Ketoneilikka kukkii.
Loistotädyke vaatikin tukemisen.
Idänkurjenpolvi tai loistokurjenpolvi.
Verikurjenpolvi.
Ei nää kuvat oikein onnistu näin kirkkaalla auringonpaisteella.
Seppelvarpu.
Hei iiris-kukka!
Sulla on aikas makeen näköinen piha. Näkee, että panostat hoitoon ja ennen kaikkea suunnitteluun. Se onkin tärkeää, että oikeat kasvit tulevat oikeille paikoille, kokonsa, värinsä, kasvupaikkavaatimustensa ym suhteen. Kokeiluja tekee jokainen, aina ei heti hoksaa mikä sopii minnekin ja siirtoja tulee, mutta hei, sehän on vain elämää ja puutarha ei saisi koskaan olla lopullisen valmis. Siinähän se viehätys piileekin, että voi muutella. Työlästä tietenkin on, mutta niin mukavaa seurata kättensä töitä.
Roskiksen voi tosiaan piilottaa isojen pensaiden suojaan, tuoksuvatukka on siihen hyvä, koska kasvaa kuitekin aika korkeaksi.
Siihen puun alle voisit keksiä todella sen kivijutun, itse rakastan erilaisia kivetyksiä ja luonnonkiviä erityisesti, liuskekivet ovat suosikkini. Rakenna joku "systeemi" ja siihen vois laittaa multaa koloihin ja jotain pientä kasvamaan, mitenkä olis joku maksaruoho, meniskö siinä? Tarvivat matalasti vaan multaa.
Mukavaa kesänjatkoa sinulle ja muille puutarhureille!
Iiris-kukan puutarhan runko ja puitteet ovat kadehdittavassa kunnossa. Hauskin osa onkin juuri tuo siirtojuoksuttelu, kun kokeillaan missä mikäkin viihtyy.
Entäs käyttämäsi multa? Oletko kokeillut mitata esim. pH:ta? Onko se kosteutta pidättävää, ts. onko siinä eloperäistä seassa? Multa jos mikä vaikuttaa viihtymiseen.
Mutta minä niin tykkään noista tiarelloista. Omani ovat aika alussa vielä - haluisin tuollaisia pilviä...
Maksaruoho:...panostat suunnitteluun . Kumpa tietäisit! Se menee niin, että ensin suunnitellaan yhtä ja sitten toista ja sitten pähkäillään taas ja keksitään kolmas suunnitelma. Mulla on kaikki vanhemmat perennat varmaan neljännellä paikallaan, eikä ne ole vieläkään oikein. Jos muistaa valovaatimukset ja korkeuden niin ainakin väri unohtuu, eli tulee samanvärisiä vierekkäin tms.
Mutta kiitos kovasti. Tuohon etupihaan ole melkolailla itsekin tyytyväinen. Kauan sitä tehtiinkin. Mun piti oikein tehdä kartta, johon piirsin missä kohtaa talon varjo on mihinkä aikaan, että tietäisi vähän missä mikin viihtyisi.
pH:ta en ole mittaillut. Multa on ostettu peräkärryttäin V....puusta. Ja vähän aina säkkimultaa. Kompostia ei pahemmin tule, en kyllä osaa sitä hoitaakkaan. Enää ei saa edes ruohosilppua, kun keräävä ruohonleikkuri vaihdettiin ei-keräävään malliin.
Nyt isäntä kaivaa tuota talon ja tien välistä osaa, missä siis nyt kaksi pientä unkarinsireeniä. Siinä on ohuen multakerroksen alla paksu kerros hiekkaa, kun tonttia on aikanaan korotettu hiekalla. Ei siinä kunnolla viihtynyt ruohokaan. Nyt siis kaivetaan santa pois (talon toiselle puolelle, josta otetaan multa pois, ja kivituhka tms tilalle. Siellä kun on ainoa paikka puukasoille, niiden pilkkomisille ja peräkärryn säilytyspaikka). Juu että hyvin on suunniteltu. Kaivuu työ on hidasta. Ensi keväänä sitten ehkä taas pääsen suunnittelemaan. Mulla kun pitäisi olla hirveän vihreää ja rehevää jokapuolella.
Viime kesänä istutettu iso tuija pääsi kuoleen. Varjostin kyllä kevätauringolta, mutta en hoksannut kastella keväällä. Vähän risoo. Oli sen verran kallis. Ja koko viime kesän sitä ahkerasti kastelin
Viime kesänä istutettu pesäkuusi. Ympärillä grönlanninhanhikki saa vapaasti levitä siihen ympärille, ja oikealta puolen lamoherukka. Ja näitä teiden reunoilta kerättyjä kiviä on jo vähän joka puolella. Ainakin kolmenlaisia.
Verihanhikki on kovasti kasvanut, eikä tarvitse tukemista, mutta joku sitä varmaan vaivaa kun kukat ovat tuommoiset pienet ruppanat. Joku maksaruoho juurella.
Jättipoimulehti on kaunis. Löytyispä vaan sille oikea paikka. Jouduin siirtämään laatoituksen tieltä pari vuotta sitten. Kaivoin vain kuopan nurmikkoon tontin laidalle melko varjoisaan paikkaan, mutta hyvin viihtyy.
Lännenheisiangervo on kaunis kukkimisen jälkeenkin.
Luulin että nämä maksaruohot ovat samaa lajia. Takana keväällä istutettu valkoinen päivänlilja jo nupussa.
Karpaattienkello kukkii komeasti. Ovat hassusti laonneet neljästä paikkaa. Olen ne pari vuotta sitten jakanutkin, ettei siinä ainakaan pitäisi vikaa. Näitä vaan katsellaan tuolta toisesta suunnasta, eli terassilta, joten vähän väärä valinta tähän paikkaan.
Samoin kun näitä kurjenkelloja. Mietin näillekin uutta paikkaa jossa olisivat enemmän edukseen. Taitaa piha loppua kesken....
Yksi monista jaloangervoista. Ja näitä maksaruohoja löytyy joka paikasta.
Keijuangervotkin kukkii. Ja juurella tietenkin maksaruohoa
Onko sullakin kamtsatkan maksaruohoa tuo joka leviää? Meillä se on levinnyt yhdessä penkissä joka paikkaan. Ja pikkutaimia nousee koko ajan lisää. Valkea kurjenkello on todella kaunis.
Sinulla on kauniita kukkia, mm. minun lempikukkiani verikurjenpolvea, jaloangervoja ja keltapäivänliljaa. Hyvä, että toiset kokeneemmat pihanlaittajat antavat vinkkejä ongelmakohtiin. Minä en vielä sitä ole rohjennut tekemään, vaikka sehän on osa tämän palstan iloista, kun saa neuvoja.