Eipä ole minullakaan kasvaneet yhtään ulkona, mutta mikäpä “siperiassa” kasvaa;-)
Yhtä nihkeää täälläkin. Taimet ovat yhtä isoja kun ulos vietäessä. Mahtavatkohan kasvaa ollenkaaan…
Minunkin taimeni olivat n. 15 cm eikä lisäkasvua havaittavissa ulos istuttamisen jälkeen. Nyt oli ruohonleikkuri kurvannut yli joten ei edes sitä 15 cm enää ole…Uusi yritys ensi kesänä jollei ihmettä tapahdu.
Onhan siellä se “porkkana” tallessa maassa, siitä kasvaa uusi ihme. Sen voi talvettaa kuin daalian juurakon kun muistaa ottaa pois maasta.
Samanmoisia vaaksan pituisia ruikkija ovat taimet täälläkin. Toukokuun pakkaset niistivät puolet taimista tykkänään, ja loput henkiinjääneetkin ovat kovasti kituliaita.
Minullapa ei ollut porkkanaa… Mulla on ihmekukat ruukussa, ja ne latvapistokkaat toisessa. Nuo pistokkaat lähti oikein hyvin kasvuun, mutta yhtäkkiä alkoivat lurpottaa lehtiään. Nykäisi kokeeksi paria ja nousivat mullasta ihan kevyesti, pienet juuret siellä oli, mutta mullan alla ollut varsi oli alkanut lahota/mädäntyä pois. Liikakasteluko syynä vai mikä, en osaa sanoa.
Poistin daaliapenkistä kurkkuyrtit, kun meinasivat valloittaa koko penkin, samalla tutkailin noita ihmekukkiani, olivat kaikki tehneet nuppuja! Toisessa kuvassa suurin nuppu lähempää. Kolme kasvaa tanakasti pystyssä, mutta kaksi jouduin tukemaan kun lamosivat pitkin maata..
Täällä myös eka nuppu huomattu tänään!
Vaaleanpunainen oli törkeästi ehtinyt kukkia ennenkuin huomasinkaan, mutta sitten nappasin yksi ilta kuvan keltaisesta. Nuppuja on kyllä kaikissa, mutta niin kovin hitaasti kasvavat ja sitten kun ovat yhden yön ihmeitä, niin saattaa mennä ohi...
Keltainen kukka kukki jo, mutta onneksi tulee uusia.
Mutta tällaisen kirjavan huomasin äsken.
Juuri kuvattu keltainen kukka, ihana tuoksukin on!
Kauniita kukkia sinulla ,tuosta keltaisesta tykkäsin kovastikkin kiva piriste nuo punaiset heteet keskellä kukkaa.
Mulla ei ole edes nuppuja, hyvä että täällä saan ihastella teidän kukkia.
No oma on syyni, laitoin ihan liian kuivaan paikkaan!
Meillä nuo kukkii edellen täyttä häkää :D…kauniita ovat
Iso puska on mutta ei kyllä häikäise kukinnallaan. Muutama vaaleanpunainen kukka joskus myöhään illalla auki. Yllätyin miten pieniä nuo kukat ovat. Ensimmäinen ja viimeinen kerta kun tätä kasvattelen, mutta tulipahan kokeiltua.
Ei mullakaan kuki kuin kukka pari kerrallaan, mutta mitä syksymmäksi mennään, sitten ne alkavat kukkimaan, ainakin viime vuonna.
Kaurahattu, ihmekukan kanssa ei saa hätäillä. Se suurenee ja kukkapaljous kasvaa vuosi vuodelta, kunhan muistaa ottaa juurakot syksyllä kellariin talvehtimaan. Muutaman vuoden päästä kaikki latvat ovat täynnä isoja kukkarykelmiä ja erisävyisiä. Kyllä se on komea !
Siis hei, tämä oli ihan uutta …muistaa ottaa juurakot syksyllä kellariin talvehtimaan… en olisi tiennyt, hyvä kiitos tiedosta.
Tässä kuva jonka tyttäreni lähetti minulle Etelä-Kaliforniasta.
Ja kuvan keskikohta lähempänä
Tytärtä kiehtoi se monivärisyys. Ei hän paljon muita kukkakuvia minulle lähettänyt.
Aika isoksi se siellä kasvaa. En tiedä miten suureksi sen saa täällä Suomessa.
Tuo ei kyllä mun mielestäni näytä ihmekukalta.
Mulla kasvoi viime kesänä kaksi siemenestä kasvatettua kukkaa 1,40 korkeiksi ja leveyttä saman verran. Koska ei ollut talvisäilytyspaikkaa, oli se yhden kesän ihme. Tänä kesänä palstalla korkeus riittää ehkä hädin tuskin polveen.
Eikö, luulin sen monivärisyyden takia. Mikähän se sitten voisi olla?