakylvöäkin.
Minä laitoin viime kesänä suorakylvönä, ehti ihan hyvin. En ole vielä päättänyt, miten teen tänä vuonna.
Minä laitoin pari viikkoa sitten koe kylvöön ja nyt ovat selaisia 15cm korkusia. Ekat oikeet lehdet kaikissa =)
Oliko hyppiksellä niin pitkät kiehkurat, että nappaa heinäseipäästä kiinni? Ei muista, eikä oikein kuvaakaan löytynyt. Ajattelin vuorata pergolan hyppiksillä, kun nuo pergolan säleikkövilliviinit paleltuu jokaikinen talvi. Ainoastaan lumen alle jäävät osat selviää. Tuleepahan rehevää, eikä tartte ootella vuosikausia kasvua. ![]()
Ainakin näissä omissa pienissä on jo isot kihekurat. En tiedä sitten miten ismpana kun en ole ennen kasvattanut.
Oisko se ollu niin, että ne kiehkurat on pitkät, mutta tykkää tehä sitä pikkusykkyrää. Jos varalta virittelen langat tuonne. Tai sitten raudoitusverkon. ![]()
Kuinka korkeiksi nuo kasvaa? Eka kertaa sain 2 siemenistä itämään ja ovat jo n. 20 cm korkeita, nopeasti venyvät…
Minä siirsin tuon isoimman (minulla on noita kolme) isompaan ruukkuun ja siitä katkesi tietysti latva. Nyt se vaan juroo eikätapahdu mitään. Onko tuo taimi menetetty vai alkaako kasvamaan uudelleen hetken mietittyään?
On ne just semmosta pitkää pikkusykkyrää, ja tarttuvat juurikin ohuisiin naruihin tai ohutlankaseen verkkoon erittäin hyvin. Kiehkurat ikäänkuin hyökkäävät jo reilu 10cm päästä johonkin mihin voi tarttua/ripustautua.
Miulla on nyt (jostain syystä) 2 köynnössäleikköö keskellä pihhaa ja aattelin vedellä ohuitta lankaa reunasta reunaan eestaas ja laittaa hyppärit täksi kesäksi niihin, kärhöjähän niihin himoitsen mutta… olokoon nyt sitt hyppäreitten verhoamana, suorakylvönä meinaan taas laittaa.
Kyllä se Nasty76 alkaa kasvamaan. Juroo kyllä jonku viikon. Minä jouduin leikkaamaan alas vuosi sitten. Kyllä se sieltäkin ponnisti ihan ok.
Hieno juttu. Nokkiinsahan tuo otti mutta annan sen nyt istten toipua rauhassa =)
Millon tietää poimia hyppäristä “kurkun” että saa siemeniä.
Siinon jo kolome isompaa tulossa ja eka tuntu hiukan joustavalta pinnasta.Joko olis kypsä,vai muuttuuko väri jotenki?
Kaksi kurkkuani... Takaa lonkeroita on sujahtanut luukusta ulkopuolellekin... Kolmea hedelmää kasvattelen siementen toivossa. Tuolla olikin jo hyvä havaintokuva, milloin on taatusti kypsää..
Mutta jo kolme senttisessä on siemenien alut aikas suuria ja heti, kun väri on hiukankaan vaalentunut, ei sisus ole enää syötävissä. Melkoinen kasvi, ensi kesälle laitan kuistille, sikäli kun kesää nyt tulee... Hyvä tuoksu kukissa! Hieno köynnös, paljon parempi, kuin itämätön japanin humala! Kuvasta ei näy, että kasvusto on peittää kattoakin melki puoleen väliin kasvaria!
Miun kahdesta taimesta kasvoi samanlainen puska kuin Piivin kvassa.Pienet kerättiin suoraan ja syötiin ,osan säilöin pieninä.Sitten jätin kasvamaan isoiksi lloput joista sain simenet talteen.Nyt niitä on jo rasiallinen ensi vuodelle.
Minä tykkään kans tuosta herkkuhyppykurkusta, Kasvaa ja tuuheutuu nopeasti. Sirot lehdet keventää muuten kookasta lehdistöä. Pikku"kurkkusia" vain maistoin ja kasvatin kasvatin sitten siemeniä varten. Niitä tuli vallan kymmenittäin, joten siemeniä nyt riittää.
Tungin alkukesällä isoihin ulkoruukkuihin hhkurkun siemeniä, ovat kyllä hienoja, tänään maistoinkin pari sormenpään kokoista. Ja haistoin kukkia, kyllä mää vähän jotain tuoksua olin tuntevinani, kiiitos tänään tällä palstalla saamastani vihjeestä.