Ihmepensas (krootoni), Codiaeum variegatum

Tälle en vielä huomannut olevan otsikkoa

Minulla olisi haaveena saada kesäksi parvekkeelle ihmepensaita, mutta selviävätköhän paahteisella parvekkeella, johon siis aurinko paistaa koko päivän..? Entäpä kokemuksia pistokaslisäyksestä, kasvavatko nämä tosi hitaasti?

Oma pensaani kasvaa tosi hitaasti, epäilen että altakasteluruukku ei ole paras mahdollinen kasvupaikka, mutten ole saanut siirrettyä muuallekaan. Kasvaako muiden pensaat savi / muovi vai minkälaisissa ruukuissa?

Erehdyin yhtenä kesänä pitämään omaa kroottonia eteläparvekkeella - se kärsi. Liika aurinko tuhosi lehtiä. Nyt pidän visusti kauempana ikkunasta, ja voi hyvin. Minulla tosin on tuo keltapilkkuinen muoto, ei se riemunkirjava. Muoviruukussa kasvaa. Olen leikellyt ja jakanut siitä pistokkaita. Joillakin pistokkaat ovat kasvaneet suuremmiksi kuin oma emokasvini  Kasvini on n.150cm.

Mulla on ihmepensas (se kapealehtinen, keltapilkkuinen muoto) ollut joitakin vuosia tosi valoisalla etelän/lounaan puoleisella ikkunalla ilman mitään varjostusta. Puska on sen verran iso, että uloimmat lehdet ovat ihan lasia vasten, mutta en muista sen siitä koskaan kummemmin kärsineen.

Hirveä juoppohan se tuollaisella paikalla (ja tuolla lehtimäärällä) on, pidän muovisessa altakasteluruukussa ja säiliötä saa kesäisin olla jatkuvasti täyttämässä kun lehdet alkavat lurpottaa... Hyvin se silti kasvaa ja haaroittuu ja tietääkseni kaikki pistokkaat mitä siitä on jaettu ovat myös lähteneet kasvuun. (Viitisen vuotta sitten sain tuon pikku pikku pistokkaana mummiltani ja nyt on korkeutta mullan pinnasta mitaten jo melkein 90cm.)

Hmm.. Ehkä täytyy ottaa pistokas tuosta vanhasta, ja koittaa sillä ensi kesä ulkosalla... Etten koko kasvia menetä... Mutta koitettavahan on, kun jotain päähänsä saa...

mulla on ihmepensaan pieni alku ja nyt se on pudottanut 3 lehteä keskeltä vartta.. mietinkin tässä että olenko tehnyt jotain väärin sen kanssa? miten sen saisi kasvamaan oikein hyvin ja pysymään hengissä.. kiitos etukäteen jollekin kiltille ihmiselle :)

Miten ihmepensaan pistokas juurrutetaan? Ihmepensas alkaa olla niin iso, että sitä pitäisi leikata pienemmäksi. Ajattelin laittaa leikkuujätteestä toisen pensaan kasvamaan. Istutanko pistokkaan multaan vai juurrutanko sen ensin vedessä?

Enpä ole ihmepensaan pistokaslisäystä kokeillut, mutta sellaisella MuTu -tuntumalla varmaankin laittaisin sen ensin veteen juurtumaan. Mutta joku muu tietänee sen oikean tavan tässäkin asiassa!?

Euffis, pitää sitten kokeilla vedessä juurruttamista. Jätän kuitenkin leikkausoperaation keväälle, jolloin valoa on enemmän ja pistokkaat lähtevät varmemmin kasvamaan.

Ruukkukasvit- kirjassa oli ihmepensaan lisäämisestä näin: Tammi-maaliskuussa kärki- ja varsipistokkaista 25-30 asteen lämmössä. Maitiaisvuoto estetään puuhiilijauheella. Myös ilmajuurrutuksella.

Kiitos, Ansu75. Miten tuo ilmajuurrutus käytännössä toimii?

Tässä kuva kirjasta, siinä on havainnollisesti kerrottu ilmajuurrutuksen idea:

Kiitos. Taidanpa kokeilla keväällä kaikkia täällä mainittuja juurrutustapoja, kun pistokasmateriaalia tulee paljon. Pensaan korkeus on n. 1,5 m ja leveys 1 m, pitää leikata reilusti pienemmäksi.

En saanut tätä viestiä lisäämis osastolle, mutta toivottavasti joku huomaa sen myös täältä Ongelma on että ihmepensaani tiputti talvella kaikki lehtensä, lukuunottamatta aivan latvaa. Uskallanko leikata sen tyngäksi la laittaa latvan juurtumaan. Kannattaisi varmaan odottaa vähän keväämpään? Juurtuuko latva pistokas vesilasissa?

Jos kuukkeloi ihmepensaan pistokkaan juurruttaminen, niin aika moni osuma väittää sen olevan vaikeaa. Jos kuitenkin yrittää, niin hiekkapitoisessa mullassa muovihupulla peitettynä. Kannattaa kuitenkin tuuletella välillä.

Täältä löytyy lisää keskustelua aiheesta: Puutarha - Huonekasvit - Asiaa lajeittain - lajeittain A - K - Ihmepensas-Krooton

Leikkasin muutaman oksan ihmepensaastani ja laitoin ne veteen. Niihin on ilmestynyt pieniä juurenalkuja. Ajattelin kokeilla kevään aikana muitakin lisäysmetodeja. Ihmepensaan tynkää ei kannata heittää pois, se tekee uusia versoja. Varmaan kannattaa odottaa vielä vähän aikaa. Itse olin niin malttamaton, että muutama oksa oli jo pakko laittaa juurtumaan. :slight_smile:

Selvyyden vuoksi sanon että viimeisimmät kirjoitukset on siirretty Lisääminen- puolelta. :slight_smile:

Kyselin tällä palstalla aikaisemmin neuvoja ihmepensaan juurruttamiseen. Kokeilin sekä mullassa että vedessä juurruttamista ja ilmajuurrutusta. Mullassa juurtuvista ei vielä osaa sanoa mitään. Osa niistä kuihtui heti alkuunsa, mutta jäljelle jääneet ovat vielä virkeitä. Ilmajuurrutus ei onnistunut. En tukenut tarpeeksi hyvin oksaa, jolla ilmajuurrutusta kokeilin, ja se katkesi vahingossa. hymy Parhaiten toimi vedessä juurruttaminen: kaikkiin vedessä oleviin oksiin on ilmestynyt juuria, eikä yksikään oksista ole kuihtunut. Kyseessä on pensas, jolla on vihreät lehdet, joissa on keltaisia pilkkuja.

Ps. Jos jotakuta kiinnostaa pistokkaat tästä pensaasta, vesisankossa on pari ylimääräistä oksaa. :)

Meillä näköjään ihmepensas kukkii. Eipä oo häävit kukat.

onko ihmepensas kuinka nuuka siitä vedosta? kun aattelin siirtää omani keittiön pöydältä olohuoneeseen kun rupee olee niin isoja ettei mahdu tuossa pöydällä olemaan ja olohuoneessa on parvekkeen ovi mitä pidän joskus auki…

itselläni tälläinen ihmepensas,kiinnostaisi tietää kasvaako tuo tuosta?

pidän ikkunalaudalla tätä,välillä paistaa aurinko kasviin,mutta sumuttelen usein.