Piti minunki käyä nuuskimassa,kyllä on hento ja raikas tuoksu.Kukat on niin pienet ettei oo tullu mieleen että tuoksuisivat jollekki.
Luin jostain,että hyppiksen siemenen pitää olla musta,että itää.Kokeilin tämän värisellä siemenellä itääkö,kyllä iti eikä menny kauan.
Ootteko kasvattanut hyppistä lamoavana? Mulla ois nuo isot kasvatuslaatikot hirsiaidan välitolppina, joissa oon normaalisti kasvattanut krassia. Jos laittaiskin hyppistä niihin. Mutta mahtaakohan mikään kukka pärjätä niitten kans… Kuristuuko hengiltä? Mietin kyllä jotain kurpitsaakin. Ois ainakin rehevä, ja tilaa rehottaa ainakin 20m suuntaansa. ![]()
Sanokaas nyt joku, että onko tämä hyppis nyt sitten sama asia kun tuo viidakkokurkku? Samannäköinen ainankii. Ja sitä oon Kesänlapsi kasvattanut amppelissa. Hyvin pärjäsi. Ehkä liiankin hyvin, valtas puol kasvaria ja takertu kaikkiin naapureihin. Ei ikinä enää kasvariin sitä. Kypsiä kurkkujakaan en saanut, kukkia ja raakileita sitäkin enemmän. Mutta viime kesä nyt olikin semmonen, ettei oikeen mikään kasvi hirveesti innostunut. Nättihän tuo oli, koristeeksi pihalle voisin laittaa tänä vuonna.
Eivät oo sama asia
Ei oo sama. Herkkuhyppykurkku (Cyclanthera pedata) ja viidakkokurkku (Melothria scabra). Minä oon kasvattanu hyppistä ihan köynnösportissa. Se ei vaan kasva mulla jostakin syystä tarpeeksi korkeaksi, että tulis kunnolla massaa kaarelle asti. Siksi ajattelin sitä lamoavana. Vois olla kivan näköinen, jos se suostuisi köynnöstelemään vaakatasossa hirsiä pitkin. Mun tuurilla se vaan sitten hapsottais niinku harakan pyrstö vastatuulessa, eikä menis yhtään sillain nätisti niinku mielessäni sen näen.![]()
Näiden kahden kurkun lehdetkin on ihan erilaiset, herkkuhypyllä sormimaiset ja viidakkokurkulla tavallisen kurkunlehden muotoiset.
Jaahas, jaahas, olishan toki voinut itsekin päätellä, että eri kurkusta on kyse, jos olis viitsinyt lukea noi latinankieliset nimet. Ei oikein pää toimi tänään (tai koskaan
). Täytynee tota hyppistäkin kokeilla. Pärjää varmaan paremmin ulkosalla näissä suomen olosuhteissa, kun viidakkokurkku? Samantapainen kasvutapa molemmilla kuitenkin, hentoinen takertuvainen reuhka. Joten luulisi hyppiksenkin toimivan lamoavana?
Joko ootta laittannu hyppikset kasvamaan?
Mä olen unohtanut kylvää herkkuhyppykurkut. Pitääkös niitä liottaa ennen kylvöä vai tökkäänkö vain siemenet ruukkuihin?
Mä tökkäsin vaan viikonloppuna multaan,meinas mullakin unohtua laittamatta ja jos joku tahtoisi siemeniä, kun jäi ylimääräisiä…
Laitoin jo ja yksi iti, muita vielä odottelen. Mulla ei ole koskaan näillä itävyys ollut kovin hyvä.
omani laitoin toissapäivänä ja yksi jo itänyt. Miulla yleensä kaikki itää jottei montaa tarttee laittaa. Täälläkin ylimääräisiä siemeniä olis reilusti.
Mä voisin kyllä tota herkkuhyppistä kokeilla, jos siemeniä liikenee. En kyllä tiiä onko mulla mitään järkevää vaihdokkia.
piikkis…laita viestiä. Saat sidmeniä ja vaihdokkia en tarttee
Miekin voisin kokeilla kyseistä kasvia, ikinä en oo nähnyt missään saati maistanut, vai onko kaikilta jo ylimääräiset siemenet jaettu? ![]()
Tannja ,laita viestiä =)
Voisko tästä tehdä yleishyppykurkkukeskustelun? Silloin tähän mahtuisi myös sinkohyppykurkku? Samanlaisia kasveja ovat?
Ylvalii, hyvä ehdotus ja toteutin sen. Ketju on nyt kaikille hyppykurkuille (Cyclanthera), niin herkkuhyppykurkulle (Cyclanthera pedata) kuin myös sinkohyppykurkulle (Cyclanthera brachystachya).
Istutin kasvihuoneeseen pari Herkkuhyppiksen taimea ja hyvin ovat lähteneet kasvamaan kiinalaisen kurkun ja Passandran kavereina
Saa nähdä saanko yhtään kurkkua.
Pari taimea odottaa vielä sisällä. Ne aion istuttaa ruukkuun ja siirtää ulos kun sää lämpenee ensi viikolla.