Mun miellestä Plantagenissa on usein pienehköjä villejä. Omani ovat kanarialta, Ruotsista ja Ranskasta. Nyt tilaus Hollannissa.
Juti, mistä tilailet? Saako sieltä muutakin kivaa tilailtua kuin bougsuja?
Minä talvettelen ensimmäistä kertaa omaa fuksianpunaista ihmeköynnöstäni, ostin sen viime keväänä ihan jostain marketista. Mun villeni on ollut saunan yhteydessä olevassa kylpyhuoneessa, pienellä eteläikkunalla ja on ilmeisesti viihtynyt. Se on kasvanut talven aikana pituutta noin 15-20 cm eikä ole tiputtanut lehtiä juuri yhtään. Onkohan tuo nyt ihan ok? Pitääkö sitä jotenkin latvoa nyt keväämmällä?
Mulla myös ekaa talvea fuksianpunainen ihmeköynnös autotallissa ikkunalla ja hyvin näyttää viihtyvän eikä ole pudotellut pahemmin lehtiä, on kasvatellut aika pitkiä roippanoita talven aikana olen kastellut sitä silloin tällöin ja kunhan tulee lämpimämpää niin otan sen sisätiloihin ja vaihdan mullat. Kesäksi se saa mennä ulos nauttimaan ulkoilmasta.
Hän alkaa huomaamaan kevään saapuvan kaikesta harmaudesta huolimatta.
Mulla ton värinen on kukkinut koko talven. Valkoinen kukki vielä tammikuussa ja kun lopetti leikkelin rajusti
Minulla tämä on vielä lapsi, vain kaksi oksaa.
Onko teidän ihmeköynnökset normaalissa huoneenlämmössä vai viileässä? Mulla viileässä ja kukinta loppui jo ajat sitten.
Minulla normaalissa huoneenlämmössä länsi ikkunalla.
Minulla on myös tätä ensimmäistä talveaan viettänyt ihan huoneenlämmössä, valkoisten loisteputkien vieressä. Uutta kasvua on tullut jonkin verran, mutta ei kyllä kukinnasta ole tietoakaan.
Eipä näy toisessa villessä mitään kasvua vaikka leikkelystä on jo monta aikaa. Taidan pätkäistä tyvestä poikki ja katsoa mitä hän siitä tuumaapi…samalla näkee onko varsissa yhtään enään vihreää sisustasa. Leikellessä oli vielä.
Toista kuolleen olista villeä sitten saksin elen ja kyllä ian vihreää oli sisusta. annoin kunnolla kyytiä oksasaksilla ja eikkasin yhtä alas kuin tuon pinkin version jossa näkyy jo uutta kasvustoa. Laitoin puuvartiset vanhat oksat kuitenkin piruuttaan juurtumiskokeiluun jospa vaikka juuretkin väsäisivät niin on sitten villeä muillekkin:)
Mulla on aurinkoisella länsi-ikkunalla. Viime kesänä otin kaksi pistokasoksaa ja nyt toinen kukkii oranssisena. Talven pidin melko kuivana ja laskin huoneen lämpötilaa.
Tilasin netistä punaista villeä ja ensimmäistä kertaa yritän tulla toimeen tämän kasvin kanssa. Lähetys saapui eilen ja oli pieni pettymys. Noin kymmensenttinen karahka pystyssä, josta oli kyllä uuttakin kasvua alkanut jo tulemaan, mutta lehdet olivat paleltuneet.
Mitähän tämän kanssa nyt kannattaisi tehdä? Leikkaanko kaiken uuden paleltuneen alun pois, vai annanko olla ja katson mille rupeaa?
Josulla varmasti se ihanan punainen ville mitä minäkin jossain kuvastossa kuolasin. Leikkaa paleltunut osa pois …samalla rehu alkaapi haaroittumaan ja pukkaamaan uutta kasvustoa uudestä silmusta:)
Leikkasin flooran ohjeiden mukaan ja varsissa näkyi olevan vihreää, eli hengissä oli aionakin tuolloin vielä. Mitään uutta kasvua ei kuitenkaan ole vieläkään havaittavissa, vaikka päivittäin olen tiiraillut joko heräisi henkiin. Vähin olen yrittänyt sumutellakin, mutta olisiko vielä joitain konsteja kasvun alkuun saamisessa?
Tällä hetkellä saa runsaasti aurinkoa ja tasaista kosteutta. Auttaisikohan suurempaan ruukkuun vaihtaminen? Juuria näkyy tunkevan ulos pohjasta. Ihan käsi olen tämän rehun kanssa. Kukinnan pitäisi tosiaankin olla niin nätti punainen, että kaikki voitava on yritettävä tehdä, jotta säilyisi hengissä…
Meillä kukkii nyt tällainen Olin yllättynyt jo pelkästään siitä että en saanut kasvia hengeti talvella… Ensimmäistä kertaa ihmeköynnöstä kasvattelen. Viime kesänä Multasormesta ostettu … lapussa nimi ’Vera Deep Purple ’.

Mikähän tätä vaivaa? Ostettu saman värisenä kun Silkkikanan ville
Osa kukkaryppäistä on ihan oikean värisiä, osa on vaaleanpunaisia ja osa kuvassa näkyviä kirjavia. Ja nämä on kaikki samassa oksassa. Tuleekohan tämä kuva järkyttävän suurena… Tähän ei tullut laitoihin mitään pisteitä joissa tätä olisi voinut työntää pienemmäksi.
oooo…Onpa kauniin värinen!!! Minä olisin ainakin mieluummin ottanut tuollaisen jos olisi ollut tarjolla
Mietin ihan samaa kuin silkkikana. Tuosta kameleonttikasvista ois kiva saada joskus pistokas.