Huh, helpotus, minä jo luulin että olen taas tehnyt jotain väärin.... tai jättänyt tekemättä... ehkä liian tiivis maa tai hapan tai laiha tai..... Mutta se taipuminen onneksi kuuluukin asiaan, Kiitos!
Kiitos tiedosta Puuhapetenvaimo. Joskus sitä vaan joutuu soveltamaan asioita "hädän hetkellä" varsinkin tällä mitättömällä omalla kokemuksella pihakasveista. Onneksi nuo sisäkukat ovat käyneet jo tutuiksi näinä vuosikymmeninä.
Löysin mökin liiteristä viime viikolla pussillisen scillan sipuleita, olivat unohtuneet laittaa maahan syksyllä. Osa oli homehtunut juuresta, mutta loput pukkasi piippaa... että vähän soveltaen täälläkin, olivat ko. sipulit viettäneet talvipakkaset ihan siinä alkuperäispakkauksessa ja niin vaan vielä löytyi eloa.
Nuo sipulikasvit on kyllä niin ihania, kun aloittelijaltakin onnistuu. Tänään siirsin muutama sata narsissin sipulia, tämän vuoden kukinta tietysti menetetään mutta varmasti ensi keväänä on kaksinkertainen ilo. Mutta narsisseja meillä riittää, istutin niitä syksyllä roppa kaupalla kasvimaan ympärille. Nyt onkin kiva tehdä kylvöjä narsissien keskellä.
Menestyykö scilla ihan varjossa? On niin tyhjää varjopenkissä...
Kyllä se menestyy harvakseltaan yksittäin varjossakin. Parhaimmat kasvustot kyllä tulee auringossa tai puolivarjossa. Vallankin kuohkeassa kukkamaassa.
Ja nyt kun tuli puheeksi, niin aion siirtää tuosta lipputankopenkistä aika suuren alueen meidän vesikaivon viereen. Siinä on edellissyksyn jäljiltä kumma kuoppa. Meinasin vuorata sen sanomalehdellä ja sitten vaan kipata siihen scillakasvustot. On se scilla aika kumma tuossa paraatipenkissä kumminkin.
Meillä alkoi sinililjat kukkimaan.
Naapurin pihassa kasvaa tällaisia, eivätköhän nämäkin ole scilloja, vai? Kukat ovat kylläkin eri tavalla kiinnittyneet varteen kuin idänsinililjalla, mutta yksittäisen kukan ja lehtien malli on sama.
Minulle uusi värituttavuus.
Tai olisiko kuitenkin posliinihyasintti?
Olisi!
Posliinihyasintti on tuo.
Kiitos, taas viisastuttiin.
Posliinihyasintti on yksittäin aika mitättömän näköinen, mutta tosi kiva, kun leviää isoksi kasvustoksi. Meillä oli edellisessä pihassa niitä yksi rinne, täällä taas rinteen peittää scillat ja pystykiurunkannukset.
Vappu-kukkia
Mikä maanpeitekasvi kävisi idänsinililjan kaveriksi? Keltapäivänliljapenkissäni kasvaa aluskasvina idänsinililjaa (skillaa). Se on todella kivan näköinen keväällä, mutta kesällä kun varret kuihtuvat, rikkaruohot valtaavat päivänliljojen välit. Hakusalla olisi matala kasvi, joka täyttäisi välit kun skillat ovat kuihtuneet, mutta ei saisi kuitenkaan estää skillojen kukintaa. Suikeroalpi taitaa olla liian tiivis, sen läpi ei taida skillat kasvaa. Mikähän matala kasvi tuhon tehtävään sopisi?
Minulla skillat kasvavat nurmikolla aivan hyvin. Ei välttämättä tuo suikeroalpi ole liian tiivis, sillä keväällä se on hieman harvahko ja se pääsee täyteen vauhtiin ja kukkaan vasta loppukesästä. Pikkutalvio voisi olla toinen vaihtoehto. Sitä on saatavana sekä valkokukkaisena että sinisenä tai lilana, jos haluat leikitellä väreillä. Pikkutalvio kukkii alkukesästä. Joku voi pitää sitä riesana, koska se leviää aika nopeasti, mutta sehän on hyvän maanpeitekasvin merkki. Minulla kasvaa krookukset ja pikkutalvio samassa paikassa ja se on ainakin kivan näköinen yhdistelmä.
Onko kellää skillaa ja suikeroalpia tai skillaa ja pikkutalviota yhdessä? Miten menevät?
Valkoiset idänsinililjat aloittelevat kukintaansa. Ne ovat nättejä, mutta ainakaan meillä ne eivät lisäänny yhtä hyvin kuin siniset. Eikä sipuleitakaan ole joka syksy ollut paikallisissa kaupoissa.
Mulla on skillaa aivan joka paikka taynnä. Menee nurmikolla ja penkeissä, puskien alla ja polkujen varrella… Ja lisää tulee…
Mutta että valkoista!! Oispa sitä…
Olen tainnut parina syksynä ostaa valkoisen idänsinililjan sipuleita. Hengissä ne ovat kaikki ja kukkivat keväisin, mutta ei niitä ole tarvinnut vielä jakaa. En tiedä lisääntyvätkö ne myös siemenistä kuten siniset sisarensa. Toivottavasti lisääntyvät.