Idänsinililja, Scilla siberica

Sinisiä scilloja mulla kasvaa kaikkialla muualla kuin kukkapenkeissä. Valkoinen on pysynyt paikoillaan kevätkaihonkukan kaverina omenapuun alla.

Oudunseudulta, kävisikö sinne scillojen seuraksi päivänliljojen alle hopeahärkki?

Hyvä idea, sitä löytyisikin pihalta. Jaksaako scilla kasvaa hopeahärkkikasvuston läpi?

Ei ole kokemuksia, mutta pikkutulppaanit tuolta ainakin näyttävät nousevan.

Minun kokemuksen mukaan scilla nousee jopa poljetun nurtsin läpi. Meidänkin savimaassa jaksaa kukkia vaikka tosiaan paksusti nurmiheinän juurakkoa jota vielä tallataan.

Tällaiselta näyttää, jos antaa siementää rauhassa

Olen ottanut siemenkotia irti, kun ovat valmiita ja ripotellut niitä ympäriinsä kuvittelemiini sopiviin paikkoihin ja kyllä ne sieltä tulee kukkivina joskus ylös, pieniä yllätyksiä.

Mietin että pitäiskö keräillä noita siemeniä. Niitä on tosi paljon ja leviävät monta metriä suuntaansa muutamassa vuodessa. Kohta mennään naapurin puolelle…

Jaksaa skilla tulla hopeahärkin läpi, ainakin äitini puutarhassa. ja toivottavasti pian myös omassani.

ja pitkäpalko on skillan kanssa ihanan näköinen myös:)

Siementää kyllä vähän turhankin tehokkaasti.

Sininen scilla on iki-ihana!! Minulla on nyt myös valkoisia, nekin on kauniita. Tuo yhdistelmä kaihonkukka ja valkoiset scillat kuulostaa hyvältä, täytyypä syksyllä istutella lisää valkoisia scilloja.

Sinisinä scilloina nämä sipulit ostin, mutta ovat kyllä punaiseen meneviä violetteja. Kuvassa ovat sinisempiä kuin luonnossa. Ihan nättejä mielestäni, mutta ei aivan mitä odotin.

Ovatko nämä edes scilloja vai mitähän?

Hei Pinkpeony, taitavatkin olla kirjokevättähtiä. Kaunis ja varma kasvaja sekin! Aikaisempikin on kuin scilla.

Eivätpä taida olla scilloja, vaan kevättähtiä.

Kiitokset, tulipahan nämäkin tunnistettua :slight_smile:

Idänsinililjat leviävät vaikkei niitä levittäisikään. Sipuleita olen toki istutellut moneenkin paikkaan, mutta siemeniä en ole kylvänyt mihinkään. Silti idänsinililjoja putkahtelee sieltä ja täältä. Levittäisivätköhän muurahaiset niitäkin?

Valkoiset scillat kukkivat nekin aurinko kohta yli...

Nykyään kevättähdet kuuluu scilloihin. Ja pakkauksissakin lukee scilla.

Kuulin tämän syksyllä joltain puutarhaharrastajalta, ja ihan siihen oli selityskin miksi, mutta sitä en tietenkään enää muista:)

Minulla kukkivat ensimmäistä kevättään idänsinililjat ja kyllä ne ovat kauniin sinisiä. Kukatkin mukavasti vähän suuremmat kuin helmililjoilla. (Jos nyt pienemmän nimi meni oikein!)

Ruskistuuko sinililjan lehti kukinnan jälkeen, vai miten se käyttäytyy?