En minäkään tiedä, pitääkö niitä latvoa tai ei, mutta ajattelin, että niistäkin saisi tuuheammat sillä tavalla. Ja hyvin se näköjään haarautui. Täysin hakuammuntana voisin arvioida, että 10 l ruukkuun mahtuisi muutama porkkana (3-4). Kaikkia en kyllä laittaisi. Tuohon toiseen ihmekukkaketjuun (ihmekukkaa siemenistä) laitoin pari
kuvaa anopin viimekesäisistä ihmekukista (kylvetty siemenet suoraan maahan).
(Taas meni rivit sekaisin, kone jakoi rivin ihan hullusti ja sen jälkeen kaikki teksti yhdelle riville.)
Vanhalta puolelta luin, että se mukula/juurakko/porkkana/lanttu kasvaa joka vuosi. Kuka se kertoikaan, että se oli jo n. 40 cm pitkä?
Mie jo kerkesin istuttaan...no sit miult varmaan halkee ruukut, jos ne nelkytsenttisiks hurahtaa yhes kesäs
Scaleo. Nyt en osaa sanoa, miten iso tuo rautapata on.. Ja koska olen töissä (hui, ja vieläpä työaikana seikkailen täällä), niin en pysty edes mittaamaan. No, on se aika iso, kun se on sellainen vanha, saunan pata. Onkos niitä oikein montaa eri kokoa?
Kyl kait niitkii on montaa kokoa. No, jospa ne "porkkanat" nyt ei yhes kesässä niin hirveesti kasvaisi...laitan sit seuraavana kesänä suurempaan tai suurempiin ruukkuihin! Kun ei ole minkäänlaista mielikuvaa, sen kasvusta...kauhuskenaarioita vain lukeneut sen kasvuvauhdista
Minulla ei ole kasvanut niinkään pituutta vaan paksuutta.
No juu.. malliksi oma ihmekukan juurakko joka ei ilmeisesti osannut päättää miten päin kasvaisi joten hän on vaan tämmönen.. hassunhauska ja näemmä kuvakin on niin päin että mukula siinä pitkällään lunkisti köllöttelee..
Aronja, millainen mittasuhde tuolla "mönkyrällä" on? Noin...
Kunnianarvoisan mönkyrän pituus on n.16cm ja leveimmältä kohdalta n.10cm. Toissakeväänä siemenestä kasvatettu, pari kesää ulkoruokinnassa elellyt ja talvet kellarissa köllötellyt silmänilo..
Minun taimeni ovat tämännäköisiä tänään.
Pirkko-Martta, kaatuuko sinullakin osa taimista? Osa seisoo kauniisti pystyssä, osa menee melkein maata viistäen. Ajattelin kokeilla siirtämistä syvempään purkkiin, jos auttaisi. (Nyt taimet ovat suht isoissa kertakäyttömukeissa.)
Eilen huomasin vasta kaatuilemisen. On varmaankin istutettava syvempään, hyvä huomio sinulta. Itse en varmaankaan olisi sitä osannut ajatellakaan. Minullakin ne on jo syvissä astioissa. Pitääköhän laittaa peräti maitopurkkiin? Ja laitettava tukikeppejä, muutamiin jo laitoinkin.
Millaisiin astioihin nämä on sitten hyvä lopullisesti istuttaa? Vinkkejä!
Mie sain siemenistä kasvamaan tasan yhden ihmekukan ja se on kans tuota kokoa kuin Pirkko-Martan.
Taidan pätkäistä siitä latvan pois, että haarottuis.
Ja samaa pähkäilen miekin kuin edelliset, millaiseen se pitäis sit istuttaa?
Maitopurkkiin mä ajattelin ne kaatuilevat tänään siirtää. Toivottavasti toimii. Sitä latvomista minäkin mietin, mutta ajattelin malttaa sen verran, että jos siitä vaikka saisi pistokkaan.
Kävin justiinsa katsomassa ihmekukkiani. Kaikki on jo kainaloita myöten mullassa. Ja ikäänkuin ne kaatuilevat pyrkisi pystyyn, kun ne on nyt ollut pari päivää varjossa. Mä varmaan vain kuvittelen. Mutta taidanpa siltikin tyytyä tukemiseen. Ja latvomisenkin voisi varmaan hoitaa jo tänään, koska lehtien välit on niin lyhyet, ettei pistokkaisiin tulisi ollenkaan vartta. Näin ne suunnitelmat muuttuu.
Sitä lopullista istutuspaikkaa minäkin tänään mietin. Olin suunnitellut istuttavani ne kukkapenkkiin, mutta nehän pitää kaivaa syksyllä ylös, eli taitaa kukkapenkki nyt muuttua isoksi ruukuksi. Montakohan niitä uskaltaa ruukkuun laittaa ilman että reunimmaiset rupeaa kaatuilemaan? Nyt tätä pähkäillessäni rupesin muistelemaan, että anopilla moni reunimmaisista kaatuili. Tosin hänellä ne ei olleet latvottuja eikä muutenkaan suunnitelmallisesti istutettuja, kunhan oli siemenet kylvetty maahan.
Tsemppiä vaan, niin taimien kaatuilukin vielä
onneksi muuttuu:
Eloa on minunkin IHMEKUKKA-ruukuissani, ensin luulin, että joku roska siinä ruukun pinnalla, mutta sepä olikin pieni alku, joka sieltä pilkistelee.
Ja minulla osa jo kuoli, kylvin viime viikolla uutta tilalle, varmaankin ehtii, nythän on vasta toukokuun alku.
Köytin ihmekukat keppeihin, korkeimmat olivat yli polven korkuisia. Ovat hyllykössä ihan salaa kasvaneet maata pitkin etten huomaisi heitä