Ideoita Puutarha.nettiin?

Mun mielestä on jotenkin hassua se, että Puutarha - Marjat ja hedelmät -osiossa on myös kaikki ulkomaanelävät, jotka eivät täkäläisissä puutarhoissa menesty. Voisivatko eksootit ja hurjien unelmien kokeilut olla jossakin omassa osiossaan?

ihan samaa olen mieltä. tämä kenties kelpaisi, vaikka eivät kukkapurkkiin piilotellut appelsiinin siemenet tietenkään mitään harvinaisuuksia ole.
sitten kun ne vuosien päästä alkavat tuottaa satoa, ovatkin jo…

edit - linkki meni vinksalleen - onkohan oikein nyt?

Ehkä se ei olisi pöllömpi idea, että olisi valvojia vähän niin kuin alueittain, itse kullakin vastuualueensa kaiken muun lisäksi. Olisi hienoa, jos kaikkia osa-alueita kehiteltäisi ja pidettäisiin yllä yhtä innostuneesti kuin nyt Nuu hyötykasveja ja Miikos ruusuja.

Oiskos mitään järkeä omalla otsikolla yhdistys- ja seuratoiminnalle? Sellainen, johon voisi puutarhayhdistykset ja seurat perustaa vaikka oman ketjun tiedotusjutuille tai ihan mainosmielessä? Vai onko sellainen jo ja käyttäisikö sitä kukaan?

mobiiliversio pentistä olisi aika kiva. Kun tää on nyt tosi raskas selata kännykällä, eikä pääse chattiin eikä voi lähettää foorumille kuin pikaviestejä.

Sain ajatuksen. Aiheet etusivulla eli siis keskustelupalstan etusivulla voisi olla osionsa myös mullalle. Eli siis kun kerta löytyy paljon tietoa erilaisista kasveista niin miksi ei myöskin sitten kasveille käytettävästä mullasta? Ettei tarvitse olla jokaisessa osiossa omaa multakeskustelua. Ja jos olen missannut tällaisen keskustelun niin olen vain iloinen jos joku voi kertoa mulle asiasta, tässä tai yksityisesti, ihan miten vain.

? maalajit

Kiitos mai-lee. Tosin ketjujen sisältö ei ollut sitä mitä toivoin. Ajattelin lähinnä siihen tapaan kuin tuolla on nuo kasvikortit, täsmätietoa kullekin kasville parhaimmasta mullasta.

Tatti tahtoo edelleen mobiilipentin :slight_smile: Tai ainakin chatin sellaiseksi että nokian luurilla sinen pääsis

Jostain syystä en edelleenkään pysty kirjautumaan kännykällä sivuja selatessa. Tuli jälleen mieleen kun Sienestäjä mainitsi mobiilin.

Mä pystyn kirjautuun, mut kunnon viestejä tai hölöjä en pysty lähettään, näitä pikaviestejä vain.

Hedelmätarhan perustamisesta oma osio olisi tarpeen.

Ei nimittäin netistä ainakaan minun hakusanoillani onnistunut.

Hedelmäpuiden ja marjapensaiden yhteensopimiset, maaperät, ilmasto, suojaukset, asemointi, hoitotyöt,- ajateltaisiin välistä niin että joillakin on enempi alaa käytettävissä - tässä kun nämä alat ovat ilmeisesti pääosin tuollaisia rivitalon pihapiirejä.

Eli ehkä viisi omenapuuta, kaksi kirsikkaa, kaksi luumua, vadelmia, mustikoita, mansikoita, marja-aronioita, tyrnit; kuinka monta ainakin ja mitä vierekkäin ja limittäin - vähän tuollaista suunnitteluvinkkiä itse tekijälle.

Meillä on täällä mm. osio "Pihasuunnittelu - Hyötytarha" jonka alla on paljon keskusteluketjuja eri aiheista hyötytarha-asioita koskien.  

Hyötytarha-osion  lisäksi esimerkiksi  "Viherrakentaminen"-osiossa taas  on esim. maalajeista asiaa.  Sitten täällä on lajikohtaisia ketjuja, mm. vaikkapa mainitsemillesi tyrnille, omenalle, mansikalle… jne… joissa jokaisessa voi pohtia siihen lajiin liittyviä asioita.  Tämä puutarha.netin keskusteluosa on senverran laaja että kannattaa käyttää aikaa ja tutkia mitä kaikkea täältä löytyy. 

Siis tarkoitat että kokonaiskuvaa tuollaisesta ei ole tehty ja ei voikkaan?? Vaan ne on haettava sieltä sun täältä - sitten puutarhakirja korvaa tämän - löytyvät asiat todennäköisesti sieltä muutenkin helpommin - luulin vain…

No, itsellä on jo tekeillä taulukointi esim. yrteistä, kun niistäkään ei ole yhteen kerättyä yhteenvetoa. Ehkä sen sitten tuon hedelmätarhankin kanssa - ainakin omaan tarhaan - tekee, ennen kuin perustaa.

Täältä löytyy kyllä läjäpäin tietoa. Se ei ole niputettuna valmiiksi. Esim. haku -laatikon käyttäminen on ihan hyvä tapa ja yleensäkin tämän sivuston sisältöön perehtyminen. Kunhan vauhtiin pääsee niin löytää sellaistakin tietoa mitä ei kirjoista saa :slight_smile:

Hedelmiä, tämä puutarha.net on harrastajien keskustelupalsta, ei mikään ammattilaisten Kysy sinä, minä vastaan -palsta. Olemme täällä mukana harrastajina ja vaikka usein pyritäänkin vastaamaan toisten kysymyksiin, ei siihen mitään automaattia ole. Kerromme omakohtaisista kokemuksista silloin kun niitä on. Lykkyä tykö kuitenkin hedelmätarhan perustamiseen! Toivoisin, että lisäät vaikkapa kasvuvyöhykkeen perustietoihisi, se auttaisi muodostamaan vastauksia mahdollisiin kysymyksiisi.

Hmm. Tuli mieleeni että olisipa kätevä jos pentissäkin voisi “tageta” viestejä, eli siis antaa viesteille tageja. Ideaa? Voisi sitten niiden avulla löytää viestejäkin.

Kiitos “Hedelmiä” ehdotuksestasi. Tähän viestiketjuun saa tosiaan kertoa ajatuksia ja esittää toiveita siitä, miten Puutarha.nettiä saisi kehitettyä - ja mitä juttuja sinne kaivattaisiin lisää. Näitä ideoita pyritään ottamaan huomioon vasenta valikkoa, verkkolehteä ja muuta sisältöä tehtäessä. Keskustelupalstalla saa mukavasti vertaistukea ja neuvoja kokeneemmiltakin harrastajilta - sekä omien erityisalojensa asiantuntijoiltakin - sen lisäksi Puutarha.netillä on oma kysy, vastaamme -palsta, jossa saa varmasti asiantuntijan mielipiteen ja vastauksen puutarha-aiheiseen ongelmaansa. Tällä palstalla ei nyt ehkä lähdetä kokonaista hedelmätarhaa suunnittelemaan, mutta… ehkä sellaisesta aiheesta saisi joskus artikkelin aikaan? Katsotaan…

Kuinka tuo kasvikortisto kehittyy, jos sinne a) ei voi itse lisätä mitään b)ehdotetut kasvit ei koskaan pääse perille? Olen tehnyt muutamankin ehdotuksen, mutta ehkäpä ne on katsottu tarpeettomiksi?

muoks. Ehkä teidän kannattaa poistaa se ´ehdota uutta kasvia´ -juttu sieltä kortiston puolelta…

Hoyabella, totta puhut.Varsinkin näin alottelijalle, sitt tuskastuu ja heittää ettimiset sikseen.