Iiris-kukan pihakuvia (III)

Kävin hieman napsimassa kuvia. Katsotaan kui eukon käy. Onnistuuko tää homma.
Etupihalta. Tiarella ja rönsyakankaali kukassa. Tätä on nyt kaksi kesää tehty. Olisipa huomannut ottaa "ennen"-kuvan. Tässä oli laatoituksen reunalla pitkä ja kieltämättä komea vuorenkilpi rivi ja niiden ja pensasaidan välillä nurmikko. Työ oli melkoisen aikaa vievä, sillä nurmikon alla oli hirveän syvältä hiekkaa. Oli nähkääs korotettu maata ennen rakentamista. Tästä olisi vielä tänä kesänä tarkoitus laajentaa tuonne oikealle, kun siellä ei sen hiekan vuoksi nurmikkokaan oikein kasva.

Tässä samaa aluetta lähempää porttia kuvattu.

Edellistä aluetta vastapäätä. Ongelma paikka. Tuoksuvattukaan ei oikein menesty.

Toinen ongelma alue. Melko pimeä paikka. Kallionauhukset kuolivat viime talvena tuosta nurkasta.
Olivat siinä kylläkin vain yhden kesän. Töyhtöangervo nurkassa kyllä kasvoi, mutta oli niin harva huiskilo, että siirsin aurinkoisempaan paikkaan. Tämä on koilliseen, ei saa aurinkoa kuin aamulla.

Takapihaa. Norjanangervot jo lopettaneet kukintansa. Ja suunnittelun kukkanen: valkoista tiarellaa valkokukkaisten pensaiden vieressä. Ja kukkivat kutakuinkin samaan aikaan. Seuraavaksi ruusuangervoa, valkoista jaloangervoa ja syyskaunosilmää. (Takana olevat kottarit varjostaa uusia istutuksia). Kottareiden takana töyhtöangervoa.

Samaa aluetta eteenpäin. Syyskaunosilmän jälkeen ketoneilikkaa, keijuangervoja, kurjenpolvea (loisto- tai idän-) karpaattienkelloa, pikkusydäntä, valkoista kurjenkelloa, lännenheisiangervo, takana keltaista maksaruohoa, valkoalpia. (ja multasäkki varjostamassa)

Saman alueen toinen pää. Edessä olevat kasvit väliaikaispaikoillaan. Kuvan vasemmassa reunassa loistotädyke toista kesää, ja sen kukkimista odotan hartaasti. Kastelukannu taas varjostamassa. Verihanhikkia ja pieni nepalinhanhikki, tarha-alpia, saskatoon kukassa. Kaljun näköinen pläntti on vuoritatarta. Onkohan hieman väärässä paikassa, kun on niin leviävää sorttia.
Tämäkin alue tehty viime ja toissa kesänä.

Tämä liiterin seinustalta. Meni uusiksi viime kesänä. Odottelen kovasti varjoliljojen leviämistä, ja tuon ison kuunliljan kasvamista. (Nyt siinä on siis vain kolme lehteä) Korkeaa valkoista jaloangervoa ja matalampaa punaista. Edessä taimia kasvamassa.

Liiterin toinen sivu. Valesormiangervoa ja saniaisia.

Tyräkki jo lopettanut kukinnan, sammalleimu vielä jatkaa, kuten patjarikkokin. Vieressä mäkitervakkoa, josta puolet kuoli talven aikana, nauhuksen taimia kasvamassa ja jalopähkämöä.

Vielä liiterin seinustaa. Vähemmän kaunis paikka. Siirsi viimevuonna pikkusydämet pois ja laitoin tilalle sulkajaloangervoa. Ja sieltähän niitä pikkusydämiä kuitenkin pukkaa. Vieressä korkeaa punaista jaloangervoa. ( arvaakohan kukaan mitkä perennat ovat mun lemppareita?) Takana mooonta vuotta kasvanut köynnöshortensia. Ei ole mokoma kertaakaan kukkinut.

Sullahan on oikein nättiä. Tosi hienot tiarellat! Onko niillä tuoksuvatuilla tarpeeksi multaa? Mulla kasvaa tuoksuvattua varsin kivikkoisessa ja kuivassa paikassa. Aluksi niuhottivat, mutta nyt ovat jees. Kävisikö siihen pimeään paikkaan kotkansiipi + kuunliljat, vai onko siinä kuivaa? Kyllä ne penkit siitä täyttyvät ja maa peittyy, usko pois!

Tuohon kuusen viereen olisi tarkoitus istuttaa marjakuusia, paikka kun on varjoinen. Oikealla oleva jättipoimulehti on väliaikaisesti läntätty tuohon, kunnes löytyy oikea paikka. Luultavasti siihen etupihan istutusalueen jatkeeseen.

Tällekkin pitäisi jotain keksiä On varjoinen ja kuiva paikka. Pensasaitakin pitäisi päästä leikkaamaan. Yksi ajatus olisi kivetä tuo pihlajan ympärillä oleva alue. Roskiksen ympärille olen myös suunnitellut jotain rakennelmaa. Saa nyt nähdä. Ideoita otetaan vastaan mielellään.

Sinne verannan varjoisaan päätyyn, jonka koet ongelmapaikaksi: mikset kokeilisi lemppariasi, jaloangervoa. Valkokukkainen "valaisisi" paikkaa kauniisti ja mielestäni se viihtyy hiukan varjoisammassa kuin miltä kottikärrykuvien täysi auringonpaiste näyttää. Minulla sitä on itäpäädyssä, johon myös paistaa vain aamuisin ja viihtyy hyvin. Toinen mietinnän arvoinen olisi saniainen, jota sinulla jo jossain olikin. Todella kauniit ja upeat istutukset kaikkineen sinulla onkin ! Ja kadehdittavan siistit reunukset.

Heittelen näitä ideoita. Pärjäisiköhän poimulehti siellä tuoksuvatukan paikalla ? Sehän viihtyy vähän karummassakin paikassa. Tuosuvatukan voisi taas siirtää reunustamaan tuota roskista. Tai sitten tehdä roskiksen puun alle sellainen iso alue vuorenkilpi-istutusta. Ainakin, kunnes keksii parempaa.

Tuoksuvatut ovat routaeristeen päällä. Paikkaa on kyllä kivillä korotettu, että multatila kasvais. Se on vaan tehty niin pirun monta vuotta sitten, ettei ole muistikuvaa. Multa ei kyllä tunnu koskaan kuivalta. Vaikka osaksi räystään alla. Tuo toinen paikkakin on osittain keinokastelulla. Saniaista siihen vähän oon kanssa ajatellut, mutta kun ne ovat matalampia kuin nuo valtikkanauhukset. Vaikka paikka ei ole kovinkaan aurinkoinen lurputtaa nuo nauhukset usein. Täytyis varmaan kastella useammin. Mulla on vaan vähän liikaa noita räystään alla olevia paikkoja, että niitä saa olla yhtenään kastelemassa. Takapihallakin ne valkoiset jaloangervot ovat liian paahteisella paikalla, sais olla koko ajan kastelemassa jos on helteitä.

Voi kiitos avuliaisuudesta, olitte tosi nopeita.
Tuoksuvatun edessä oli yksi vuosi jättipoimulehteä. Hyvin kasvoi kesän, mutta seuraavana keväänä olivat KAIKKI kuolleet.
Juu, pihlajan alle olen vuorenkilpeäkin kaavaillut. Sitäkin on "hoidossa" takapihalla. Vuorenkilpi on ihan nätti oikealla paikalla. Monethan eivät siitä pidä yhtään.
Täytyy nyt tässä tuumailla. Tän kesän projekti on ainakin talon sivustan ruohikon poisto ja sen vähäisen mullan alla olevan hiekan siirto muualle. Sitten multaa tilalle ja taas pääsee suunnittelemaan ja istuttamaan!

Hups, no kai tää näinkin näkyy. Tässä tämä talon sivusta, jossa nyt vain kaksi pientä unkarinsireeniä.

Kuivimmissa räystäänaluspenkeissä voisit kokeilla piilottaa kasvien juurelle muovisen litran vetoisen limupullon. Kierrä korkki vain löyhästi kiinni, tee pullon alalaitaan muutama neulanpistoreikä, täytä pullo vedellä ja pistä seisomaan kasvin juurelle. Korkki löyhästi siksi, että valuessaan tarvitsee ilmaa pullon sisään, jottei valuminen lakkaa. Yön aikana pullo tyhjenee, etkä itse tarvitse seistä kastelemassa. Mitään ei valu hukkaan, kun kaikki ehtii imeytyä maahan.

No mutta tuota täytyy kokeilla. Tytär on ihmeissään, kun jääkaappiin ilmestyy limsapullo. Meillä kun ei juuri koskaan ostella limsoja. " Juu, enhän minä muuten, mutta kun kukat tarvii"naurua

Tuoksukurjenpolvi voisi olla hyvä pihlajan alla. Menestyy (ja leviää9 missä vaan.

Minulle tuli kuvasta ensimmäiseksi mieleen, että onpas hieno kivimuuri ja penger. ;)

Kokeile kaikkiin ongelmapaikkoihisi päivänliljoja ja hanki vielä muitakin pystylehtisiä kasveja, kuten kurjenmiekkoja, joissa yleensä kaikissa on lisänä nätti kukinta.

Paitsi tuossa roskiksen sivulla näin pienen metsäpuutarhan, missä maan peittävät sinivuokot, esikot ja arovuokot ja takana kiertää tallaukselle luvallinen alue aidan leikkuuta varten. Metsäpuutarhan terveys edellyttää sitten sitä, ettei kaikkia tuon puun lehtiä haravoida pois. Roskikselle minun mielestäni riittää pelkkä takaseinä ja sivukulmaus, jos se halutaan pois näkyvistä ja sen metsäpuutarhan edessä voisi sitten olla matala "leikkimielisempi" aita, jonka yli aikuinen menee, kun vähän jalkaa nostaa. Aita merkitsee metsäpuutarhan hoidetuksi.