Tänään mulle tuli postissa tällainen ihmekukka pussi ja Olisi Unelma Saada Se Näin ISOKSI ensi keväänä maahan kylvö ja ai mutta kun se on ilo seurata kasvun ihmeitä ihmekukassa.
Upeita anita ovat!
Kiitos, MerJL ja Kesäheinä. Olen itsekin ollut aika lailla yllättynyt. Anopilta kerätyistä siemenistä tämäkin on kasvatettu ja isot oli puskat hänelläkin, mutta en uskonut, että saisin itse kasvamaan yhtä isoksi (varsinkaan pohjoisen Suomen oloissa).
Siemenestä kasvatettu ihmekukka, korkeus 90 cm, kohta kukkii. Kahta eri laatua, lehdissä vihreää ja vaalean vihreää laikukasta, kukinnot näyttävät nuppujen perusteella punaisilta.
Varjossa on tämä korkeus saavutettu, aurinkopuolella paljon matalampia.
Tulipahan kokeiltua ruukussa, ensi vuonne päässee ihan maahan kokeiluun.
Onko muilla samaa kokemusta siitä, että ihmekukan siemen lähti kasvamaan itsekseen, kun oli ensin viettänyt talven lumessa ja pakkasessa?
Itse siis keräsin viime vuonna runsaan siemensadon, mutta muutama siemen jäi maahan asti. Eikä niitä oltu mitenkään suojattu ja/tai peiteltykään..
Nyt siinä alueella on useampi "alku", jotka mitä ilmeisemmin myös kukkivat jossain vaiheessa.. Ovat siis jo todella isoja. Siitä siis tuli mieleen, että tänä vuonna/syksyllä taidan "jättää" tarkoituksella enemmänkin siemeniä maahan ja katsoa, että tuleeko sieltä ensi vuonnakin uutta kasvua.. Nämä nykyiset nostan syksyllä luonnollisesti ylös ja katson, että mitäs sieltä onkaan kehittynyt kesän aikana. =)
Oho En ole kuullut, että kestäisi mokoman kylmäkäsittelyn. Mutta tosi hyvä tietää, että osaan sitten ensi keväänä olla repimättä pois rikkiksinä, jos näin käy. Siinä tapauksessa ne on vaan siirrettävä johonkin muualle, sillä nykyisessä paikassaan peittävät kaiken alleen.
Tähän ruukkuun tuli näköjään kaikki punaisia.
Ja tähän keltaisia.
Alkukesästä ostin erään halpamyymälän alennuskorista pussillisen ihmekukan juurakoita muistaakseni eurolla. Ihmeekseni kaikki niistä lähtikin kasvamaan ja ovat nyt kukkineet jo jonkin aikaa. Kaikki kolme ovat jopa erivärisiäkin! Samanlaiset pinkki ja keltainen kuin Pirkko-Martan kuvissa tuossa yläpuolella sekä sitten tällainen hempeän vaaleanpunainen:
Ihmekukka senkun kasvaa ja rehottaa. Korkeus nyt n. 140 cm ja leveys samaa luokkaa. Eikä merkkiäkään syksystä. Kukkia on puska täynnänsä ja uusia tulee jatkuvalla syötöllä. Vielä kun saisi siemeniä kerättyä, mutta ne on vielä ihan vihreitä.
Tässä vähän epämääräinen kuva ihmekukasta tällä hetkellä. On sekin näköjään kärsinyt eilisestä sateesta, kun tuolla tavalla haarautui.
minun ihmekukkani muutti olohuoneeseen kukkimaan - otin sisään kun pakkasta povattiin, enkä sitten raaskinut laittaa takaisin ulos. tykkään kasvista, joka metrin puskana kukkii ja avaa nuppunsa klo 16 odottamaan minua töistä. kukinnan myöhästyminen on omaa syytäni - mitäs menin kuivattamaan nuppuvaiheessa, kaik nuput putosi pois heinäkuussa
Säikähdin eilen kun katselin ihmekukkiani ja mikä se musta on kasvin päässä. Ajattelin heti jotain elukkaa, punkkia. Mutta nehän olikin siemeniä. Kymmenkunta valmista siementä, osa löytyi laatoiltakin, sinne olivat ponnahtaneet. Nyt kuuluukin kysymys, se kuori on kova, sisällä siemen, pitääkö se ulommainen kuori ottaa pois? En muista enää millainen se siemen oli keväällä.
Pirkko-Martta, älä ota mitään pois. Simmoinen se on.
Kyllä nyt olen kateellinen . Mulla ei ole vielä ainuttakaan siementä valmiina. Ihan vihreitä vielä kaikki. Nuppuja vaan tekee yhä edelleen ja edelleen. Toisaalta, en kyllä ollenkaan valita, että kukkii.
juuu-u siemenet on mustia ei tartte kuoria, kyllä ne itää! onkohan tällä salatulla tiedolla painoarvoa: ihmekukka tekee nopsaan vesilasissa juuria - eli jos viljelmän haluaa perustaa vaikka pakettipellolle, niin monistus pelaa.. SITÄ EN tiedä, miten hyvin juurrutetut taimet vesilasissa talvehtii.... kokeilkaa :-) mulla kun leikkokukat aina juurtuu- paitsi ne, jotka alkaa lemuta
Mulla kävi niin että alkoi mätänemään oksat. Muutama katkesi ja laitoin kans maljakkoon. Olin niin toiveikas, et alkais juurtumaan, mutta ei, niin ei. Kukkivat vielä muuten ulkona ihan täyttä häkää.
Mitenkäs teen viikon päästä, pitäis ottaa sisälle vissiin, kun on lähtökin edessä ja käskeä miesväen vaan kastelemaan. Eihän niitä voi niin hyvän näköisinä mihinkään pimeään naapurin kellariinkaan viedä. Vai?
Hyvä tieto noista siemenistä, sillä yhden kuorin (oli muuten aika kova, en meinannut saada rikki millään). Tulis vaan lisää siemeniä ens vuotta varten, jos noi kolme ruukkua vaikka eivät säilykkään talven yli.
Onko se ihmekukka nimeltään, vai onko sillä muuta nimeä.
Suomeksi en tiedä muuta nimeä. Englanniksi oli muistaakseni Four o''clock (koska avaa kukkansa niihin aikoihin), ukrainaksi iltatähti.
Kuten otsikossa lukee, Mirabilis jalapa
VKN:n mukaan mökinihmekukka :)
Ei kuulu otsikon alle, mutta mistä kibu olet hommannut tuon VKN:n. Tahtoo kans