Idätys, apuvälineet

Ostin sitten altakastelumaton, mutta nyt ihmettelen kuinka sitä oikein pitäisi käyttää? Toisella puolella on muovi, tuleeko se ylös vai alas? Kuinka märäksi matto kastellaan ja pitääkö koko ajan olla märkä? Auttakaa amatööriä!

Totta kai muovipuoli tulee alaspäin :slight_smile:

Jos muovissa on reikiä, se tulee mun mielestä ylöspäin. Jos pistää ruukut pelkkää mattoa vasten, niin juuret kasvaa siihen kiinni, ei kiva.

muovi alas, eihän se muuten kastele

Mulla on ollut sellasta mattoa, jossa pieniä reikiä. Vesi tuli ruukkuun sit niitten reikien kautta.

Pieniä reikiä on tässä munkin maton muovissa.

Oottako käyttänny lämpömattoa apuna ijätyksessä?

Kannattaako hommata semmonen?

Mulla on neljä ja ehdottomasti kannattaa myös pistokkaiden juurrutuksessa

Minoisin saanu lämpömattoja vaikka kuinka sillon ku isäntä oli töissä. Eipä vaan tullu sillon aukastua suuta, ja nyt son myöhästä :confused:

Minulla on myös useita.itäminen nopeutuu, pistokkaat juurtuu helposti ja voi pitää taimia viileässä. Juuret kasvavat hyviksi.Minulla on keväällä muovinen pienoiskasviuone avoverannalla. alimmalla tasolla on lämpömatto, se pitää yöllä jonkimoista lämpötilaa.

Tänks Juti Jässikkä ja mummi.

Sellanen hankitaan.

Millaisia lämpömattoja teitillä sitten on? Itse olen manaillut että menin joskus lahjoittamaan terraarion mattoineen pois.

Minulla on tällaisia useita. Juuri tuolta tilattuja. Toimittivat muistaakseni kotiin asti. Ja kun useamman tilasi, niin tuli ilman kuluja.

Kirsikka. Minulla on helsingin mMcelininkadulta paratiisilintu nimisestä eläinkaupasta ostettuja. Ne on ostettu yli 10v sitten ja toimii hyvin. Siellä on erimallisia mm- pitkiä kapeita, jotka sopivat ikkunalaudalle. Olen jättänyt niihin suojamuovin pääle ja tehnyt reiän johdolle. Guuglesta löytyy kuvat paratiisilintu mecelininkatu nimellä.

Kun tuo idätyslautta-"keksintöni" vuodelta 2008 oli päässyt taas Puutarha-netin etusivulle, on syytä lisätä, että päällimmäiseksi kerrokseksi siemenien alle kannattaa laittaa kahvisuodatin, niin juuret eivät tartu paperiin. Muuten ohje oli kyllä asiallinen, mutta lisäänpä silti tänne oman ohjeeni osoitteen:
http://chilivaari.blogspot.fi/2015/01/idatyslautta-paivitysta-2015.html

Olipa hyvät ohjeet chilivaarilla. Sain vastauksen siihenkin mitä olen tässä pohtinut, eli missä vaiheessa kannattaa siirtää itäneet siemenet multaan :o)

Ja tuo kurpitsan siemenen peittäminen paperilla oli kans hyvä vinkki.

Kiitokset Chilivaarille päivityksestä :slight_smile:

Oon itse aina odotellut sirkkalehdille asti kaikki taimet. Näin vältetään ns. kypäräongelma ja siihen liittyvät ylimääräiset toimenpiteet esim. sumuttelu =)

Sirkkalehdelle asti minäkin odotellut. Ja aikas hyvin on lautta toiminut :slight_smile:

Laitoin lautalle parin eri hibiskuksen siemeniä ja lautan takan päälle. TOIMII!! Takan päällinen on aika lämmin, niin että siinä kärsii (vain) hetken pitää kättä. Nopeimmat itivät yössä, hitaimmat viikossa ja ne, jotka eivät halunneet itää ollenkaan, homehtuivat.

Mihin multaan siirrätte idätyslautalla itäneet ja sirkkalehdet kasvattaneet pikkutaimet? Pitääkö siis olla kylvömultaa vai käykö kukkamultakin? Itselläni olisi nyt muutama rasiallinen kukkien siemeniä itäneenä ja lautalla kelluvat lehtiensä kanssa, mutta ei ole kuin kukkamultaa :/ Tänään kävin vain pikaisesti kaupassa ja oletin saavani meidän Tokmannilta kaikki tarvitsemani, mutta taimimulta oli loppunut sieltä enkä enää muualle ehtinyt mullan hakuun. Joten kuinka kauan voin nyt huoletta antaa noiden taimien olla lautallaan ennen kuin saan ne multaan? Kauppaan ehdin seuraavan kerran vasta loppuviikosta.