Ruskistuu. Olen repinyt lehdet ja siemenpallukat pois kukinnan jälkeen, kun muuten tuntuvat lisääntyvän ihan tuhottomasti.
Ahhaa. Minä annan levitä vielä ainakin, kun on niin kaunis näin keväällä.
Ensimmäiset skillat taas nupuillaan.
Itse rakastan sinistä skillaniittyä, aivan ihanaa, kun kukkapenkki saa aloittaa skilloilla. Kun muut perennat nousevat, on skillat jo kadonneet.
Minulla skillat saa tulla ihan mihin vain, nurmikolle, penkkiin, tai mihin haluavat, skillameri on niin kaunis:)
Voi kunpa leviäisivätkin, mutta eivät ne ole sellaista vielä ajatelleet. Vielä en löytänyt yhtään, parhaalla scillapaikalla on lunta pällä vielä. Ostan joka vuosi lisää eri paikkoihin, josko joku olisi niille mieleen. Mun äiti ei tykännyt yhtään, kun scillat levisivät nurmikkoon, ei voinut kuulemma mitenkään niitä estää. Nyt vasta kuulin, enkä kokaan ymmärtänyt häntä sellaiselta maan vaivalta pelastaa! (Ilmankos muutti kerrostaloon.)
Näitä on pian taas vähän siellä ja täällä, kun levittäytyvät hiukan turhankin tehokkaasti.
(Enpä tiennytkään, että tämän virallinen nimi on idänsinililja.)
Minä olen niiiiiin onnellinen.
Vuosi sitten scilloja oli jo jonkun verran ja huokailin täällä ihastuttavien scillaniittyjen perään. Tein alueella suuria muutoksia ja vaikka varjelinkin valtaosan kasveista niin joitain jäi väkisin jalkoihin. Tänä keväänä scilloja on jo “kaikkialla” ne ovat ainakin tuplaantuneet!
Jee, ehkä minulla on scillameri nopeammin kuin uskalsin haaveilla. Tänä vuonna olen ripotellut kahvinporot tuolle alueelle, jostain luin että ne karkottaa rusakot.
Taikaa tai ei, tänä vuonna ei ne pahuksen pitkäkorvt ole syöneet yhtään scillaa, viime vuonna söivät ne mataliksi sitä mukaa kun niitä maasta nousi.
Valkoiset idänsinililjat ovat nupulla. Ehkäpä aukeavat jo tänään, jos aurinkoa riittää iltapäivään asti.Idänsinililjamerestä olen minäkin haaveillut, mutta eivät nuo ole kovin ahkerasti lisääntyneet. Liekö meillä liian laiha maa.
Pitäisikö näitä lannoittaa tai kaastella tai jotain muuta, että lisääntyisivät? Vai pitäisikö niitä jakaa, niin kuin ilmeisesti Rosmariini&Timjami on tehnyt?
K-E ei tarvitse.(tai en ole koskaan lannoitellut) Nehän lisääntyy ihan itsekseen ja mihin haluaa, eli nurmikolle, soratielle ja vaikka mihin. Älä katko siemenpallukoita kesällä pois, luonto hoitelee loput.
No ei ne meillä ole sitten halunneet. Mulla on niitä viidessä eri paikassa, suurin alue on varmaan parikymmentä sipulia, ollut siinä vajaa kymmenen vuotta. Jos kerran soratiellekin leviää, niin sitten ei varmaan liian tiivis maa ole syynä?
Kreeta-Eulaalia, minulta saa skillaa, jos tulet hakemaan Porista. Kasvaa paikassa,johon tarkoituksena kaivaa suihkuallas.
minä just eilen ripottelin nitroform kukkasipulilannoketta.
Oi, kiitos Kuunari! Laitetaan viestiä.
Kreeta-Eulaalia, huomasin etten ole vastannut.
En ole jakanut scillojani mitenkään.
Vastoin ohjeita, nypin polulle rötköttävät siemenpampulat melko suurina pois ja heittelen kukkapennkeihin. En tiedä kypsyvätkö mutta en halua että ne siementää tuohon polulle, kun siinä niitä on sitten vaikea varoa ja siirtää.
Omat scillani ovat siis ihan vain levinneet ja muutamassa vuodessa tosiaan.
Jotain vanhoja ovat. Ekana vuonna oli vähän ja nyt tosiaan paljon tänä vuonna.
Alueella oli iso vaahtera joka jouduttiin kaatamaan ja sitten olen tehnyt polut ja istutukset siihen scillojen ehdoilla. Peitin kaikki ne kohdat sanomalehdellä, joissa ei kasvanut scilloja ja sitten ne scilla-alueet putsasin rikkaruohoista parhaani mukaan ja istutin perennoja.
Muutaman ihan yksittäisen hankalassa paikassa kasvavan scillan kaivoin varoen maasta ja tökkäsin multaan paremmalle paikalle turvaan.
Pohjalla savea, (koko tontti) päälle roudasin vain uutta multaa ja kanankakkaa perennoille. Kaikki kasvaa hyvin.
Ne scillat joita itse olen istuttanut ovat kukkineet vasta ekoja kertoja joten, ne eivät ole tiettykään ehtineet levitä.
Olen päättänyt vain ahkerasti joka vuosi laittaa hiukan lisää.
Aika pian kukinnan jälkeen revin kaikki scillat pois siemenpallukoineen ja heitän varmuuden vuoksi vielä lämpökompostoriin. Kun ne ovat saaneet vuosikausia vapaasti siementää, aika isot alueet nurmikosta peittyvät keväällä scilloista. Eipä silti, nättejähän ne tietysti ovat.
Joko scillan siemenet ovat korjuukypsiä? Muuttuuko siemenkota ruskeaksi kun ne kypsyvät vai kerätäänkö kodat vihreinä? Jos siis haluaa kerätä, ja minä haluan.
Minulla on sellainen mielikuva, etteivät just muuta väriään, korkeintaan kellastuvat. Eräänä päivänä siemenkodan "nahka" vaan ei kestä koossa enää ja tummat pikkusiemenet maata mötköttävät maassa, koko versohan siemenineen painuu maata kohti painon lisääntyessä. Olen teelusikalla poiminut mukiin maasta löytämiäni siemeniä ja siirtänyt heitä taimilaatikkoon turvaan linnuilta ja ruohonleikureilta.
muoks. onhan ne teidän korkeudella melko lähellä kypsymistä, heinäkuun alkupuolelle? menee meillä… kokeile vähän yhdestä kodasta mikä on tilanne tänään ja parin päivän päästä
Kokeilin eilen. Avasin yhden pallukan, mutta raakoja olivat, ihan valkeita vielä, kosteita ja kiinni kunnolla. On odotettava vielä.
Siis ne siemenet sen pallukan sisällä, tietty.
Mä ostin viime syksynä pussillisen scilloja ja nyt näyttää, että ainakin yksi sipuleista kukkii valkoisin kukin. Ja kysymys, tuleeko tämän siemenistä aikuisena valkoisia scilloja vai ovatko sinisiä? Olisi kiva jos näitä valkoisia olisi enemmänkin.