Minä tuolla vanhan foorumin puolella joskus kyselin, että mistä sitä bougainvilleaa oikein onnistuisi löytämään. Nyt olen löytänyt ja heti kättelyssä 5 kpl ;-) Tilasin Ruotsista Lillafiskaresgatansträdgårdilta bougainvillean pistokkaita ja nyt minulla on niitä tummaroosa yksinkert. kukkainen, kerrottu roosa, violetti, keltainen ja valkea! Terhakan näköisiä pikku pistokkaita ovat (hyvät juuret ainakin jo), odottelen innolla, saanko ne ehkä joskus kukkimaan.
Nyt täytyy yhtyä isännän mielipiteeseen "miksi pitää ovia lukossa koska milloinkaan ei meille ole huonoa tavaraa tuotu".
Heräsin flunssapäikkäreiltä ja ruokapöydälle oli ilmestynyt bouganvillean pistokas, tumma fuksia. Anoppi oli kääntänyt omaa kasviaa ja hyvä oksa oli katkennut joten ilman muuta toi sen minulla ja laittoi jo valmiiksi lasipurkkiin ja veteen.
Nyt pähkin kumpi parempi - vedessä oleskelu juuria odotellen vai pistänkö pussi päässä multaan kera juurihormoonien?
Hei! Näin kukka- ja viherkasviasioitten noviisina kyselisin bougainvillean hoito-ohjeita.. Ostin kyseisen kasvin puutarhamessuilta, se on nyt noin 15 cm korkuinen. Mitenkähän tuon pikkuisen saisi kasvamaan ja komistumaan? Minkä kokoisessa ruukussa viihtynee?
Bougainvilleaa oli ainakin tuossa itäväylän Plantagenillakin myynnissä, jos sitä joku vielä kaipailee :)
Valoisaan, jopa paahteiselle ikkunalle kun laitat niin kukkii. Kastella täytyy runsaasti, mutta kuitenkin niin, että pinnasta kuivahtaa kastelujen välillä ettei huku. Ruukku saa olla kohtalainen, siis ei ihan pieni, mutta ei liian isokaan. Sitä joutuu vaihtamaan suurempaan ruukkuun ahkeraan, sillä se kasvaa hurjaa vauhtia sitten kun kasvun alkuun pääsee. Niin ja suihkutella kannattaa. Minulla siihen tulee tosi helposti kirvoja, luultavasti se ennättää kuivahtaa välillä liikaa.
Kiitoksia, Inki! Vastaushan tuli nopsaan. Toivottavasti tosiaan kasvaa hyvin, vaihtelen mieluummin isompaan ruukkuun usein kun katselen epätoivoisena ettei se mihinkään kasva Hieman kärsimätön luonne, näet. Toivottavasti myös muistan suihkutella, minulla kun tuo kastelu on välillä aktiivista ja välillä tahtoo unohtua kokonaan!
Bougainvillean pistokasta kaipailisin!! Olen yrittänyt etsiä kyseistä kasvia täältä roista ja netistä... turhaan Viherpeukaloillakaan ei ole myynnissä Olisko jollain pistokasta ylimääräistä? Mikä tuo Lillafiskaresgatansträdgård on? ei löytyny googlella?
Nihkeästi toimii tuo äsken laittamani linkki... Aluksi pääsin niiden sivuille, mutta nyt en.
Sivuille pääsy onnistuu ainakin kopioimalla laittamani osoite, ja siirtämällä se osoiteriville.
Yksi pulma siinä vain on en osaa ruotsia tarpeeks hyvin että tajuaisin noista http://www.lillafiskaregatanstradgardsbutik.se/ sivuista tarpeeks
En kyllä huomannut, että Lillafiskarilla olisi ollut Bougainvillea:ta listoillaan. Lienee loppu tältä erää.
Nyt kenkuttaa... Sen kerran kun kukkaosastolla sattuu bougainvilleaa olemaan, niin on sitten tietysti vain ihan väärän värisiä. Murrr. Olisi ollut ihan sitä "peruspinkkiä", valkoista ja sellaista kulahtaneen lohenpunaista tarjolla, vaan eipä taaskaan juuri sitä pehmeän vaaleanpunaista mistä haaveilen.
Olin jo melkein autuaasti unohtanut mielestäni koko "poukanvillet", nyt alkoi taas jurppia. Pitäisi vissiin pysyä kaukana kaikista kukkakaupoista kun joko alkaa keljuttaa myynnissä olevat ihanuudet joita ei raaski hankkia (/joille ei ole tilaa) tai sitten ottaa aivoon kivojen kasvien puute...
Vaaleanpunaisessa on aika paljon kukkia - väri vähän vaihtelee, ovat ensin punaisempia, mutta haalistuvat sitten...
Inkillähän on varsinainen unelma, ainakin jos väri on luonnossa yhtään samaa luokkaa kuin kuvassa. Ihanainen suorastaan.
Väreistä tykkään muuten lähes tasapuolisesti melkein kaikista, mutta jostain syystä näköhermoissa tökkii sellainen ärhäkkä, vähän tummempi kirkas pinkki mitä useimmiten noissa näkee. (Sama pätee kyllä ko. väriin muuallakin.) Kuitenkin hillitympi vaaleanpunainen ja muut tummat punaisen sävyt, vaikka kirkkaita olisivatkin, miellyttävät silmää kukkasissa ja muuten, outo on ihminen...
Ehhh, on siellä sitä vahvaa pinkkiäkin, on vaan vähän pieni vielä. Oranssista pihistetty pistokas taitaa lähteä kasvuun, joten melkoinen värikimara on odotettavissa, jos sekin tosiaan onnistuu
Oooh, mielettömän kaunis....
Inki onpa upeaa voi kun joskus......
Mahtava on Inkin "ville". Meikäläinen vaihtoi muutaman kylmänkukan tänään tällaiseen
jutitalla ei ollenkaan pöllömpi vaihto! jaksan sitten jatkuvaan fiilistellä noilla "villeillä" tietäen kuinka suuriksi ne jossainpäin maailmaa kasvaakaan. näille unelmille on aina tilaa kerrassaan ihastuttava äitienpäiväkukka.
Tällainen kaunotar muutti eilen meille. Hintaakin oli vain 15,90€, yleensähän nuo ovat 30€.