Ihmekukka, Mirabilis

Olisiko kenelläkään lähettää Ihmekukan siemeniä? Minun siemeneni eivät itäneet ollenkaan, osan lähetin muutamalle p-nettiläiselle ja ne mitkä itselleni jäivät, eivät ainakaan itäneet:( Olisiko jo liian myöhäistä laittaa niitä itämään? Kauanko ne yleensä kestävät itää noin keskimäärin? Vielä en ole kylvöksiäni kuitenkaan pois heittänyt!

Citymarketissa oli 3.90  hinnalla 3 ihmekukan juurta, nehän on semmoisia mustia "porkkanoita"

Ehkäpä minä alankin metsästämään jo valmiita juurakoita, niin tulee näyttävämpi kukka nopeammin. Kiitos muistutuksesta...eihän kaikkea tarvitse siemenestä asti kasvattaa itse:)))

Scaleo, loppuviikosta on puutarhamessut Helsingissä ja siellä on ihan taatusti jollain taas myynnissä ihmekukan "porkkanoita". Jos haluat niin voin niitä sinulle ostaa ja laittaa postissa tulemaan? Aikanaan valitsin siitä "laarista" missä luki että ovat punaisia, olivat kuitenkin kaikki keltaisia eli väreistä ei voi mennä takuuseen. Muistaakseni silloin sai 5€:lla 10 pötkylää.

En pääse lähtemään puutarhamessuille, kun on pojanpojan 1v-synttärit juuri ensiviikonloppuna. Tarkoitus oli kyllä lähteä, mutta...tulee yhdelle viikonlopulle liikaa ohjelmaa. Mutta tärkeysjärjestys:)))

Mielelläni niitä ottaisin, mutta siitähän tulee paljon vaivaa?

Minä onnistuin telomaan siementaimeni poikki, joten ostin 5 "porkkanaa" Keskisen kyläkaupasta, eikä hinta ollut päätä huimaava, 1,95 hjuuroa.

Scaleo, ei siitä mitään vaivaa ole, mielelläni niitä sinulle tuon! Eri värejä siellä varmasti on, mutta onko ne sitten sitä mitä luvataan niin se on toinen juttu. Mitä väriä tahtoisit? Riittääkö 10 porkkanaa? Niistä tuli ainakin viimeksi aika isot puskat. Kun/jos niitä on, tuon tullessani ja laitan sulle maanantaina privaa niin sovitaan jatkosta, käykö niin?

Kiitos vain, kyllä sopii! Värillä nyt ei oikeastaan ole niin väliä...no, ehkä punaisia, mutta käy ihan mikä väri vain, kunhan on ihmekukkaa:)))

Kyllä mie kymmenen "porkkanaa" voin ottaa!

Laitappa sitten viestiä, niin sovitaan maksusta ym.

Palaan asiaan maanantaina kun saavun työkoneen äärelle, vankasti uskon että porkkanoita löytyy.

Ihmekukan väriä on ihan mahdoton "valita". Nimensähän se on saanut juuri siitä, että kukkien väri vaihtelee.Joko niin, että samassa puskassa on useita eri värejä keltaisesta punaiseen taikka sitten niin, että kasvi tekee eri vuosina eri väriset kukat.Minulla on ollut juuri tuo jälkimmäinen tyyppi: yhtenä vuotena keltainen,sitten seuraavana pinkin punainen.

No voi sinua Scaleo...mitenkäs osasitkin lähettää ne itävät siemenet minulle? oho Kolme viidestä iti vajaassa viikossa. Nyt ovat parikymmensenttisiä. Kiitokset sinulle ja toivotaan, että saat tätä jännittävää kasvia vaikka Fellowin avustuksella.

Vai niin...vai sinne ne tulivatno-jaaMinulla on edelleen purkissa seitsemän siementä, eikä mitään elonmerkkiä!

Sehän on oikeastaan sitten hauskaa, kun ei voi etukäteen tietää kukkien väriä...sellainen monivärinen puska olisikin aika hauska!

Anopilla ne puskat on monivärisiä kaikki. Keltaisia, fuksianpunaisia ja keltapunakirjavia kukkia samasta juuresta.

Fellow, kiitos "porkkanoista" ja niistä pioniunikon siemenistähymyposti toi tänään!

Hyvä että ovat perillä, jännityksellä odotamme mitä niistä tulee. Myös niistä siemenistä, tarkoitus oli kerätä ne vaaleanpunaisista pioniunikoista tarkkaan pois etteivät vaan itsekseen siementäisi, eivät ole mun lempikukkia värinsä takia kieli ulkoa

Ensimmäinen ihmekukka on latvottu. Tai oikeammin toinen, koska ihan eka "latvoutui" itsestään, kun vahingossa katkaisin ylimmän lehden. kieli ulkoa Ei ne ihmekukat mitään valtavan isoja vielä ole, mutta isoimmat taimet tähän mennessä.

Tänään ajattelin ne istuttaa ruukkuihin, mutta montako porkkanaa per ruukku? Minulla on sellaisia kymmenen litran ruukkuja, vai pitäisikö olla isompia? Ja vielä yksi kysymys...laitanko porkkanan pystyyn vai lappeelleen, onko väliä? Onko niitä pakko latvoakin?

Hei! Itse tein viime vuonna niin, että laitoin ne kaikki messuilta ostamaani 12kpl juurakkoa (porkkanaa), pystyasennossa rautapataan kasvamaan (väliaikaisesti), kun tilan puutteen takia ei oikein ollut muutakaan sillä hetkellä. No, siihen ne siis jäivät ja näyttivät viihtyvän, sillä niistä muodostui upea yhtenäinen "puska". Näin jälkikäteen ajatellen niitä oli siinä varmasti liikaa, mutta kyllä ne silti tekivät kukkia. Ja myös siemeniä.
Myöskään latvomista en tehnyt, kun en edes älynnyt, että senkin olisi voinut tehdä. Nämä kun olivat täysin uusia tuttavuuksia myös minulle.
Nyt ne ovat talvehtineet tuttavan kellarissa, joten tänä vuonna pääsevät kyllä maahan, sillä rautapataan tulee muuta. =)

Kuinkahan iso rautapata sinulla oli? Ehkä minun olisi viisainta laittaa vain useampaan ruukkuun kavamaan ne porkkanat!

Minäkin hankin niitä ihmekukkia messuilta viime vuonna. Piti olla kuutta eri väriä-kolme löytyi. Kukkivat hieman valjusti, vaikka olisi pitänyt olla hyvät olosuhteet. Syksyllä huomasin syyn: Kun olin nostamassa niitä porkkanoita ylös talvisuojaan huomasin, että eivät ne enää mitään "porkkanoita" olleet vaan" lanttuja"! Huomasin samanlaisia olevan myynnissä myöskin messuilla tänä keväänä, mutta paljon kalliimpia kuin nuo "porkkanat". Millaisia kokemuksia teillä on? Luulisi noiden isompien juurakoiden kukkivankin hulppeammin, vai mitä?