Ihmeköynnös, Bougainvillea

Upeita bougainvilleoita teillä kertakaikkiaan. Täytyy vähäsen päivittää omaakin edistymistä. Enpä olisi uskonut, että onnistun. Kuva on tosin viime loppukesältä.

Onko bougainvillea vaikea kasvatettava? Minulla ei ole koskaan ollut tätä kukkaa, menin katsomaan Gommerin sivuja eka kerran tänä “keväänä” ja ihastuin heidän kuviinsa, samoin kuin tämän palstan ihastuttaviin kuviinkin.

Kukkakaupan yksilöt taitavat olla aika kalliita, sitten kun niitä alkaa sinne tulla?

ajattelin tilata gommerilta keväällä ihka ekan villeni, saa nähdä viihtyykö.

Mä olin ihan unohtanut tän Bougainvillean hankinnan! pitääpä pitää silmät auki jos jossain tulis vastaan…

Minä toin tämän pistokkaita ulkomailta, mutta eipä kai sitten sopeutunut tänne, kun kuivatti itsensä heti.

ei varmaan ollu sopeutumisesta kyse, muillakin ollut hankaluuksia juurrutuksessa

Ulkomaanpistokkaat eivät minullakaan onnistuneet, mutta eipä tuosta omastakaan ole uusien kasvattaminen helppoa ollut. Se on tuotu myös ulkomailta, mutta kylläkin jo juurtuneena, ihan pikkaraisena taimena.

Myös lentomatka saattoi rasittaa niitä. Toisaalta en käyttänyt juurruttamisessa muovipussia.

juurruttamisessa kyllä kannattaa sitä pussia käyttää melkein kaikilla kasveilla…

Saman olen huomannut.

Viherpiiperö, ne tuliaispistokkaat juurtuvat hyvin hitaasti. toin joulun tienoissa pieniä oksia ja tuossa ne nököttävät purkissa ikkunalla, tunnustelin niitä, niin piukasti ovat mullassa, mutta lehtiä tai kasvua ei ole näkynyt. Kestihän mulla yhden santun lehden juurruttaminenkin 9 kk ja nyt on toinen talvi menossa, saa nähdä, kukkiiko vai ei. Mulla oli noitten bougainvilleain pistokkaitten päällä alkuun lasi, mutta otin pois, kun tuntui, että multa homehtuu. Sitä muovipussia en ole koskaan oppinut käyttämään, se on minusta hankala tapa, tulee hometta ja kasvit mätänee. Voishan tuonkin purkin laittaa minikasvariin, kun alan idätyksiä siinä kasvatella.

Minäkin olen niin laiska, että kun on muovipussi päällä en jaksa tai muista tuulettaa.

Miksi bougainvilleni oksien päät kuihtuvat ja kuolevat? Samoin myös joidenkin lehtien (joulusta lähtien kaikkien) päät ovat alkaneet ruskehtua jo pieninä ja myöhemmin lehdet ovat kuivuneet ennen kuin ovat edes kasvaneet isoiksi. Rangaksi se meni alkutalvesta, mutta vuoden vaihteessa yhtäkkiä kasvatti tukun lehtiä, jotka siis kaikki kuivuivat pois. Väärä aika sille, toki, mutta nyt alkais jo olla aika tehdä muutakin… Kiitos jo etukäteen, tuo on rakkaimpia kukkiani kohtalonköynnöksen kanssa, sain ne kummatkin mummultani alkuina…

Toinen villekin kukkii… toinen mököttää.

Voi miten ihana. Oletko kasvattanut pistokkaasta itse? Miten mahtaa juurtua? Tilasin yhden. jonka latva oli tullessa poikki ja tökkäsin sen multaan. Aika puutunut oli varren kohta ja hyvin lerputtaa lehteä varren päässä. Ehkä ei elä.

Juurruta vedessä, pajunoksan kanssa

Kiitos neuvosta! Teen niin.

Joo, kärhöjä lähdin ostamaan ja tämmöisen ostin…

Hyvä ostos! Valkoinen on todella hieno!

Jmi; Nyt alkaa Gommerin kaljuun variegataan tulla uusia lehtiä!! Jippii.