Ihmeköynnös, Bougainvillea

No on kyllä hauska ja sait ikäänkuin kolme kasvia yhden hinnalla:) vielä osa lehdistä variegata jos oikein näen.

saakohan tuota ihmeköynnöstä siemenistä? Mummilla on kuulemma siemeniä sukulaisilta mutta ei ole tietoa kannattaako niitä kylvää…?

Mie olen saanut kummatkin villeni pysymään elossa,täydessä lehdessä ja jopa kasvamaan pitkiä soiroja. Käytin ne viikko sitten suihkussa ja eilen leikkelin oksistoa toivossa että intoutuisi kukkia keväällä väsäämään uuteen kasvustoon. Toivottavasti saan oksia juurtumaankin. Ovat orkideakaapin lämmössä,valossa ja kosteudessa pusseissa juurtumassa:) Kaikki versot olivat ihan vihreitä joten toivotaan että juuria tulee kuten kesällä tuli pariin pistokkaaseen.

Bougainvilleat leikelty istutettu uusiin ruukkuihin.

Eli kukkii uusiin versoihin vai mitä? Kannattaisi siis vaihtaa kasvualusta ja leikata? Omani ovat jurovia ja kituuttavat eteenpäin jollakin tavalla, vaikka nyt näyttää, että uutta kasvua alkaa tulla, ovat laihoja ruippanoita liki ilman lehtiä tällä kertaa. Talvehtimispaikka taitaa olla liian lämmin. Olen vähän eksyksissä niiden kanssa.

Pari vuotta sitten Gommerilta tilasin. Toinen variegata pinkillä kukalla ja toinen valkoinen tavallinen.

Pienehköt pistokkaat ovat kupsahtaneet ja piiiitkä pistokkaat joissa enemmän lehtimassaa ovat elossa tuolla paludaariossa outoa???. Taidan pari juuren nystyrän alkua nähdä nuissa:) Kiva että saan vesiviljelyynkin kun mullassa kasvattaminen on niiiin pelottavaa ja vaikeaa:/

Kertokaa millaista hoitoa ihmeköynnös tarvitsee. Ostin mieheni kehoituksesta mieluisen äitienpäivä kukan itselleni.

-pH  5.5-6.5

-kasvukaudella muodostuvat kukkanuput  vain jos on tarpeeksi paljon valoa!! Tästä johtuen usein sisätiloissa talvensa viettävät kasvit eivät ole kovin runsaasti kukkivia.

-N-K-P suhde lannoituksessa olisi ideaalisti 6-8-10.

-Liian voimakas typpi ja forfori on haitallista nuppujen muodotumiselle!!

-Tarvitsee hyvin vettäläpäisevän multaseoksen, koska ihmeköynnöksen juuret ovat rakenteeltan hentoja ja arkoja seisovalle kosteudelle/ liialle kuivuudelle!

-Pitkien versojen typistäminen on suotavaa, jotta nuppujen kehittymistä edistetään…

-Kestää tarvittaessa hyvin isojakin oksien leikkaamisia.

-Ruukkukoon on oltava suhteellisen iso… jotta vältytään kuivumisilta & tuholaisilta! (punkit!)

-Uudelleen istutettaessa juurien leikkaus on suotavaa! (samalla leikataa oksistoa!)

-Ihmeköynnöksen voit joko pitää talvet sisällä kuten muutkin viherkasvit (muista lisävalo!!), mutta yhtä kaikki sen voi myös laittaa talveksi viileään & valoisaan huoneeseen kuten pelargoniat, jolloin kasvi pudottaa lehtensä! Levon aikana kasteltava hiukan 2-3 kertaa kuussa…

Bluedreamsilta erinomaisen hyvä ja selkiä vastaus:)
Hihhiiii olen super iloinen. Minä ei multasormi vaan lecasora vesiviljelysormi olen kuin olenskin saanut kummatkin villeni säilymään hengissä. Olen ollut niin syrän kuskussa että en ole edes muistanut että multaakin olisi hyvä vaihtaa…sitä vaihtohommaa kun ei olla täällä harrastettu moneen vuoteen kun sisäkukat ovat vesiviljelyssä. Nyt toinen se kauniskukkaisempi pukkaa nuppuja…
Talvet ja kaikki ajat asustelevat lasiverannalla jossa valoisaa ja viileää n10 astetta talvisin. Auringon pilkistäessä on talvisinkin 20 astetta päivisin. Nyt on jo pian alettava varjostamaan jotta ei ole liian kuuma. Veranta on kuin akvaario eli ikkunat joka suuntaan. Vettä menee ja paljon. Suht isossa ruukussa minullakin on. Tuota pH:ta mietin että jos noinkin happamassa tykkää olla niin taidan ensi keväänä jos älyän ja muistan vaihtaa mullat niin laittaa hieman turvetta mukaan. sSehän laskisi mullan pee hoota hieman. En kyllä ole pH lukemia mittaillut mullasta joka on ihan edullisinta mitä kaupasta löytyypi.
Minulla nämä ei ulkoile ollenkaan, olen sen verrta ötökkäkammoinen että asustavat lasiverannalla aina ja koko ajan:)

Kakksi “villeä” kukkii jo meillä. Valkoisessa en huomannut edes nuppuja.

Sisarellani kukkii tämä jatkuvasti, taas oli upea, kun eilen kuvasin.

Ostin vuosi sitten S-marketista kaksi pientä bougainvilleaa ja toinen on kasvanut pituutta, mutta siinä on vain muutama vihreä lehti. Vieressä ollut toinen sitten on kuivunut ja jättänyt kasvamatta, liian pienessä purkissakin on elellyt ja kärsinyt siitä että olen suorastaan laiminlyönyt ja unohtanut koko kasvin välillä.
Eilen sitten ulkona ollessa vilkaisin sisälle että mitä ihmettä… on ne vaaleanpunaiset lehdykät olleet jo hetken, mutta nyt se kukkii. Saanoko esitellä, Sissi, sisukas kukkija.

Äitienpäiväksi ostamani ihmeköynnös on ihanasti kukassa uudelleen ulkona.

Hyvä kuva kun näkyy sekä kukkivaa että nupullaan olevaa kukkaa. Laita sille provadopuikko multaan kun pian tuot sen siälle ulkona …kuuluu olevan oikea ötö magneetti:)

Ihmeköynnökseni pääsi kesällä ulos, kun sisällä ei tehnyt kuin lehtiä. Nyt pitäis saada siitä ötökät pois, että voi tuoda sen talvehtimaan sisälle.

Herätetään tätäkin ketjua uuteen vuoteen. Täten ilmottaudun vapaaehtoiseksi vastaanottamaan kevätleikkuiden leikkausjätteitä postikuluja vastaan! Erityisesti valkoisen ja vaaleanpunaisen/roosan villen pistokkaat olisi kovin tervetulleita.

Minulla on peruspinkin köynnöksen 2 pistokasta uinut lasissa läpi talven ja ensimmäiseen huomasn viimeviikolla ilmestyneen pienen pienen juuren alun. Emopinkki on nautiskellut kylmä- ja lämminsävyisen valkoisen loisteputken läheisyydestä koko talven.

En ole vielä uskaltanut risukasoja lähestyä saksilla mutta kunhan kerään rohkeutta ja jos vihreää vartta löytyy niin Churrita saat minulta. Valkoista pinkillä häivähdyksellä ja kerrottua pinnkiä löytyy jos ovat vielä hengissä siis:)

Mistä (Suomesta) olette hankkineet bougainvillean? Tosi harvoin olen nähnyt Suomessa, mutta erään lämpimän maan puutarhaliikkessä käydessäni näin mitä ihanimman valikoiman eri värejä jne. Olisin tuonut Suomeen, jollei olisi ollut niin mutkikasta.

Joskus on Pirilässä ollut myynnissä siinä toukokuun alussa äitienpäivänaikaan. Taitaa useimpien villet olla jostain otettuja/saatuja pistokasoksia tms.

Tuotahan kasvaa lähes rikkaruohon tavoin lämpimissä maissa. Madeiralla, Funchalissa se peitti viidakon tavoin yhtä kaupunkia halkovaa rotkoa. Tekee häijyä, kun siitä pyydetään niin suolaista hintaa täällä Suomessa, kun sieltä olisi voinut katkaista pari pätkää ja tunkea taskuunsa kuin pajunoksat!  Harmittaa kun en niin tehnyt.