Toin muutaman tuoreen bougainvillen oksan pätkän etelästä 6 viikkoa sitten. Oksan pätkissä oli kaksi vihreää lehteä. Laiton oksat multaan ja nyt viidessä oksanpätkässä on noin 15 kpl pisimmillään 30 sentin vihreää lehtikasvustoa ja näyttää, että joka nystyrästä tekee vihreää oksaa. On juurtunut tosi hyvin ja kasvaa ihan silmissä. Olen ollut tyytyväinen siihen, että sain oksat juurtumaan ja että ne tekevät edes vihreitä lehtiä.
Kun löysin tämän sivun aloin toivoa, jospa saisin ne myös kukkimaan!! Pitäisikö minun leikata oksia, viedä kasvi ulos vai miten saisin kukintoa aikaiseksi? Onko vinkkejä? Kiitos jo etukäteen
Asiantuntijoiden apua kaipailisin… Onkohan minun villellä kaikki nyt ihan kunnossa? Keväällä tuskailin, että lähteekö mokoma ollenkaan kasvuun, kun tuli sellaisena pienenä kuivana karahkana. Nooh, lähtihän se kasvamaan, oikein urakalla. Tekee pienen kämmenen kokoisia jättilehtiä ja päävarsi on lähes pikkurillin vahvuista. Yritä sitä sitten kieputtaa kehikon ympärille, poikkihan se napsuu ja useamman pistokkaan olen jo laittanut tulille.
Joskus vuosia sitten sain ihmeköynnöksen lahjaksi ja reippaasti sekin kasvoi, mutta paljon kompaktimmalla tavalla. Lehdet olivat pienemmät ja oksat taipuisat, se tosin heitti henkensä jo ensimmäisenä talvena. Tämä monsteri ei ole nättiä nähnytkään, varsinkaan jos en saa koskaan kukkimaan.
Oiskohan liikaa lannotettu, vai mitä? Samalla lailla olen lannoittanut kuin muitakin huonekasvejani, ja eteläikkunalla asustaa, kun näyttäisi kestävän paahdettakin.
Hyvältä näyttää kasvi. Siinä on vasta nyt noita uusia latvoja, joihin kukat tulevat, joten ei taida ehtiä tänä vuonna kukkia. Leikkaa aikaisin keväällä kaikki latvat, jotta alkaa tehdä uusia oksia ja ne sitten pitäisi kukkia. Pidä mielellään viileässä. Ei haittaa vaikka pudottaa kaikki lehdet Tuo on mun mielipide, mutta joku voi olla toista mieltä.
Kiitos juti!
Ei tuo kyllä ihan monsterikaan ole,hyvin hieno kasvi.
Se tekee siitä vain erikoisen,kun on isot lehdet.Huomaa,että se on terve.
Minulla on samanlainen kuin Silkkikanalla.
Toin sen eilen sisään. Se on ollut ulkona koko kesän.
Sain sen äitienpäivälahjaksi. Se tipautti kaikki kukkansa melkein heti, kun se tuli, mutta kasvatti sitten kesän aikana uudet ja on tosi ihana. Kukkinut koko kesän…
Liukuvärjätty marrasville. Tämä innostui kukkimaan päästyään sisälle talvenviettoon. Tuo vaatii vissiin valoa ollakseen värikäs, koska kauimpana valosta olevat suojuslehdet on lähes valkoisia.
Nyt on vasta 5.1. ja kasvit jo "tietävät", että kevät on tulossa.
Kellarissa talvea viettämässä ollut ihmeköynnökseni oli alkanut työntää uutta vihreää.
Siellä pidän sen edelleen.
Se pudotti kaikki lehtensä ja kukkansa syksyllä, kun toin sen sisälle. (Kuva edellisellä sivulla…).
Jokos villeä pitäisi kohta parturoida, kun Juti tuolla edellisellä sivulla neuvoi leikkaamaan aikaisin keväällä?
Minun rehu on talvehtinut viileimmän makkarin ikkunalla vihreänä. Vain muutaman lehden on talven aikana varistanut. Latvoja on neljä ja lehtiä runsaasti. Minkä verran tuota tohtii leikata?
Mulla villet vielä viileässä joten leikkauskin niillä joskus tulevaisuudessa. Ainakin kaikki hennot oksat pois, ville kestää kyllä rajunkin leikkauksen.
Mun ville on vielä viileässä autotallissa ja siellä saa olla varmaan ainakin maaliskuulle. Siinä on myös pysynyt aika hyvin lehdet, joitakin kuivia keräsin tänään pois kun kastelin villen ja pelargonit
Mie sitten leikkasin villeäni jo muutama viikko sitten kun halusin saada sen vähän kompaktimman kokoiseksi. Aloitti heti leikkauksen jälkeen uuden kasvun ja nyt pukkaa silmuja joka tuutista.
Pari pistokasta näyttäisi rupeavan kasvattamaan vesilasissa juuria, eli täältä sitten keväämmällä saa muutama halukas pistokkaan jos on tarvetta. Kukkinut ei minulla vielä ole, kun tuli vuosi sitten, mutta pitäisi olla punainen kukka. Oikein elinvoimainen rehu tuntuu olevan.
Apua, varhain keväällä upeasti kukkinut ville pääsi kuivahtamaan kesken kukintaa, ja nyt se pudottaa kukkansa ja lehtensä. Kastelin tietysti kunnolla, mutta kosteus on jäänyt purkkiin, ei juo tavalliseen tapaan. Mitä nyt?
Minun 2 villeä ovat olleet vihreinä koko talven. Talvetin ne lasikuistilla missä on viileää ja valoisaa. nyt eilen kastellessani huomasin toisen väsänneen kukkasten alkuja…saas nähdä vaan kumpi kun en muista että oliko kumpi pinkki ja kumpi valkopinkki.
En leikellyt yhtään kun ikäänkuin unohdin niiden leikkauksen joten kukkii näköjään ilman leikkaustakin:)
Naika jos multa on litimärkä niin juuret tukehtuu. Vaihda sille uusi hyvä multa jollet ole sitä vielä vaihtanut tai sitten puristat juuripaakusta vettä pois. Kestää sen kyllä. Lämmin paikka jossa multapaakku pääsee kuivumaan hieman. Pussihoitoa kasvustolle mutta niin että multakerros pääsee kuivaamaan jollet vaihda multia.
Minunkin pitäisi vaihtaa mullat kun ovaty olleet samoissa jo 3 v mutta en ehtinyt kun toinen jo kukkii. vaihdan sille sitten ens keväänä jos silloinkaan muistan:) Toiseen voisinkin vaihtaa tänään…Minulla ei ole kuin puutarhamultaa…käyköhän se jos sekoitan siihen perliittiä ja vermiculiittia + vitskuja vai ostanko sekaan mustaa multaa tms ruokaisampaa multaa?
Ovathan ne lehdet kasvaneet minunkin ihmeköynnökseen; nuppuja ei näy.
Pitäisiköhän sillä olla iso purkki? Se on vielä siinä samassa, jossa se tuli viime kesänä.
Savipurkki on suojaruukkuna, jotta kasvi pysyisi pystyssä.
Kurkkaa ruukkuun ja jos juuret ovat ihan ähkyssä niin vaihda isompaan ja availe samalla juuripaakkua kevyesti. Minulla on aika isossa ruukussa kummatkin kun istutus hetkellä ei soppelimpaa ollut käsillä.
No nyt ville aloittelee kukintaa. Onhan sitä jo ootettukin.
kummatkin villeni olivat niiin henkihieverissä ja lopulta toinen kuivui kokoon ja toinen oli aivan kamala pikkuinen yksinäinen laiha riuku oksa. -se kuitenkin nyt muutaman lehden on pykännyt ja kasallisen kukkanuppuja… Elämisen halu oli tällä kova:) Ovat multakasveja ja aina liian kuivia tai liian märkiä… en ole vielä löytänyt kultaista keskitietä näiden elossa pysymiseen:)
Onko tämä elossa oleva valkoinen tai valko pinkki se selviää kunhan nuppuset kasuaa:)
Pistokkaasta kysymystä… olen juurrutellut 3-4 viikkoa vedessä, ja varressa on kallusta ihan kivasti. Joko tökkään multaan vai annanko vielä olla vedessäettä tulee ihan juuria?