Minä tökkäisin ruukkuun multaan ja muovihuppu päälle.
Asun Helsingin Kannelmäessä. Onko jollain lähistöllä joutilasta Ihmeköynnöksen pistokasta? Vaikka useampikin, jos erivärisiä.
Meidän Tokmannilla oli eilen pieniä ihmeköynnöksen alkuja myytävänä. Muistaakseni lilan väriset suojuslehdet.
Tämmösen reppanan pelastin kukkakaupasta
Ärsyttää, mun ville täydessä kukassa mökillä ja nyt ku toin kotihoitoon parvekkeelle niin otti ja kuivi muutamassa päivässä. Mökillä yli viikonkin kastelematta eikä mitään hätää. Joo, päästiin unohtumaan. Toivon että jotenkin toipuisi
Taas aloittelee kukkimisen.
Kuinka vaikea ihmeköynnös on kasvattaa siemenestä? Itäminen hidasta?
Kasvatan tätä ekaa kertaa koskaan,ostin valmiiksi kukkivana viherpeukaloilta,silloin se oli täynnään punaisia kukintoja jotka sitten tippuivat pois. Nyt kun siinä on vain vähän kukkia jäljellä se paljastaa tuon valkoisen osan kukan keskeltä,on kaunis.
Ostin keväällä HalpaHallista bougainvillean joka kukki ihan simona. Olen ihanstunut tähän kasviin Espanjan talvina. Pudotti kukat ja nyt kasvaa ihan villinä (kaupassa katsoin, että miltei kaikki muut oli kuivunut pystyyn). Nyt mietiskelen millaisia säleikköjä tms. olette rakentaneet tälle kasville. Tätini muinoin antoi köynnöksen kiertää ikkunan ympäri ja se oli tosi kaunis. Minulla on ns. viherhuone jossa talvellakin kasvit selviää. Nyt vain pohdin ja kyselen teiltä hyviä vinkkejä. Kiitos jo etukäteen
Neljävuotias, pistokkaasta lisätty
Viitsisikö joku vinkata jos näkee ihmeköynnöstä myytävänä Tampereen seudulla? Olen joskus aikaisempina vuosina nähnyt niitä Plantagenilla, mutta asun toisella puolella kaupunkia joten en pääse sinne ihan yhtenään katsomaan. Eikä tule muissakaan kasvimyymälöissä jatkuvasti rampattua ettei aina sortuisi heräteostoksiin
Minulla oli vuosia sitten iso ja komea ihmeköynnös, mutta se pääsi yhtenä talvena kuivumaan kun en uskaltanut kastella sitä tarpeeksi. Nyt olisi kiva yrittää uudestaan
Kiitos tiedosta! Täytyykin pitää mielessä. Mutta kertokaa ihmeessä jos näette jossain jo sitä ennenkin
Nyt kun kesä kääntyy syksyksi, niin mitä parvekkeella kasvaneelle ihmeköynnökselle pitäisi tehdä? Kestääkö se siirtoa sisälle?
Tämän kuuluisi levätä nyt viileässä mutta teki nuo punaiset lehdet ja kait kohta kukkii.Valoahan sille pitää nyt antaa.
Minulla tuo pudotti kukat muutama viikko sitten ja lehdetkin putosi vähiin. Leikkasin ja laitoin viileään. Se pudottaa kukat aina keskellä kesää ja heti sen jälkeen alkaa kasvattaa uusia nuppuja. Se on oikullinen tai sitten se saa sopimatonta hoitoa.
Bougainvillea on hengissä, mutta ei ole lähtenyt kasvamaan. En ole vaihtanut multaa kun ajattelin ettei joka kevät tarvisi mutta sitäkö se nyt oottaa?
Minä en tänä keväänä vaihtanut multaa. Krapsuttelin vähän vanhaa multaa juurelta pois ja lisäsin uutta päälle. Pari uutta lehteä näkyvissä, on viileässä paikassa eteläikkunan edessä. Uskon että se kukkii alkukesästä
Uutta versoa näkyy mullakin olevan, nuori taimi vuosi sitten ruukutettu. Muutamassa lehtihangassa näkyy olevan vesitippa, joko erittää jotain liikaa pois tai sitten on tuossakin kirvojen mesikastetta, suhautanpa myrkkyä.
Kuinka paljon ihmeköynnöstä kärsii leikata? Minulla on muutaman vuoden vanha ihmeköynnös ja siinä alkaa varsi ja päähaarat olla melko jämerät. Niissä ei kasva lehtiä lainkaan vaan ne ovat periaatteessa kasvin “runkoa”. Voinko typistää noita haaroja lyhyemmäksi niin, että saisin kasvin kasvattamaan uusia kasvuja jotka on joustavampina helpompi taivutella säleikköön? Vai kuoleeko kasvi jos sitä leikkaa kovin radikaalisti alas?