Äitin ihmepensas oli kuin uitettu rotta, kauheasti liikaa vettä altakasteluruukussa, aivan läpimärkä multa ja siellä mullassa kasvoi jotain mitä ei sinne kuulu. Se oli kaikki lehtensä pudottanut viime vuonna ja pelkkä puumainen ranka oli jäljellä, jotain ihan pienenpientä vihreää oli jossain kohdin. Valutin nyt kaiken veden pois ja sanoin ettei kastele ainakaan kahteen viikkoon, melkeinpä kuukauteenkaan. Olisko sille hyvä näin kasvukauden alussa vaihtaa kokonaan multa ja laittaa uuden mullan alle vaikka soraa tms? Tai kylvömultaa, siinähän on valmiina vähän hiekkaa. Ikää sillä kasvilla on ainakin kymmenen tai 20 vuotta, ikäpensas siis :).
Voisihan mullan vaihtaa, jos se on jo kauan uinut siinä. Uutta multaa ei sitten ehkä kannata ihan litimäräksi kastella.
Noniin, taas kerran ollaan sitten ihmepensaan (tai tämä on jo melkein puu) omistajia.
Tämä tuli meille miehen mummilta ja elellyt vuosikausia samassa pienessä ruukussa ja mullassa ilman ravinteita ja niukalla kastelulla.
Mitähän nyt uskaltaisi tehdä, ettei heitä heti lusikkaa nurkkaan. Näyttää voivan kuitenkin kohtuu hyvin tuossa ruukussaan, eli ehkä jos aloittelisin laimealla lannoituksella (kaipaa varmaan jotain totuttelua kun on raittiina elellyt ) ja katsoa mitä tapahtuu, sitten ehkä harkita sitä ruukun vaihtoa?
Vielä kuva, iästä ei ole tietoa, mutta mielestäni tämä yksilö on kuvissa, jotka on otettu suunilleen vuosituhannen alulla.
Tuo saamani ihmepensas on nyt kasvattanut muutaman uuden lehden ja ravinnevedestä on pitänyt, kun on alkanut uusiin lehtiin tulla hieman enempi väriloistoa.
Koska en kuollaksenikaan uskalla vaihtaa rehun kaikkia multia, puhumattakaan ruukusta, kuopsuttelin kolmisen senttiä mullanpinnasta vanhaa multaa pois ja laitoin uutta tilalle. Viihtyy selkeästi tuossa vanhassa ruukussaan ja vanhassa mullassaankin (huomasin sen olevan pääsääntöisesti enää hiekkaa mullalla eikä päinvastoin), joten ei pitäisi tulla mitään shokkia tästä käsittelystä.
Ja kerrankin olen osannut olla hukuttamatta, olen hyljännyt tuon meidän makkariin, johon paistaa ilta-aurinko ja on viileämpi kuin muu koti, joten on saanut vettäkin vain kun olen huomannut sen hieman lurpottavan lehtiään.
Mutta talvea odotellessa
Kertokaas miten saan ihmepensaani kasvamaan!? Se on tankki ruukussa ja etelä ikkunalla. Suihkuttelen paljon kun luin että tarvitsee suuren ilmankosteuden mutta kun se ei vaan kasva, missä vika?
Jes! Sieltähan sitä uutta kasvua näkyykin!!!
Voi hemmetin kuustoista!
Tänään oli kastelupäivä isolle ihmepensaalleni ja mitä minä näenkään? VIHANNESPUNKKEJA!!
Ei muutakuin puikkoja kinttuihin ja kuuma suihku niskaan, huomenna pitää mennä ostamaan varmaan vielä Raidia ja suihkuttaa joka rehu sillä. Mistä hemmetistä niitä aina keväällä pöllähtää, vihaan vihaan vihaan niitä elukoita
Sain tämän äidiltäni muutama vuosi sitten. Huonosta hoidosta huolimatta pärjännyt yllättävän hyvin. Tämä on myös ilta-auringon puolella, mutta kauempana ikkunasta ja vettä tuo saa silloin kuin lehdet nuutuvat. Vihannespunkkeja ei ole onneksi näkynyt, kun jo pelkkä mullanvaihtokin on tarpeeksi hankalaa.
Onpa komea!
Omani selvisi punkki invaasiosta, vietti 1kk karanteenissa ja vielä viikon päälle eteisen kulmilla huonossa valossa, sillä testasin kuivemman ilman vaikutusta mahdollisiin selviytyneisiin elukoihin, mutta mitään ei ilmaantunut.
Menetti suuren osan lehdistään, mutta on korvannut menetystään ihan hienosti ja on jo ihan “oma itsensä”.
No nyt on sitten täälläkin krootoni. Viidellä eurolla lähti matkaan ihan reilu nelkytsenttinen otus. Nyt vaan mietityttää tuo kasvualusta, sehän on ihan sitä perusturvetta eli menee joko koppuraksi tai sitten supermäräksi. Olisiko parempi vaihtaa saman tien johonkin hiekkapitoisempaan alustaan vai antaako nyt olla tuossa muutama kuukausi? Voiko kastelussa tosiaan odottaa että lehdet lerppuvat ja antaa sitten reilummin vettä vai mikä on paras politiikka?
Mie voin vastata Kuten tiedät, tässä huushollissa huonekasvit tulee hoidettua aina vähän sieltä tänne päin, ja tuo oma kasvi on selvinnyt hienosti hengissä myös nuo säännöllisen epäsäännölliset "mitä, oliko mulla muka jotain huonekasvejakin jossain…?" -kaudet. Varsinkin nyt talviaikaan olen laittanut vettä yleensä vasta siinä kohtaa, kun olen huomannut, että tyypillä alkaa lehdet osoittamaan vähäsen maata kohti, ja jo vain näkyy puskevan uutta kasvuakin, vaikka vasta helmikuulla mennään. Mullahan tuo kasvaa isossa, lasitetussa (tosin hyvin kulahtaneessa) saviruukussa, jossa on tosi paksu kerros lekasoraa pohjalla, eli turhat vedet valuvat helposti pois juurilta.
(ja juu, vaihtaisin sen hirveän turvemössön pois, se on hyvin epäilyttävää tavaraa )
Sama juttu täällä tuon kapealehtisen kanssa. Tosin lehdet ovat välillä olleet aika alhaalla, ennen kuin olen muistanut tarkistaa tarvitseeko se vettä. Valoa se ei paljoakaan saa, kun iltaisin ei oikein vielä aurinko paista ja ikkunaan on matkaa 3-4 metriä. Kuitenkin tuo on pärjäillyt ihan mainiosti. Muutama lehti siitä kellastunut ja kuivunut, mutta ei niin paljoa, että sitä päällepäin huomaisi. Tuo minun ihmepensaani viihtyy altakasteluruukussa.
Niin ja tuo mun tyyppihän nakottaa aika lailla eteläikkunan edessä, tosin sillain siinä ikkunanpielessä, ettei ole suorassa paahteessa kuin kotvasen aikaa. No, paahteessa ja paahteessa, kun nyt edes se aurinko joskus suvaitsisi paistaa
Tuo on myös kukkinut pariin otteeseen, kukat on aika hauskan näköiset vaikkakin toki tosi pienet.
Pääsääntöisesti kannattaa aina vaihtaa kasvi heti kaupasta kotiin kannettuaan uusiin multiin. Ihmepensas viihtyy ihan hyvin tavallisessa kukkamullassa (kunhan se ei ole liian mustaa…ts. musta multa) ja kastelu tosiaan mieluiten niin, että koko kasvualusta välissä kuivahtaa. Vallankin talvella ottaa neniinsä jos on liian kosteana! Ripsiäiset tykkää tästä kasvista joten tuholaisiakin kannattaa tarkkailla
Punkitkin tykkää, juuri sai kuumavesikäsittelyn mun jättiläismäinen ihmepensas. Punkit on jääneet talvehtimaan sisälle, kun syksyllä nostin punkkisen paprikan parvekkeelta sisälle… Pitää varmaan hankkia petopunkkeja, ettei punkit siirry vihannesten taimiin tässä keväällä.
Tämä meidän ihmeotus on hengannut nyt pidemmän aikaa kylppärissä. Lehdet ovat kasvaneet huomattavasti. Suihkun jälkeen pääsee aina suihkukaappiin höyrykylpyyn. Vaikuttaa tällä hetkellä varsin tyytyväiseltä elämäänsä!
Luulin, että tuo ei ole herkkä tuholaisille. Minulla on ollut lähellä olevissa kasveissa punkkeja, villakilpikirvoja ja viime syksynä ripsiäiset tuhosivat samassa huoneessa olevan orkidean täysin. Tuo on niitä harvoja kasvejani, joka ei ole kelvannut millekkään ötökälle. Kiitos tiedosta, pidänpä ihmepensaan jatkossa hieman kauempana muista kasveista, ihan varmuuden vuoksi.
Kuinka nopeasti tuo teillä kasvaa korkeutta? Sain tuon pensaan noin 3 vuotta sitten ja viime vuonna tasoitin siitä liian pitkät oksat lyhyemmiksi. Tuntuu, että se ei kasva korkeutta juuri lainkaan. Se vaan kasvaa leveyttä haarautumalla joka suuntaan.
Mulla on viime talvena ostettu riemunkirjava ihmepensas. Niin sanotusti kävi ja kukkui hienosti suunnilleen tähän päivään asti, vaikkei kovasti kasvanut olekaan. Tuossa jokunen päivä takaperin huomasin rehun olevan ihan alakuloinen ja annoin sille vettä. Nyt se on alkanut pudottaa lehtiään. Miksi? Lehdet eivät kuivu tai muuta väriään tai mitään muutakaan, ne vain tippuvat. Mikä ihmepensastani vaivaa?
Näin tolokuttoman kokosen ihmepensaan sain tänään
Ihmepensaani voi hyvin, kasvoi vain kesän aikana niin paljon, että tekisi mieleni leikata latvaa reilusti pois,kaksikin latvaa siinä on, sekä yksi lyhyempi. Mutta kun nyt on jo syyskuun loppupuoli, vähän arveluttaa, uskallanko tähän aikaan tehdä operaatiota. Latvat panisin veteen ja yrittäisin juurruttaa, suoraan multaankin joku on kertonut laittavansa, mutta enpä taida uskaltaa.
Ohjesivujen neuvot ovat hyvin ristiriitaisia, yhsi kehottaa istuttamaan suoraan multaan, toinen ensin veteen, yksi sanoo, ottaa nokkiinsa katkomisesta, toinen taas että voi tehdä koska vain.
Uskallanko katkaista kaksi latvaa syyskuun lopulla, vai enkö uskalla, tämä kyllä vaatii viisaamman ja kokeneemman neuvoa, kiitos jo etukäteen.